rewitalizacja Al. Marcinkowskiego fot. UMP

Poznań: Rewolucja w centrum. I zmiany organizacji ruchu

29 marca rozpocznie się przebudowa kolejnego odcinka ul. Św. Marcin – tym razem między ul. Ratajczaka i Al. Marcinkowskiego. Przebudowany zostanie także fragment Al. Marcinkowskiego od ul. Św. Marcin do placu Wolności. A to oznacza zmiany organizacji ruchu w centrum.

W poniedziałek, 29 marca, zmiany jeszcze nie będą tak zauważalne i dotkliwe. Przejście dla pieszych na wysokości Piekar zostanie przesunięte, a kierowcy będą musieli zabrać swoje samochody. Od poniedziałku w rejonie placu budowy będzie obowiązywał zakaz zatrzymywania się.
– W poniedziałek wykonawca inwestycji przejmie plac budowy i rozpocznie na nim niezbędne prace pomiarowe i przygotowawcze. Ruch tramwajowy i samochodowy na odcinkach przeznaczonych do przebudowy zostanie w tym czasie utrzymany, jednak ul. Św. Marcin oraz Al. Marcinkowskiego od ul. Podgórnej do pl. Wolności zostaną zawężone – mówi Grzegorz Bubula, wiceprezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie.

Zasadnicze prace budowlane rozpoczną się dopiero po zakończeniu przesadzania zieleni na Al. Marcinkowskiego i zakończeniu instalacji tymczasowego toru oraz sieci trakcyjnej na pl. Wiosny Ludów – jego instalacja i sprawdzanie potrwają jeszcze około dwóch tygodni.

W połowie kwietnia ruch na placu budowy zostanie zamknięty, a kierowcy poinformowani odpowiednio wcześniej o terminach i objazdach. Docelowo, jak informuje PIM, na placu budowy zachowane mają być jedynie dojścia do posesji, możliwość wjazdu na wewnętrzne parkingi dla mieszkańców kamienic, dojazd dostaw do sklepów i lokali oraz utrzymana “droga życia”.

Prace w tym rejonie mają potrwać do jesieni przyszłego roku, a dzięki nim pomiędzy ul. Ratajczaka i Podgórną powstanie strefa zamieszkania, czyli przestrzeń łączącą funkcje ulicy, deptaku, parkingu i miejsca spotkań mieszkańców. Zostaną poszerzone i przebudowane chodniki, wymieniona nawierzchnia jezdni, dojdzie droga rowerowa, a torowisko tramwajowe zostanie przesunięte, żeby przebiegało w linii prostej. Nawierzchnia jezdni zostanie wykonana z kostki z granitu strzelińskiego – jedynie przed kosciołem św. Marcina będą to płyty granitowe i kostka bazaltowa, wnawiązaniu do historycznej nawierzchni w tym rejonie.

Ruch samochodów będzie się odbywał z maksymalną prędkością 30 km na godzinę. Zostanie rozbudowany monitoring miejski, co zwiększy bezpieczeństwo w tym rejonie, pojawi się także nowe oświetlenie i zieleń.

Interesujące rozwiązanie pojawi się obok kościoła św. Marcina. Przy odbudowanych schodach stanie przeszklona gablota, w której znajdzie się makieta kościoła wraz z historyczną wieżą – a naprzeciwko, na słupie trakcyjnym, zostanie zamontowany projektor mappingu, który będzie wyświetlał rysunek wieży na posadzkę przed kościołem.

 

5 2 votes
Oceń artykuł
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze