tramwaj noc komunikacja miejska fot. ZTM

Poznań: Ile zapłacimy za komunikację miejską? Może być drogo…

Od jakiegoś czasu znaliśmy już wstępny zarys nowego cennika komunikacji miejskiej, który przygotowuje miasto dla mieszkańców. Teraz poznaliśmy propozycje ZTM. Będzie drogo…

Na wstępie należy zaznaczyć, że zaproponowane ceny są jedynie propozycją. Żeby weszły w życie muszą zostać zaakceptowane przez radnych miejskich. Nowe ceny miałyby wejść w życie 1 lipca 2020. 

Linia miasta jest niezmienna. Winę za konieczność wprowadzenia podwyżek według władz Poznania ponosi rząd Prawa i Sprawiedliwości. Wszystkiemu winne są zmiany w podatku PIT, które chociaż są bardzo korzystne dla obywateli naszego kraju, to jednocześnie wiązały się z ograniczeniem dopływu pieniędzy samorządom. – Zmiany nie będą musiały być wprowadzone, jeżeli rząd zwróci samorządowi kwoty poniesione na oświatę i wynikające z mniejszych wpływów z PIT – czytamy w komunikacie ZTM dotyczącym propozycji nowych cen.

Odrzucając polityczny konflikt przejdźmy od razu do konkretów…

Ceny biletów w Poznaniu. Ile zapłacimy od lipca?

Jedno jest pewne. Zapłacimy więcej. Dużo więcej. Podwyżki cen biletów mogą sięgnąć do nawet 30 procent. Duże zmiany odczują wszystkie osoby sporadycznie korzystające z komunikacji miejskiej. Miasto planuje likwidację biletów 10-minutowych i zastąpienie ich 15-minutowymi. Oczywiście za tym pójdzie wzrost jego ceny i to dość znaczący. Obecnie bilet kosztuje 3 złote. Po podwyżce będzie to już o złotówkę więcej. – Za dodatkową złotówkę pasażerowie zyskają dodatkowe pięć minut – podkreśla Jan Gosiewski, Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Ceny pozostałych biletów czasowych liczonych w minutach również wzrosną o złotówkę. W przypadku biletu 24-godzinnego podwyżka będzie bardziej odczuwalna – ma wynieść aż trzy złote. Za siedem dni możliwości jazdy będziemy już musieli zapłacić aż 10 złotych więcej. I to tylko w strefie A. W pozostałych strefach podwyżki są jeszcze bardziej dotkliwe. 

Wyższe ceny odczują wszyscy. Masa poznaniaków preferuje jazdę przy użyciu karty PEKA, dzięki czemu płacą za przejechane przystanki. Opłata w tym wypadku jest degresywna, czyli im dalej jedziemy tym cena za każdy kolejny przystanek jest niższa. To się akurat nie zmieni. Wzrosną natomiast ceny za kilka pierwszych przystanków. – Proponujemy wprowadzenie zmian cen za przystanki od pierwszego do siódmego. Cena za ósmy przystanek i każdy kolejny pozostaje bez zmian – wyjaśnia Jan Gosiewski.

Ze względu na to, że każdy kolejny przystanek ma inną cenę, tutaj podwyżkę najlepiej będzie wyjaśnić na przykładzie. Obecnie za przejechanie ośmiu przystanków płacimy 2,68 złotego. Po zmianach będzie to 3,16 zł. Jest to wzrost o 18 procent. W przypadku przejechania trasy do czterech przystanków ceny mogą wzrosnąć nawet do 20 procent!

Podwyżek nie unikną też kupujący co miesiąc bilety okresowe. Tutaj sytuacja jest nieco skomplikowana ponieważ inna stawka obowiązuje osoby odprowadzające podatki na terenie miasta lub jednej z gmin z którymi miasto ma podpisane porozumienie (Czerwonak, Dopiewo, Duszniki, Luboń, Kaźmierz, Kleszczewo, Komorniki, Kostrzyn, Kórnik, Mosina, Murowana Goślina, Pobiedziska, Puszczykowo, Rokietnica, Suchy Las, Swarzędz, Szamotuły, Tarnowo Podgórne i Zaniemyśl), a inna wszystkich pozostałych.

Obie grupy łączy to, że zapłacą więcej. Mieszkańcy Poznania i sąsiednich gmin muszą się zmierzyć ze wzrostami cen o 20 procent. Reszta osób, która postanowi kupić bilety okresowe będzie zmuszona zapłacić aż 30 (!) procent więcej!

Na koniec prorodzinny i prosenioralny Poznań postanowił uderzyć w obie te grupy. Dotychczas duże rodziny oraz seniorzy mogli jeździć komunikacją miejską za stosunkowo symboliczne stawki. W propozycjach przygotowanych przez ZTM zarówno jedna, jak i druga grupa będzie zmuszona zapłacić prawie dwa razy więcej niż dotychczas.

Wszystkie zmiany, które zaproponował ZTM można znaleźć tutaj.

Daj znać innym

24
Dodaj komentarz

avatar
najnowszy najstarszy oceniany
Adam Szawala
Gość
Adam Szawala

Mamy drogą komunikację miejską a jeszcze chcą podwyższyć ceny,a autobusy ciągle spóźnione.Wprowadzaja strefy płatne dla parkowania,TERAZ TO TYLKO ROWEREM SIE OPŁACA

Małgorzata Małgorzata
Gość
Małgorzata Małgorzata

Adam Szawala bo prezydent rowerzysta i jego świta się na rowery przesiadła jeżfżąc po mieście i wdychając spaliny. Lecz nie każdy ma predyspozycje i zdrowie do jszdy na rowerze

Adam Szawala
Gość
Adam Szawala

Małgorzata Małgorzata domyślam się,ale też nie mamy klimatu żeby cały rok na rowerze śmigać.Zamyslem wprowadzenia stref było to żeby ludzie się przesiadki na mpk i było mniej korków na mieście…

Renata A. Wybieralska
Gość
Renata A. Wybieralska

Podziękowania dla dysfunkcyjnego rządu pis, ktory tendencyjnie obcina samorządom miast dotacje.

Grzegorz Grześ
Gość
Grzegorz Grześ

Renata A. Wybieralska PiS niczego nie obcina,to kwestia gospodarności rady PO-paprańców miasta.PAN JAŚKOWIAK powinien zakończyć kadencje.
Nic dobrego tu nie zrobił sługus Tuska.

Renata A. Wybieralska
Gość
Renata A. Wybieralska

Po raz kolejny panie Grzegorzu – brednie.

Grzegorz Grześ
Gość
Grzegorz Grześ

Renata A. Wybieralska To już Pani zdanie szkoda mi czasu na dalszy dialog .

Grażyna Kowalska
Gość
Grażyna Kowalska

A. Wybieralska coś takiego…. a radny mówił w tv, że z tych pieniędzy miasto ma zrobić linię na Naramowice……. ale dla pani to zmowu okazja do zaatakowania PIS…..ha,ha,ha……

Ola Rozanska
Gość
Ola Rozanska

Grzegorz Grześ Pan tak serio czy jaja se Pan robisz??? Ministerstwo nie przekazało odpowiedniej kwoty w związku z deforma edukacji, zrzuciło to do samorządów. Obniżono podatek PIT a do 26 roku życia zwolniono z jego płacenia. To jest znaczące źródło dochodów budżetowych miasta i temu winien jest Prezydent??? Proszę się ciut zastanowić przed napisaniem bzdur!!! Miłego myślenia życzę!!!

Włodzimierz Sylwestrzak
Gość
Włodzimierz Sylwestrzak

Pytam się dlaczego mają drastycznie podrożeć ? Chyba, że za mało samochodów się porusza na poznańskich jezdniach ulic.

Rob Ostrowski
Gość
Rob Ostrowski

Sieciowka 115zl to jest chore oni chca robić trasy na Naramowice i inne ale jak te tramwaje beds puste to Ztm.będzie sie to nie opłacało. Ludzie beda korzystać z rowerow,hulajnog czy uberow. Tramwaje autobusy spozniaja się albo wypadaja a jak sa maratony to kto zwróci mi pieniadze za to, ze komunikacja jezdzi objazdami albo nie jedzie wcale. To.sie w glowie nie mieści. W innych miastach nie ma czasowych biletów. Nawet w Berlinie ceny biletow liczone sa od stacji a nie od minut. Przyklad popularna S-bahn. Tak samo tramwaje i autobusy.

Tomek Sobkowiak
Gość
Tomek Sobkowiak

Jeb…. tak nie nie zaplace złodzieje

Gracja Mich
Gość
Gracja Mich

Przecież pisuary jeżdżą za darmo nieroby dostają kasę wiec co obchodzą ich ci co na nich pracują

Hanna Lange
Gość
Hanna Lange

Bo wszystko zdroźało to dlaczego nie bilety☹️

Grażyna Kowalska
Gość
Grażyna Kowalska

Bo to powinny być piorytety dla radnych miasta. Tanie, lub nawet bezpłatne połączenia tramwajowe. Dotacja miasta powinna na to być.

Pawel Marusarz
Gość
Pawel Marusarz

Jaki problem przecież prezydent Poznania robi wszędzie ścieżki rowerowe ludzie ogarnijcie się 💪 od lipca wszyscy na rowery wskakujemy damy radę 🤣

Grażyna Kowalska
Gość
Grażyna Kowalska

Zwłaszcza jak ściśnie mróz i spadnie śnoeg….ha,ha,ha…..

Ola Rozanska
Gość
Ola Rozanska

Grażyna Kowalska w lipcu śnieg ma być????🤔🤔🤔🤔

Ewa Brorson Janowska
Gość
Ewa Brorson Janowska

P0wcom wciąż mało.

Grażyna Kowalska
Gość
Grażyna Kowalska

Podobno brakuje pieniędzy na linię tramwajową na Naramowice….. co jeden radny ,to co innego mówi…….

Iwona Małgorzata Jankowska
Gość
Iwona Małgorzata Jankowska

I dobrze. Jak ludzie zaczną piechotą chodzić to może zaczną myśleć . Świeże powietrze i ruch są zbawienne.

Maria Genowefa Jedrzejczak
Gość
Maria Genowefa Jedrzejczak

I bardzo dobrze zawdzięcza cie to sobie trzeba myśleć przy wyborach później to musztarda po obiedzie słyszałam o opłatach za groby i super brawo mieszkańcy a słyszałam że to najlepszy Prezydent i coś w tym jest druga kadencja a może jeszcze następne dlaczego by nie i tak trzymajcie w ogóle mi was nie żal za głupotę się płaci

Małgorzata Małgorzata
Gość
Małgorzata Małgorzata

No przecież muszą być podwyżki dla beneficjentów programów socjalnych jak 500+ przecież samorząd czyli min Radni muszą z kąś wziąść pieniądze na te programy a wy myśleliście że kasa jest z rządu z Warszawy ??? Naiwniacy🤣😂🤣😂🤣 za wszystko płaci wyborca podatnik obywatel a głupi się cieszy że dostał tylko nie widzi co i ile kosztuje. Obudź się narodzie i przestań wierzyć w bajki że rząd Tobie da a z kąd ma Tobie dać jeżeli to Ty utrzymujesz ten rząd płacąc podatki i inne daniny na nich.

Pawel Wieczorkowski
Gość
Pawel Wieczorkowski

Szkoda komentarza