podpisanie umowy w sprawie linii kolejowej Szamotuły - Międzychód, M. Adamczak, K. Grabowski fot. L. Łada

Wielkopolska: Ruszają prace nad linią kolejową do Międzychodu

Projekt pod nazwą “Rewitalizacja linii kolejowej nr 368 Międzychód – Szamotuły” już jest. Teraz powstanie do niego studium planistyczno-prognostyczne. Stosowną umowę podpisał dziś Krzysztof Grabowski, wicemarszałek województwa Wielkopolskiego.

– Mamy taką nadzieję, że przygotowanie tej dokumentacji pozwoli zrealizować tę inwestycję, tym bardziej, że jest ona bardzo ważna dla powiatu międzychodzkiego – mówił Krzysztof Grabowski podpisując umowę. – Przygotowujemy sie do tego, by aplikować o środki.

Znaczenie linii dla powiatu międzychodzkiego potwierdził Rafał Litke, starosta powiatu.
– Zachodnia część Wielkopolski przestanie być białą plamą komunikacyjną, jeśli chodzi o połączenia kolejowe – mówił. – Traktujemy to jako szansę nie tylko na połączenia pasażerskie, ale i rozwój gospodarczy. Jesteśmy zaangażowani też w prace po lubuskiej stronie, bo chcielibyśmy, żeby linia kolejowa nie kończyła się połączeniem na odcinku Szamotuły – Międzychód, ale prowadziła dalej. A to oznacza połączenia ze Skwierzyną, z Gorzowem Wielkopolskim i docelowo stworzenie takiej nowej osi komunikacyjnej Poznań – Szamotuły – Międzychód – Skwierzyna – Gorzów Wielkopolski – Kostrzyn nad Odrą – Szczecin. Wiążemy duże nadzieje z tym, żeby ta linia wspierała ruch nie tylko w znaczeniu lokalnym, ale i ponadregionalnym.

Opracowaniem planu zajmie się firma BBF sp. z o.o., której prezes, Maciej Adamczak, przyznał, że to dla niego wyjątkowy projekt, mimo że zajmuje się projektowaniem tras w całym kraju.
– Ta umowa ma dla mnie szczególne znaczenie, ponieważ tą linią dojeżdżałem do szkoły 50 temu – wyjaśnił. – I to niepowtarzalna szansa uczestniczyć w jej odbudowie.

Rewitalizacja linii kolejowej miałaby się odbyć w ramach programu odbudowy linii lokalnych ogłoszonego przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Nabór projektów do tego programu odbywa się dwuetapowo. Etap pierwszy został już zakończony i obejmował zgłoszenie projektów przez podmioty uprawnione oraz ocenę zgłoszonych projektów i ich kwalifikację do etapu drugiego.

Samorząd Województwa Wielkopolskiego w pierwszym etapie zgłosił 5 projektów i wszystkie zostały zakwalifikowane do drugiego etapu naboru. Oprócz „Rewitalizacji linii kolejowej nr 368 Międzychód Szamotuły” są to: „Rewitalizacja kolejowego ciągu komunikacyjnego na liniach kolejowych nr 390/236 Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec”, „Rewitalizacja linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem – Czempiń” o łącznej wartości 2 182 020 zł brutto, „Rewitalizacja linii kolejowej nr 360 na odcinku Gostyń – Kąkolewo” oraz „Budowa nowej linii kolejowej Turek – Konin”.

Wszystkie zgłoszone przez województwo wielkopolskie projekty będą realizowane w formule partnerskiej. Liderem projektów jest województwo wielkopolskie, natomiast partnerami – przedstawiciele gmin i powiatów położonych na przebiegu budowanych lub modernizowanych linii kolejowych – oraz Stowarzyszenie Metropolia Poznań. Koszty opracowania WSPP będą ponoszone: w połowie przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego w pozostałej części przez partnerów projektów zgłoszonych do programu. Dane uzyskane z WSPP będą podstawą do dalszej realizacji kilkusetmilionowych inwestycji.

0 0 votes
Oceń artykuł
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze