Wzmocniona komunikacja na Strzeszynie i lepszy dojazd do tras tramwajowych. Zarząd Transportu Miejskiego przygotował zmiany, które mają wejść w życie z początkiem lutego.
Zmiany miały wejść w życie w styczniu 2024 roku, jednak – między innymi z powodu protestów mieszkańców – ZTM zdecydował się wprowadzić zmiany dopiero na początku lutego. Nie bez znaczenia był fakt oddania po remontach w centrum i na Ratajach całej sieci tramwajowej, bo to także oznaczało zmiany w kursowaniu.
– Cieszymy się, że pasażerowie mogą już w pełni korzystać z całej sieci tramwajowej – wskazuje Jan Gosiewski, dyrektor ZTM w Poznaniu. – Zdajemy sobie sprawę, że wprowadzone zmiany, dotyczące przede wszystkim linii tramwajowych – w ujęciu całej sieci komunikacyjnej, ale także autobusowych w centrum i na Ratajach były bardzo duże. Obecnie będziemy monitorować funkcjonowanie systemu. Zależy nam, żeby pasażerowie mogli przyzwyczaić się do nowości. Przygotowywane zmiany w liniach na północy Poznania chcemy jak najlepiej wpisać w całość systemu, dlatego termin ich wprowadzenia został przesunięty.
Uwagi rad osiedli uwzględnione
Jak zapewnia Zarząd Transportu Miejskiego, uwagi i opinie rad osiedli, dotyczące projektu zmian układu linii autobusowych na północy Poznania, zostały dokładnie przeanalizowane, a część z nich przyjęta. Dzięki temu ma nastąpić poprawa dostępności komunikacji autobusowej na Strzeszynie oraz zwiększenie liczby linii łączących zachód Poznania z trasą PST i z trasą tramwajową na Naramowice. To pilne zadanie, ponieważ to właśnie w zachodnio-północnej części miasta powstaje teraz najwięcej nowych osiedli.
Dla mieszkańców wschodniej części Winograd i Piątkowa tramwaj – dzięki PST i trasie na Naramowice – jest podstawowym środkiem transportu. Autobusy są komunikacją uzupełniającą. Dlatego ZTM zdecydował o przesunięciu linii autobusowych z Winograd w kierunku zachodnim, poprawiając dostępność transportu dla mieszkańców m.in. Golęcina, Podolan czy Strzeszyna.
Zmiany w układzie tras autobusów
Linia nr 197 – nowa linia
Autobus będzie kursował z pętli Puszkina przez Strzeszyn Grecki i Golęcin w kierunku Winograd i dalej aż do osiedla Różany Potok i Kampusu UAM Morasko. Nowa linia nie tylko zapewni dojazd do obu tras tramwajowych, ale także wzmocni transport w rejonie ulicy Wrzoska i znajdujących się tam szpitali. Nowe połączenie jednocześnie wzmocni istniejącą linię numer 170, której trasa zostanie wydłużona od ronda Solidarności przez Winogrady i Naramowice aż na Piątkowo – do Dworca Os. Sobieskiego.OS. SOBIESKIEGO – Smoleńska – Opieńskiego – Umultowska – Krygowskiego – Dzięgielowa – Naramowicka – Lechicka – Murawa – Aleje Solidarności – Dojazd – Wrzoska – Dojazd – Wojska Polskiego – Golęcińska – Koszalińska – Literacka – PUSZKINA
Linia nr 198 – uzupełnienie linii nr 197 w celu zapewnienia w dni zajęć na UAM dojazdu na Kampus
OS. SOBIESKIEGO – Smoleńska – Opieńskiego – Umultowska – Uniwersytetu Poznańskiego – UAM WYDZIAŁ FIZYKI
Linie numer 146 i 170 – zmiany tras i częstotliwości kursowania
Planowana jest także drobna korekta przebiegu linii numer 146 w rejonie Piątkowa. Autobus od lutego 2024r. ma kursować od przystanku Os. Marysieńki ulicami Stróżyńskiego, Wojciechowskiego i Kurpińskiego. Na tym odcinku autobusy linii nr 146 i 170 będą miały taką samą trasę, co pozwoli na synchronizację ich rozkładów jazdy i umożliwienie kursowania w godzinach szczytu co 15 minut. Dzięki temu zwiększona zostanie dostępność komunikacji dla mieszkańców Strzeszyna, Golęcina, Winograd, Naramowic i Piątkowa.
Linia nr 169 – skrócenie trasy do os. Wichrowe Wzgórze
Od lutego 2024r. autobus kursujący z Os. Kopernika będzie dojeżdżał wyłącznie do Os. Wichrowe Wzgórze. Na trasie w kierunku Piątkowa pasażerowie będą mieli do dyspozycji wydłużoną linię nr 170 wraz z linią nr 146.
OS. KOPERNIKA – Grochowska – Marcelińska – Bukowska – Zwierzyniecka – Święty Marcin – al. Niepodległości – Księcia Mieszka I – Słowiańska – Murawa – OS. WICHROWE WZGÓRZE
Linia nr 170 – wydłużenie trasy z Al. Solidarności do Os. Sobieskiego
OS. SOBIESKIEGO – Stróżyńskiego – Wojciechowskiego – Kurpińskiego – Wiechowicza – Stoińskiego – Łużycka – Naramowicka – Lechicka – Murawa – Aleje Solidarności – Dojazd – Wrzoska – Dojazd – Wojska Polskiego – Golęcińska – Koszalińska – Literacka – PUSZKINA
Linia nr 146 – korekta trasy
STARY STRZESZYN (w okresie letnim Strzeszynek) – Biskupińska – Strzeszyńska – Szarych Szeregów – Obornicka – Mateckiego – Stróżyńskiego – Wojciechowskiego – Kurpińskiego – Wiechowicza – Stoińskiego – Łużycka – Naramowicka – BORANTA
Linia nr 171 – zmiana trasy: przekierowanie na Podolany i Strzeszyn
W rejonie ulicy Murawa na Winogradach pojawią się dwie nowe linie (nr 170 i 197), więc linia nr 171 zostanie przekierowana na Podolany i Strzeszyn PKM i zastąpi przewidzianą do zawieszenia linię nr 168. Mieszkańcy zachodnich części miasta autobusem linii nr 171 będą mogli dojechać zarówno do węzła przy Al. Solidarności z możliwością wygodnej przesiadki na tramwaj (PST) i do Dworca Głównego, ale także zyskają bezpośredni dojazd w rejon Wildy, Dębca i Dębiny.
OS. DĘBINA – Łozowa – Czechosłowacka – Dolna Wilda – Rolna – 28 Czerwca 1956 r. – Robocza – Przemysłowa – al. Króla Przemysła II – Towarowa – Składowa – al. Niepodległości – Księcia Mieszka I – Aleje Solidarności – Piątkowska – Juraszów – Strzeszyńska – Kosowska – Zakopiańska – STRZESZYN PKM
Linia nr 168 – do likwidacji
Linia nr 178 – korekta trasy
W celu zapewnienia wygodnej przesiadki na tramwaj na Naramowice skorygowana zostanie trasa linii nr 178. Od lutego 2024 r. autobus z rejonu Wilczego Młyna będzie kursował ulicami Naramowicką i Serbską. Dzięki temu pasażerowie z Podolan korzystający z linii n 178 będą mieli nie tylko możliwość skorzystania z tramwaju na PST, ale także linii na Naramowice. Na ulicy Murawa, na której autobus nr 178 kursuje obecnie, zostanie zastąpiony nową liną nr 197 i wydłużoną linią nr 170.
RONDO ŚRÓDKA – Podwale – Prymasa Hlonda – Bałtycka – Lechicka – Naramowicka – Serbska – Aleje Solidarności – Piątkowska – Obornicka – Szarych Szeregów – SZARYCH SZEREGÓW