Tramwaj na Naramowice 1

Poznań: Zmiany w organizacji ruchu na Naramowicach. To już od dziś!

W nocy została zmieniona organizacja ruchu, a dziś rozpoczynają się zasadnicze prace przy budowie trasy tramwajowej na Naramowice i nowego układu drogowego. Kierowcy muszą bardzo uważać na Lechickiej i Naramowickiej.

Po powstaniu tymczasowych łączników na skrzyżowaniu ul. Lechickiej i Naramowickiej oraz wytyczeniu siatki buspasów, zaczną się zasadnicze prace związane z budową nowych odcinków trasy tramwajowej na Naramowice. A to oznacza dalsze zmiany w organizacji ruchu – na które kierowcy na Naramowicach narzekają już od kilku dni, jak informowaliśmy.

W nocy z 29 na 30 maja ul. Naramowicka zostanie zamknięta na dwóch odcinkach: od ul. Słowiańskiej do zjazdu przy ul. Naramowickiej 31 (przed przystankiem autobusowym) oraz od ul. Serbskiej do ul. Lechickiej (nie dotyczy dojazdów do posesji). Przejezdne w obu kierunkach pozostaną ulice przecinające ul. Naramowicką, czyli ul. Serbska oraz ul. Włodarska/Ziarnista. Dojazd do poszczególnych posesji zostanie zachowany, podobnie jak ruch pieszych i rowerzystów (w zależności od postępu robót, może on zostać wytyczony tymczasowymi trasami). Ponadto prace wymagały przeniesienia stacji Poznańskiego Roweru Miejskiego Wilczak i skorygowania strefy wypożyczeń Włodarska. Zarówno strefa, jak i stacja PRM znajdą się w pobliżu dotychczasowych lokalizacji.

Skrzyżowanie ulic Lechickiej i Naramowickiej nie zostanie całkowicie zamknięte, ale znacząco zmieni się organizacja ruchu. W ramach prac przygotowawczych powstają tam specjalne łącznice, które umożliwią wyłączenie centrum skrzyżowania przy zachowaniu części relacji. Jedną łącznicę przewidziano przy stacji paliw Lotos (północno-zachodnia strona). Drugą natomiast w ciągu ul. Lechickiej, w relacji wschód-zachód. Ponadto jezdnia ul. Lechickiej została poszerzona pomiędzy ul. Murawa a wjazdem na stację paliw. Takie rozwiązanie pozwoliło wydzielić infrastrukturę pod obsługę autobusów komunikacji miejskiej. W przeciwieństwie do pozostałych pojazdów, autobusy będą mogły skręcić z ul. Lechickiej od strony mostu Lecha w lewo w ul. Murawa, a także w lewo w ul. Naramowicką z wykorzystaniem łącznika przy stacji paliw Lotos.

Wsłuchując się w głosy mieszkańców oraz rad osiedli, podczas opracowania dokumentacji projektowej uwzględniono postulaty dotyczące m.in. dodatkowych przejść dla pieszych w rejonie os. Łokietka i ul. Bolka, czy skorygowania lokalizacji przystanków.

W ramach zasadniczej zmiany organizacji ruchu, na ul. Lechickiej wprowadzony zostanie zakaz poruszania się pojazdów o masie powyżej 16 ton. Będzie obowiązywał na odcinku między ul. Serbską a rondem Obornickim w godzinach szczytu porannego (między 7:00 a 9:00) i popołudniowego (między 15:00 a 18:00).

Priorytet dla komunikacji publicznej

– Komunikacja miejska będzie najlepszym wyborem w czasie objazdów. Jej funkcjonowanie ułatwią wprowadzone w tym miesiącu buspasy. Na czas inwestycji przygotowano ich kompleksową siatkę. Skorzystają z nich autobusy linii obecnie obsługujących Winogrady, Naramowice i Piątkowo. Poruszać się po nich będą mogły także rowery, motory, motocykle, pojazdy elektryczne, taksówki i służby miejskie – zaznacza Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – W czasie pierwszego etapu zasadniczych prac i zamknięcia ul. Naramowickiej trasy zmienią trzy linie autobusowe – 151, 167 i 911 – które skorzystają z tymczasowych buspasów na ulicach: Lechickiej, Murawa, Słowiańskiej i Szelągowskiej. Zwiększy się również częstotliwość kursowania linii 144 i 146, które dowozić będą mieszkańców Naramowic do Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. Warto więc rozważyć pozostawienie samochodu w domu i wybrać komunikację miejską lub rower.

System buspasów usprawni przejazdy autobusów i to nie tylko tam, gdzie poprowadzone objazdem będą linie kursujące dotychczas ul. Naramowicką. Nowe buspasy zaplanowano także na ul. Serbskiej oraz nieco dalej – na ul. Stoińskiego i ul. Wiechowicza, by pasażerowie mogli przesiąść się na przystanku Kurpińskiego na Poznański Szybki Tramwaj. Sieć uzupełnia także buspas na ul. ks. Mieszka I (między ul. Słowiańską i ul. Pułaskiego w stronę centrum).

Udostępnienie całej trasy od pętli Wilczak do Błażeja przewidywane jest na wiosnę 2022 roku.

PIM, el

Dodaj komentarz

avatar