Sprawdzanie zgód TCF
poniedziałek, 6 maja, 2024

Co dalej ze starym dworcem w Poznaniu?

Zamiast starego budynku dworca, którego renowacji chcą poznaniacy, miałyby być dwa nowe perony i sześć nowych torów. Pomysł popiera radny Paweł Sowa – ten sam, który przez kilka lat walczył o remont starego dworca.

Przypomnijmy: problemy ze starym dworcem i jego zły stan techniczny spowodowały, że przed Euro 2012 zapadła decyzja o budowie nowego, który w 2013 roku został oddany do użytku. Jednak zamiast dworca – powstała mała i ciasna przybudówka do galerii handlowej z niefunkcjonalnymi wejściami i psującymi się schodami ruchomymi. Nowy dworzec nie spełniał oczekiwań poznaniaków, a już na pewno nie był odpowiedni dla drugiej co do wielkości stacji w Polsce, jeśli chodzi o przepływ pasażerów.

Remont czy wyburzenie?

Prawie od razu rozpoczęła się walka o budowę dodatkowych wind, schodów ruchomych – i remont starego dworca, który był znacznie bardziej funkcjonalny i lepiej spełniał potrzeby pasażerów. Polskie Koleje Państwowe jednak od początku były przeciwne temu remontowi – jego stan techniczny jest taki, że w zasadzie trzeba byłoby go postawić od nowa. Ale na przeszkodzie wyburzeniu stoi decyzja Miejskiego Konserwatora Zabytków, który uznał dworzec za zabytek.

Na początku sierpnia telewizja WTK poinformowała, że budynek starego dworca jednak ma zostać wyburzony, a na jego miejscu mają powstać nowe tory. Prezydent Jacek Jaśkowiak, który podał tę informację, powiedział również, że trwają rozmowy między miastem a PKP na temat przekazania placu Dworcowego i ulicy Dworcowej, które należą obecnie do miasta, ponieważ miasto podchodzi do planów PKP z pełnym zrozumieniem. I choć żadne decyzje jeszcze nie zapadły, to Miejska Pracownia Urbanistyczna wspólnie z PKP pracuje nad koncepcją nowego wyglądu tej części stacji kolejowej Główny.

Radny Sowa jest za wyburzeniem

Pomysł, ku zaskoczeniu wielu osób, popiera też radny Paweł Sowa, który przez całe lata walczył o remont starego dworca i o kolejne rozwiązania, dzięki którym nowy dworzec zyskiwałby na funkcjonalności. Dlaczego? Radny wyjaśnił to we wpisie na swoim profilu na Facebooku.

“Dwa nowe perony i sześć nowych torów (krawędzi peronowych) zamiast budynku starego dworca? Jeśli informacje medialne się potwierdzą, to staniemy przed szansą na uporządkowanie wielu problemów całej stacji Poznań Główny” – napisał. – “Zwiększenie przepustowości stacji dzięki budowie nowych kilku (może nawet sześciu?) krawędzi peronowych. Dodajmy przelotowych, których dziś bardzo brakuje. Możliwość przedłużenia budynku nowego dworca w kierunku targów. Możliwość budowy placu przed nowym dworcem od strony Mostu Dworcowego – wszyscy wiemy, jak bardzo brakuje tam przestrzeni dla pieszych (wąski chodnik po południowej stronie tego wiaduktu). Dlatego nie rozdzierałbym szat nad losem starego gmachu, w sytuacji, w której poprzez błędne decyzje sprzed kilkunastu lat o postawieniu galerii handlowej nie ma możliwości budowy nowych peronów po wschodniej stronie (poza tym jednym dobudowanym ostatnio)… Tymczasem borykamy się z problemem braku przepustowości (tutaj trzeba pamiętać też o potrzebie dodatkowych torów na odcinku Poznań Główny – Poznań Wschód). Musimy mieć funkcjonalny węzeł kolejowy. Czekam z niecierpliwością na koncepcję PKP”.

Stacja Poznań Główny wymaga rozbudowy, o tym od dawna mówią specjaliści, jak choćby dr inż. Jeremi Rychlewski z Politechniki Poznańskiej. Obecny układ jest na granicy przepustowości i wkrótce nie będzie w stanie obsłużyć rosnącego ruchu. Jest to ważne także z punktu widzenia kolei aglomeracyjnej, którą chciałoby uruchomić miasto, a dla której w obecnej sytuacji po prostu nie wystarczy torów. Czy jednak do tego celu rzeczywiście konieczne jest wyburzenie starego dworca?

Strona głównaPoznańCo dalej ze starym dworcem w Poznaniu?