Remont trasy PST. Zaczęły się procedury przetargowe

trasa PST fot. L. Łada

„Przystępujemy do procedur przetargowych” – poinformował dziś Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania, mówiąc o remoncie trasy PST, który ma ruszyć jeszcze tego lata. To będzie pierwszy kompleksowy remont trasy po 25 latach jej istnienia.

MPK Poznań właśnie ogłosiło przetarg na realizację prac na odcinku od ulicy Roosevelta do przystanku Słowiańska. Z kolei Zarząd Transportu Miejskiego ogłosi przetarg na wykonanie remontu odcinka od przystanku Słowiańska do przystanku Szymanowskiego.

„Po 25 latach intensywnej eksploatacji konieczny jest kompleksowy remont nawierzchni torowej trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Przystępujemy do procedur przetargowych, celem wyłonienia wykonawców. Na część modernizacji linii uzyskaliśmy wsparcie z krajowego programu BGK” – poinformował dziś Mariusz Wiśniewski w mediach społecznościowych.

MPK Poznań oczywiście dbało o przeprowadzanie bieżących napraw, a w 2015 i 2016 roku przeprowadziło modernizację sieci trakcyjnej. Jednak po 25 latach potrzebny jest kompleksowy remont całej trasy od podstaw, łącznie z wymianą nawierzchni torowej. Dzięki niemu tramwaje ponownie będą mogły kursować na całej trasie z odcinkową prędkością 70 km na godzinę.

MPK Poznań ogłosiło już postępowanie przetargowe na remont fragmentu trasy od ulicy Roosevelta do przystanku Słowiańska.

– Przewidujemy wymianę szyn, podkładów i podsypki tłuczniowej – wyjaśnia Marek Grzybowski, wiceprezes MPK Poznań ds. technicznych. – Przeprowadzona zostanie również konserwacja betonowej warstwy ochronnej koryta balastowego na estakadzie Bogdanki i wiadukcie nad ulicą Poznańską, przy czym szczegółowy zakres prac związanych z tą konserwacją poznamy dopiero po demontażu nawierzchni torowej i ocenie stanu technicznego koryta balastowego.

Realizację prac przewidziano na około 6 miesięcy od dnia podpisania umowy. Wykonawcy mogą składać swoje oferty do 4 kwietnia tego roku.

Równolegle z pracami na odcinku od Roosevelta do PST Słowiańska będą prowadzone prace na zasadniczej części trasy: od Słowiańskiej do przystanku Szymanowskiego, gdzie oprócz torowiska odnowione zostaną także wyeksploatowane i zużyte elementy infrastruktury związane z trasą, takie jak instalacja niskiego napięcia czy oświetlenie. Ponieważ pieniądze na remont tego odcinka pochodzą z budżetu państwa, modernizacją zajmie się wykonawca wyłoniony w przetargu.

– Zaplanowane prace wydłużą o dalsze kilkadziesiąt lat możliwość korzystania z trasy, jak również poprawią komfort realizowanych po niej przejazdów. Dzięki naprawie torowiska możliwy będzie szybszy niż obecnie, sprawny i bezpieczny przejazd – mówi Krzysztof Dostatni, prezes Zarządu MPK Poznań.

Prace na trasie PST mają rozpocząć się w połowie roku – po uruchomieniu trasy tramwajowej na Naramowice. Pozwoli to na lepsze rozplanowanie połączeń komunikacją zastępczą Piątkowa z centrum Miasta.

Przygotowywane są różne warianty obsługi komunikacyjnej podczas prac na PST, ale już dziś wiadomo, że główny ciężar transportu publicznego przejmą autobusy „za tramwaj” kursujące wzdłuż trasy PST. Takie rozwiązanie sprawdziło się podczas zamknięcia PST z uwagi na remont sieci trakcyjnej. Ważną alternatywą dla mieszkańców północnej części Poznania będą z pewnością trasy tramwajowe równoległe do PST – na Naramowice oraz z pętli Połabska i Piątkowska.

Źródło: UMP