PST Poznański Szybki Tramwaj Kurpińskiego Poznań fot. Sławek Wąchała

Poznań: Remont Pestki będzie dłuższy niż planowano?

Według zapowiedzi urzędu miasta remont Pestki miał potrwać pół roku. Ale będzie sporo dłuższy. Tak przynajmniej wynika z terminów przetargu ogłoszonego przez Zarząd Transportu Miejskiego.

ZTM ogłosił przetarg na remont trasy na odcinku od Słowiańskiej do Szymanowskiego, na zaprojektowanie i wykonanie prac modernizacyjnych. I okazało się, że mają one potrwać 13 miesięcy od dnia podpisania umowy – a więc nie 6, jak przekonywały władze miasta, tylko ponad dwa razy dłużej.

Jak informuje ZTM, w pierwszym z trzech zaplanowanych etapów wykonawca ma przygotować dokumentację projektową i przejąć teren budowy. To potrwa 3 miesiące. W drugim etapie części A wykonawca będzie miał 5 miesięcy na remont przystanku Słowiańska, a w części B przeprowadzić niezbędne prace budowlane i po ich zakończeniu oddać do eksploatacji wyremontowany odcinek trasy od Szymanowskiego do Słowiańskiej. Ta część ma potrwać aż 10 miesięcy.

Zgodnie z założeniami harmonogramu prac szybszy remont przystanku Słowiańska ma umożliwić wcześniejsze uruchomienie kursowania tramwajów na Pestce do tego przystanku. Ale remont przewiduje likwidację stałych rozjazdów na tej trasie, co oznacza, że tramwaje będą musiały być prowadzone po jednym torze, bo nie będą miały jak zawrócić. A to z kolei oznacza, że albo zostaną wykorzystane rozjazdy nakładkowe, tak jak to obecnie jest podczas remontu centrum przy Kupcu Poznańskim – ale MPK wypuści na tę trasę wyłącznie tramwaje dwukierunkowe. A to drugie rozwiązanie będzie o tyle trudniejsze, że większość posiadanych przez MPK dwukierunkowych tramwajów kursuje trasą na Naramowice.

Przypomnijmy, że przetarg na remont odcinka PST od ulicy Roosevelta do Słowiańskiej został już ogłoszony przez MPK w połowie marca. na tę inwestycję zostaną przeznaczone środki z Polskiego Ładu, z puli już przyznanej miastu. Przetarg na odcinek od Słowiańskiej go Szymanowskiego ZTM ogłosił 6 kwietnia. W ramach tej części remontu zostanie nie tylko wymienione torowisko i część podbudowy, ale też perony zyskają nowe nawierzchnie krawędzi peronowych przystanków.

– Po zakończeniu prac mieszkańcy zyskają odnowioną technicznie trasę, która będzie im służyć przez kolejne lata – wyjaśnia Jan Gosiewski, dyrektor ZTM w Poznaniu. – Tramwaje będą kursować sprawniej i bezpieczniej. Wykonanie remontu pozwoli przywrócić pierwotne parametry eksploatacyjne, pozwalające na przejazd tramwajów z odcinkową prędkością nawet 70 km/h. Poprawi się również aspekt akustycznego oddziaływania trasy na okoliczne osiedla, przejazd tramwaju odnowionym torowiskiem powoduje mniejszy hałas.

Torowisko na trasie PST nie było kompleksowo naprawiane od czasu jego powstania – a trasa PST ma już swoje lata, bo przecież oddano ją do użytku w 1997 roku. W tym czasie udało się jedynie wymienić sieć trakcyjną, a także wyremontować przystanki i schody. Rozpoczęcie prac remontowych na obu odcinkach jest planowane na połowę roku.