Poznań: Rusza przebudowa trasy kórnickiej. Będą utrudnienia także dla pieszych i rowerzystów

MPK tramwaj Trasa kórnicka fot. Sławek Wąchała

Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami 17 października rozpocznie się przebudowa trasy kórnickiej, czyli ostatni etap przebudowy tras tramwajowych tzw. Górnego Tarasu Rataj (GTR). Jakie zmiany czekają pasażerów?

Władze miasta oficjalnie podały termin rozpoczęcia prac na trasie kórnickiej i zmiany w kursowaniu miejskiej komunikacji w rejonie Rataj.

Bardzo zły stan trasy

– Przebudowa trasy kórnickiej jest potrzebna z uwagi na jej bardzo zły stan. Już od długiego czasu tramwaje kursują tu z ograniczeniami prędkości ze względu na konieczność zapewnienia bezpieczeństwa przejazdu pasażerom – mówi Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu. – To część większego zadania, jakim jest przebudowa tras tramwajowych na Górnym Tarasie Rataj. Zostało ono podzielone na trzy etapy, by związane z pracami niedogodności nie kumulowały się. Przebudowa trasy kórnickiej musiała być skoordynowana nie tylko z pozostałymi zadaniami w ramach całej inwestycji, ale także z modernizacją ronda Rataje i fragmentów torowisk na ulicach Krzywoustego i Jana Pawła II. Kolejność realizacji poszczególnych zadań nie jest przypadkowa. Uwzględnia zarówno możliwości korzystania z komunikacji tramwajowej przez mieszkańców Rataj, jak i kalendarium działań, jakie miasto zobowiązało się wykonać w związku z dofinansowaniem projektów z funduszy unijnych.

Przebudowa obejmie nie tylko trasę tramwajową, ale i rozbudowę dróg rowerowych, chodników oraz układu drogowego w ramach tzw. ringu Łacina. Umowa z wykonawcą już została podpisania.

– Inwestycja rozpocznie się od rozbiórki mocno zużytego już torowiska i sieci trakcyjnej – wyjaśnia Tomasz Płóciniczak, wiceprezes Poznańskich Inwestycji Miejskich. – Cała trasa o długości blisko dwóch kilometrów zostanie kompleksowo przebudowana. Zakładamy, że prace zakończą się jesienią przyszłego roku i pasażerowie będą podróżować wygodną, bezpieczną trasą.

Jak informuje PIM, na odcinku od ulicy Jana Pawła II do osiedla Lecha wymienione zostanie bardzo mocno wyeksploatowane torowisko oraz sieć trakcyjna. Zużyte elementy zostaną zastąpione nowymi, ograniczona zostanie emisja drgań i hałasu, co poprawi komfort okolicznych mieszkańców.

Przebudowane zostaną istniejące przystanki Kórnicka i Os. Tysiąclecia. Perony przystanku Polanka zostaną rozebrane, a w zamian powstaną dwa nowe: Polanka – bliżej przejścia w ciągu ul. Milczańskiej, a także Łacina – w rejonie nowych osiedli mieszkaniowych. Wszystkie zostaną dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.

Zmiany dla pieszych i rowerzystów

Zmienią się również trasy rowerowe i ciągi piesze w rejonie inwestycji. Przewidziana jest budowa przedłużenia ul. Pleszewskiej o długości ponad 200 metrów, na odcinku od skrzyżowania z ul. Zygmunta Warczygłowy do skrzyżowania ulic Kaliska i Polanka z możliwością przejazdu przez torowisko. Będzie to jednojezdniowa ulica z chodnikiem po obu stronach i drogą rowerową po stronie wschodniej.

Po przebudowie przejazd przez torowisko tramwajowe w ciągu ul. Milczańskiej nie będzie dostępny dla samochodów, przewiduje się tam budowę wyłącznie przejścia i przejazdu dla pieszych i rowerzystów. Zamknięcie przejazdu dla samochodów nastąpi zgodnie z zapisami planu miejscowego ze względów bezpieczeństwa. W planach jest również budowa ciągu pieszego i rowerowego po południowej stronie torowiska do ul. Piaśnickiej i Inflanckiej.

Wykonawca inwestycji zajmie się również zielenią. Posadzonych zostanie 250 drzew w rejonie przebudowanej trasy, zwiększy się też o ok. 1/3 liczba krzewów wzdłuż torowiska. Konieczne będzie usunięcie drzew kolidujących z planowaną rozbudową chodnika, drogi rowerowej i trasy tramwajowej – niestety, do przesadzenia udało się zakwalifikować tylko 14 z nich.

Przebudowa oznacza także utrudnienia dla pieszych i rowerzystów. Od 17 października niedostępny będzie fragment ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż torowiska – na odcinku od przystanku tramwajowego Kórnicka do końca aktualnego przebiegu ul. Warczygłowy. Piesi będą mogli obejść zamknięty fragment wzdłuż ul. Warczygłowy i następnie wrócić na dostępny odcinek wzdłuż przebudowywanej trasy tramwajowej. Z kolei rowerzyści na zasadach ogólnych mogą przejechać ul. Warczygłowy i także wrócić na istniejący odcinek. Na tym etapie nie przewiduje się zmian dla kierowców.

Zmiany tras tramwajów i autobusów

Z powodu przebudowy zmienią się trasy tramwajów i autobusów. Linia numer 5 z ronda Rataje będzie kursować ulicami Zamenhofa i Hetmańską do Unii Lubelskiej, z kolei linia nr 18 od przystanku Piaśnicka Rynek pojedzie przez Chartowo, Żegrze, Hetmańską i Zamenhofa do ronda Rataje, a następnie stałą trasą przez Królowej Jadwigi, most Dworcowy, Kaponierę i Dąbrowskiego na Ogrody. Linia nr 17 będzie zawieszona.

By przesiadki pomiędzy liniami numer 1, 5, 11 i 18 obsługującymi Górny Taras Rataj były jak najłatwiejsze, ich rozkłady zostały skoordynowane. Z jadącego z Franowa tramwaju nr 1 na rondzie Żegrze/rondzie Starołęka można się będzie przesiąść na „piątkę”, a z linii nr 18 na „jedenastkę”. Pozwoli to na podwojenie oferty przewozowej dla osiedli położonych na Chartowie i Żegrzu.

Komunikację zastępczą zapewnią linie autobusowe 154 i 190, które zostaną poprowadzone ulicami Anny Jantar i Brneńską, a następnie przez Milczańską i Inflancką na Chartowo i Żegrze. Relację Ddworzec Rataje – os. Czecha dodatkowo wzmocni wydłużona linia nr 190. Warto także pamiętać o możliwości przejazdu pomiędzy os. Czecha a Dworcem Rataje autobusami numer 152, 162, 166, 181 i 196 kursującymi ulicą Piłsudskiego oraz liniami numer 157 i 184, kursującymi ulicą Baraniaka do Śródki.

Ponadto, w celu wzmocnienia komunikacji autobusowej wzdłuż ulicy Krzywoustego (obsługa południowej części Polanki i os. Lecha) podmiejskie linie nr 511 i 512 skierowane zostaną ulicą Krzywoustego do dworca Rataje. Do pętli Franowo kursować będzie bez zmian autobus nr 425.

Zarząd Transportu Miejskiego będzie na bieżąco monitorował sytuację, tak żeby w razie potrzeby wprowadzać zmiany.

Uwaga! Od 17 października przystanek Krzywoustego Wiadukt będzie miał zmienioną nazwę na Bobrzańska.

Linia nr 5

GÓRCZYN – Głogowska – Królowej Jadwigi – Rondo Rataje – Zamenhofa – Hetmańska – UNII LUBELSKIEJ

Linia nr 18 – tłustym drukiem zaznaczono zmieniony przebieg trasy od 17 października

FRANOWO – Szwajcarska – Piaśnicka – Chartowo – Żegrze – Hetmańska – Zamenhofa – Krzywoustego – Królowej Jadwigi – Matyi – Roosevelta – Dąbrowskiego – OGRODY

Linia nr 17 – zawieszona

Linia nr 154 – nowa trasa od 17 października (tłustym drukiem zaznaczono zmieniony przebieg)

SPŁAWIE – Szczepankowo – Ługańska – Krzywoustego – Wiatraczna – Chartowo – Piaśnicka – Inflancka – Milczańska – Brneńska – Jantar – Krzywoustego – RONDO RATAJE

Powrót:

RONDO RATAJE – Jana Pawła II – Krzywoustego – Jantar – Brneńska – Milczańska – Inflancka – Piaśnicka – Chartowo – Bobrzańska (dawniej: Krzywoustego Wiadukt) – Krzywoustego – Ługańska – Szczepankowo – SPŁAWIE

Linia nr 190 – wydłużona trasa od 17 października (tłustym drukiem zaznaczono zmieniony przebieg)

OS. SOBIESKIEGO – Jaroczyńskiego – Wojciechowskiego – Piątkowska – Słowiańska – Szelągowska – Garbary – Królowej Jadwigi – Krzywoustego – Jantar – Brneńska – Milczańska – Inflancka – Piaśnicka – Chartowo – Żegrze – BOBRZAŃSKA (dawniej: Krzywoustego Wiadukt).

Podziel się: