wizualizacja Al. Marcinkowskiego Program Centrum fot. UMP

Poznań: Program Centrum wystartował

Niewielkie zmiany już są wprowadzane, ale zasadnicze prace budowlane rozpoczną się 10 kwietnia. A po ich zakończeniu Święty Marcin i Al. Marcinkowskiego zmienią się nie do poznania.

Kolejny etap Programu Centrum, bo to właśnie w jego ramach jest realizowana ta przebudowa, dotyczy ul. Św. Marcin pomiędzy ul. Ratajczaka i Al. Marcinkowskiego oraz Al. Marcinkowskiego – od ul. Św. Marcin do placu Wolności.

– Jest to drugi etap Projekt Centrum związany z rewaloryzacją historycznej części miasta – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Inwestycja potwierdza kontynuację ofensywy inwestycyjnej w różnych obszarach Poznania. Prace, poprzedzone konsultacjami oraz konkursem architektonicznym, pozwolą stworzyć bardziej przyjazną przestrzeń z myślą o pieszych, handlu, czy usługach. Liczymy że kolejny odcinek ul. Św. Marcin się zmieni, a nasza inwestycja będzie impulsem dla właścicieli kamienic i wspólnot mieszkaniowych.

Dwa lata temu zakończyła się przebudowa części ul. Św. Marcin między ulicami Gwarną a Ratajczaka. Teraz czas na rewolucję w kolejnym fragmencie centrum. I to rewolucję jak najbardziej dosłownie, bo tu nie chodzi tylko o wyremontowanie nawierzchni jezdni i zrobieniu więcej miejsca dla pieszych oraz rowerzystów.

Pomiędzy ulicami Ratajczaka i Podgórną będzie wprowadzona strefa zamieszkania, czyli przestrzeń publiczna łączącą funkcje ulicy, deptaku, parkingu i miejsca spotkań mieszkańców. Na pozostałym odcinku ruch odbywać się będzie z maksymalną prędkością 30 km/h. Zostanie rozbudowana sieć monitoringu, żeby zwiększyć bezpieczeństwo na tym terenie. Przebudowany fragment ul. Św. Marcin będzie miał jednokierunkową jezdnię, jedno torowisko tramwajowe i szerokie chodniki, ale – ponieważ to strefa zamieszkania – piesi będą mogli chodzić wszędzie.

Torowisko tramwajowe zostanie przesunięte – nowy tor tramwajowy pomiędzy ul. Św. Marcin a pl. Wolności będzie biegł w linii prostej. Drugi tor, nieczynny, zostanie usunięty. Przy przystanku tramwajowym stanie też stacja Poznańskiego Roweru Miejskiego.

Powstanie też 14 miejsc postojowych na Al. Marcinkowskiego, w tym trzy dla osób z niepełnosprawnościami. Z kolei na Świętym Marcinie zarezerwowano dwa miejsca dla dostaw, po południowej stronie ulicy.

Obok kościoła powstanie aluminiowy pylon z przeszkloną gablotą, w której umieszczona zostanie makieta kościoła wraz z nieistniejącą już wieżą. A zwieńczenie pylonu stanowić będzie reflektor rzucający po zmroku w górę słup światła. Naprzeciwko kościoła z kolei zostanie zamontowany projektor mappingu świetlnego, który będzie wyświetlał rysunek rzutu historycznej wieży kościelnej przed kościołem.

Nawierzchnia jezdni, torowiska, chodnika i kontrapasa rowerowego będzie wykonana z kostki kamiennej z granitu strzelińskiego, ale będzie nawiązywała wzorem do odnowionego wcześniej odcinka ulicy. Tylko jeden odcinek, przed kościołem, będzie wykonany z kostki bazaltowej i płyt granitowych w nawiązaniu do dawnej nawierzchni.

Pojawi się też nowa zieleń: dotychczas rosnące tam drzewa, 11 klonów pospolitych oraz cisy zostały przesadzone do parku Rataje, bo nie przetrwałyby remontu. Na ich miejsce wiosną przyszłego roku zostanie posadzonych 36 dębów kolumnowych, a także berberysy i irgi. Natomiast przed Muzeum Narodowym powstanie kwietnik nawiązujący do istniejących. Natomiast na przebudowanym odcinku ul. Św. Marcin, gdzie dotychczas nie było żadnej zieleni, stanie 10 donic z kwitnącymi roślinami – świdośliwą lamarcką oraz barwinkiem pospolitym.

Rozpoczęcie zasadniczych robót budowlanych zaplanowano między 10 a 12 kwietnia. Do tego czasu musi być gotowy tymczasowy tor oraz sieć trakcyjna na pl. Wiosny Ludów. Wówczas będzie można zamknąć ruch na placu budowy i wprowadzić tymczasową organizację ruchu, która będzie obowiązywała w czasie prowadzenia robót. Na pierwszy ogień pójdzie odcinek ul. Św. Marcin od ul. Ratajczaka do Piekary, a fragment ulicy Św. Marcin, Al. Marcinkowskiego i 27 Grudnia zostanie zamknięty dla ruchu tramwajowego. Tramwaje nr 3, 5, 6, 9, 13 pojadą zmienionymi trasami. Zlikwidowane zostaną tymczasowe linie nr 36 i 96, a w celu ułatwienia w przemieszczeniu się uruchomione będą linie nr 92 i 99.

Ważną informacją jest to, że Zarząd Komunalnych Zasobów Lokalowych, obniży czynsze najemcom lokali na terenie objętym pracami budowlanymi.

UMP

0 0 vote
Oceń artykuł
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze