Sprawdzanie zgód TCF
poniedziałek, 29 kwietnia, 2024

Prace na dawnym przejeździe kolejowym postępują. Pociągi jeżdżą już nowym wiaduktem

Na przejeździe kolejowym w podpoznańskiej Kobylnicy duże zmiany! Pociągi na trasie już jeżdżą nowym wiaduktem, a wkrótce tunelem pod linią pojadą kierowcy. Budowa bezkolizyjnego skrzyżowania, które buduje PKP PLK i samorządy, zbliża się do końca.

Zasadnicze prace przy budowie wiaduktu kolejowego w Kobylnicy już się zakończyły i pociągi na linii linia Poznań – Gniezno, nr 353 korzystają już z dwóch torów przejeżdżając po wiadukcie. Trwają prace przy tunelu dla samochodów i drogach dojazdowych – w tunelu długości 70 metrów będą dwa pasy ruchu, po jednym w każdym kierunku, a piesi i rowerzyści zyskają chodnik i ścieżkę rowerową.
– Inwestycje kolejowe nie tylko zapewniają dogodniejsze podróże, ale także poprawiają bezpieczeństwo i system komunikacji przy torach – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury RP. – Dzięki nowemu bezkolizyjnemu skrzyżowaniu w Kobylnicy będą płynniejsze przejazdy, zarówno pociągów, jak i samochodów. Mieszkańcy wschodniej części aglomeracji poznańskiej już wkrótce odczują korzystne zmiany, ponieważ pokonają tory niezależnie od ruchu pociągów, co jest niezwykle ważne ze względu na natężenie ruchu w tym rejonie.

Inwestycja doszła do skutku dzięki współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych, Starostwa Powiatowego w poznaniu i gminy Swarzędz.
– PKP PLK przy wykorzystaniu środków krajowych i unijnych efektywnie współpracują z samorządami, aby – tam, gdzie to możliwe i uzasadnione – zastępować przejazdy kolejowo-drogowe bezkolizyjnymi skrzyżowaniami – podkreśla Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK. – Pozytywne efekty inwestycji będą szczególnie widoczne w Kobylnicy, gdzie z przejazdu korzystało dotąd ok. 86 pociągów i ok. 12 tys. samochodów na dobę.

Nowy przejazd z tunelem i wiaduktem w Kobylnicy kosztuje ok. 40 mln zł netto. PLK SA przeznaczyły na ten cel prawie 21 mln zł, w tym środki z Unii Europejskiej, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostałą część kwoty, między innymi na budowę tunelu i dróg dojazdowych, zapewniają samorządy. Inwestycja jest prowadzona etapami, by zapewnić stałą przejezdność dla pociągów i dla samochodów obecnego przejazdu w ciągu ulicy Swarzędzkiej. Zakończenie wszystkich prac ma nastąpić do końca tego roku.

To kolejny przejazd w Wielkopolsce realizowany w ramach projektu “Poprawa bezpieczeństwa na skrzyżowaniach linii kolejowych z drogami – etap III”, wartego około 268 mln zł, które pochodzą ze środków Unii Europejskiej, z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Z powstałych już bezkolizyjnych przejazdów korzystają już mieszkańcy Kostrzyna i Plewisk pod Poznaniem. Do końca tego roku planowane są prace przy budowie dwóch wiaduktów kolejowych z tunelami drogowymi na ul. Działkowców we Wrześni (na liniach Oleśnica – Chojnice i na łącznicy kolejowej Września – Podstolice). Kolejny etap projektu w regionie obejmuje budowę skrzyżowań bezkolizyjnych na linii Poznań – Piła w ulicy Lutyckiej i Golęcińskiej.

Źródło: PKP PLK
Strona głównaGnieznoPrace na dawnym przejeździe kolejowym postępują. Pociągi jeżdżą już nowym wiaduktem