Sprawdzanie zgód TCF
sobota, 4 maja, 2024

“Piętnastka” zostaje! ZTM wprowadził zmiany do projektu

Zarząd Transportu Miejskiego poinformował o korekcie nowego układu linii tramwajowych – to efekt protestów mieszkańców Piątkowa, Grunwaldu i Winograd. “Piętnastka” zostanie na obecnej trasie, “trójka” pojedzie z Naramowic do Unii Lubelskiej.

“Zarząd Transportu Miejskiego dokładnie przeanalizował uwagi pasażerów i opinie rad osiedli, dotyczące przedstawionego we wrześniu projektu nowego, stałego układu linii tramwajowych” – czytamy na stronie ZTM. – “Większość proponowanych zmian spotkała się z pozytywnym odbiorem mieszkańców, na co wskazuje aż połowa przekazanych do ZTM opinii rad osiedli. Wiele kontrowersji wzbudził jednak zamiar zmiany trasy linii tramwajowej nr 15. Poza negatywnymi opiniami rad osiedli w tej sprawie wpłynęły do ZTM liczne zgłoszenia indywidualne. Złożona została także petycja podpisana przez blisko 7 tys. osób”.

Przypomnijmy: przeciwko zmianom protestowali mieszkańcy Piątkowa, Winograd i Grunwaldu, radny Paweł Sowa złożył interpelację do prezydenta w tej sprawie, jednak jego propozycje zmian zostały odrzucone. Zaniepokojenie wyrazili radni Jeżyc. Dlatego ZTM zdecydował się na przeprowadzenie dodatkowych analiz, by – przy zachowaniu kluczowych założeń pierwotnej propozycji – lepiej dopasować przebieg linii tramwajowych do potrzeb pasażerów, ale też wykorzystać nowe możliwości wynikające z nowych inwestycji i kończących się remontów, zapewnić możliwość bezpośrednich podróży w nowych relacjach: z ul. Głogowskiej w prawo w kierunku ul. Królowej Jadwigi, z centrum przez most św. Rocha do ronda Śródka, zwiększyć możliwości wygodnego przesiadania się pomiędzy poszczególnymi liniami w systemie drzwi w drzwi i wzmocnić linię 16 na odcinku od PST przez centrum do os. Lecha.

Efektem analiz są zmiany wprowadzone do projektu.
“Nowy projekt uwzględnia postulaty pasażerów i rad osiedli dotyczące pozostawienia na obecnej trasie linii nr 15, łączącej bezpośrednio Piątkowo i Winogrady z Junikowem” – informuje ZTM. – “Równocześnie dla wzmocnienia komunikacji pomiędzy północą Poznania a centrum i osiedlami położonymi po wschodniej stronie Warty zmieniona zostanie trasa tramwaju linii nr 3. “Trójka” pojedzie z Naramowic przez Winogrady i rondo Kaponiera do zrewitalizowanego centrum, a następnie przez most Św. Rocha, trasę kórnicką i os. Lecha do pętli Unii Lubelskiej. W przeciwnym kierunku pojedzie od Al. Marcinkowskiego przez 27 Grudnia i Fredry. Przy odpowiednim zsynchronizowaniu rozkładów jazdy linii nr 3 i 15 osiągnięty zostanie efekt w postaci solidnego wzmocnienia komunikacji w relacji obsługiwanej przez linię nr 16, tj. pomiędzy trasą Poznańskiego Szybkiego Tramwaju, a centrum i Polanką”.

Na swoją stałą trasę wróci linia nr 16, która będzie kursować z os. Sobieskiego trasą PST przez Most Teatralny, Fredry i Gwarną do centrum, a następnie przez ul. Św. Marcin, most Św. Rocha i trasę kórnicką na Franowo. Linia nr 13 wróci na swoją dawną trasę, łączącą Starołękę z Junikowem, a linia nr 6 ponownie dojeżdżać będzie do Budziszyńskiej.

Nowy, stały układ linii tramwajowych od początku 2024 r.

Linia nr 3
BŁAŻEJA – Naramowicka – Winogrady – Pułaskiego – Roosevelta – Rondo Kaponiera – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Kórnicka – Os. Lecha – Chartowo – Żegrze – UNII LUBELSKIEJ
Powrót: UNII LUBELSKIEJ – Żegrze – Chartowo – Os. Lecha – Kórnicka – Podgórna – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Fredry – Most Teatralny – Pułaskiego – Winogrady – Naramowicka – BŁAŻEJA

Linia nr 5 i linia nr 8

Nowa trasa linii numer 5 zapewni dojazd z Górczyna przez Głogowską i Most Dworcowy do Poznania Głównego PKP. Dalej pojedzie przez Towarową i korzystając z możliwości skrętu w prawo – przez Św. Marcin, Marcinkowskiego i Kórnicką. Następnie przez rondo Śródka dotrze do pętli Zawady. Zmiana na linii nr 5 pozwoli na skierowanie linii nr 8 na stałą trasę sprzed wielu lat. Z Mostu Teatralnego nie będzie skręcać na Roosevelta w kierunku Górczyna, lecz pojedzie prosto, ulicą Dąbrowskiego na Ogrody. Tramwajem nr 8 będzie można przejechać ze wschodu przez centrum i dwa rynki (Wielkopolski i Jeżycki) na zachód.

Linia nr 5
GÓRCZYN PKM – Głogowska – Most Dworcowy – Towarowa – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – pl. Bernardyński – Kórnicka – Jana Pawła II – Rondo Śródka – ZAWADY
Powrót: ZAWADY – Rondo Śródka – Jana Pawła II – Kórnicka – pl. Bernardyński – Podgórna – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Gwarna – Św. Marcin – Towarowa – Most Dworcowy – Głogowska – GÓRCZYN PKM

Linia nr 8
MIŁOSTOWO – Rondo Śródka – Pl. Wielkopolski – Fredry – Most Teatralny – Dąbrowskiego – OGRODY

Linie nr 9 i 19

Na swoją stałą trasę z Dębca PKM przez Wildę i centrum do pętli Piątkowska wróci linia numer 9. Z uwagi na utrzymanie obecnej, wysokiej częstotliwości kursowania tramwajów linii nr 11 na obecnej trasie (co 10 minut), kursy na linii nr 9 będą się odbywały w komunikacyjnym szczycie w dni robocze co 20 minut. W pozostałych porach będzie funkcjonowała jak normalna linia tramwajowa.

Aby jednak utrzymać w wysokim standardzie komunikację pomiędzy Dębcem i Wildą a centrum, a także w celu zapewnienia drugiej linii na pętli Połabska, uruchomiona zostanie nowa linia nr 19. Tramwaj nr 19 będzie kursował na trasie z pętli Połabska do pętli Dębiec PKM wyłącznie w godzinach szczytu, z częstotliwością co 20 minut.

Linia nr 9
DĘBIEC PKM – 28 Czerwca 1956 r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Fredry – Most Teatralny – Pułaskiego – – Małopolska – Wołyńska – Os. Winiary – PIĄTKOWSKA
Powrót: PIĄTKOWSKA – Os. Winiary – Wołyńska – Małopolska – Wielkopolska – Pułaskiego – Most Teatralny – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Strzelecka – Królowej Jadwigi- Górna Wilda – 28 Czerwca 1956r. – DĘBIEC PKM

Linia nr 19
POŁABSKA – Murawa – Winogrady – Pułaskiego – Most Teatralny – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Strzelecka – Królowej Jadwigi – Górna Wilda – 28 Czerwca 1956r. – DĘBIEC PKM
Powrót: DĘBIEC PKM – 28 Czerwca 1956 r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Podgórna – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Fredry – Most Teatralny – Pułaskiego – Winogrady – Murawa – POŁABSKA

Linie nr 13 i nr 6

Na swoją stałą trasę ze Starołęki PKM przez most Św. Rocha i centrum na Grunwald wróci tramwaj nr 13. Tramwaj w obydwu kierunkach pojedzie – jak przed rozpoczęciem rewitalizacji centrum miasta – przez rondo Kaponiera i będzie kończył trasę na pętli Junikowo. Tramwaje linii nr 6 ponownie dojeżdżać będą do pętli Budziszyńska.

Linia nr 6
MIŁOSTOWO – Rondo Śródka – Jana Pawła II – Rondo Rataje – Królowej Jadwigi – Most Dworcowy – Roosevelta – Grunwaldzka – BUDZISZYŃSKA

Linia nr 13
STAROŁĘKA PKM – Starołęcka – Rondo Starołęka – Zamenhofa – Rondo Rataje – Jana Pawła II – Kórnicka – Podgórna – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Gwarna – Św. Marcin – Rondo Kaponiera – Grunwaldzka – JUNIKOWO
Powrót: JUNIKOWO – Grunwaldzka – Rondo Kaponiera – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Kórnicka – Jana Pawła II – Rondo Rataje – Zamenhofa – Rondo Starołęka – Starołęcka – STAROŁĘKA PKM

Linia nr 16
OS. SOBIESKIEGO – trasa PST – Most Teatralny – Fredry – Gwarna – Św. Marcin – Marcinkowskiego – Podgórna – Kórnicka – Os. Lecha – FRANOWO
Powrót: FRANOWO – Os. Lecha – Kórnicka – Podgórna – Marcinkowskiego – 27 Grudnia – Fredry – Most Teatralny – trasa PST – OS. SOBIESKIEGO

Linia nr 17
Brak linii nr 8 na pętli Górczyn PKM zostanie zrekompensowany przez linię nr 17, która wykorzysta wszystkie nowe możliwości w odnowionym centrum miasta. Zapewni możliwie najszybszy przejazd z Garbar przez centrum w rejon Dworca Głównego PKP, jadąc z pętli Górczyn PKM przez Głogowską i zapewni połączenie tej części Poznania z Dworcem Głównym PKP. Następnie będzie kursować przez Towarową i korzystając z możliwości skrętu w prawo – pojedzie przez Św. Marcin oraz Gwarną i Mielżyńskiego w kierunku Garbar. Dalej trasa będzie prowadziła jak dotychczas, przez Środkę, trasę kórnicką i Górny Taras Rataj aż do pętli Starołęka PKM. Tramwaje na linii 17 będą kursowały w obu kierunkach przez Gwarną, co będzie stanowiło nowość w sieci transportowej miasta.

Linia nr 17
GÓRCZYN PKM – Głogowska –– Towarowa – Św. Marcin – Gwarna – Mielżyńskiego – pl. Ratajskiego – pl. Wielkopolski – Małe Garbary – Rondo Śródka – Jana Pawłą II – Kórnicka – Os. Lecha – Chartowo – Żegrze – Hetmańska – Rondo Starołęka – STAROŁĘKA PKM

Źródło: ZTM
Strona głównaPoznań"Piętnastka" zostaje! ZTM wprowadził zmiany do projektu