czwartek, 18 kwietnia, 2024

Poznań: Remont na Naramowicach jeszcze się nie zaczął – a już są znacznie większe korki.

Zamieszanie, brak oznakowania i kompletna dezorientacja – tak kierowcy tkwiący w gigantycznych korkach określają to, co dzieje się na Naramowicach z powodu przebudowy skrzyżowania.

W nocy z 29 na 30 maja na skrzyżowaniu Lechicka/Naramowicka zostanie wprowadzona nowa organizacja ruchu związana z budową nowej trasy tramwajowej na Naramowice wraz z drogami oraz węzłem Lechicka/Naramowicka. Ale prace przygotowawcze już trwają i to one są powodem korków i ogromnego zdenerwowania kierowców.

– Chciałem się dostać na Gdyńską, ale dziś nie mam pojęcia, jak jechać! – mówi zdenerwowany pan Marek, stojący w korku na Lechickiej. – Jedne znaki przekreślone, innych nie ma, tu obok robotnicy wiercą dziury w asfalcie, więc to już najwidoczniej teren budowy, powinienem go objechać, ale którędy? Nie ma żadnych znaków! To jeden wielki bałagan!

Kierowcy jadący z Naramowic i od strony mostu Lecha też narzekają.
– Jest bałagan – przyznaje pan Jan mieszkający na Naramowicach. – Wczoraj z sąsiadem obeszliśmy okolicę, żeby się zorientować, co i jak, ale nie dało rady. Nadal nie wiem, jak teraz będziemy jeździć. Mówią, żeby jechać za znakami, no to jadę i zobaczymy, gdzie trafię. Na razie stoję w korku od pół godziny, ale na Naramowicach to się zdarza i bez remontu.

Kierowcy narzekają też, że gdy oni stoją w korkach, buspasy są puste i autobusy wcale z nich nie korzystają, więc tak naprawdę przestrzeń się marnuje.
– Powinni tam puścić też samochody, korek by się trochę zmniejszył – uważa pan Jan.

Zamieszanie już jest, a przecież tak naprawdę remont jeszcze się nie zaczął. Zmiany w organizacji ruchu wejdą w życie dopiero w nocy z 29 na 30 maja. Władze miasta zdają sobie sprawę z tego, że w tym bardzo ruchliwym punkcie miasta tak daleko idące zmiany oznaczają ogromne korki i zamieszanie – dlatego przygotowały przewodnik, który pomoże kierowcom przebrnąć przez remont.

– Na północy Poznania należy liczyć się z objazdami i zmianami w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej, dlatego prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności w rejonie prac oraz zwracanie uwagi na bieżące oznakowanie – mówi Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. – Warto rozważyć opcję pozostawienia samochodu w domu na rzecz autobusów, dla których przygotowaliśmy siatkę buspasów. Liczymy, że dzięki nim pasażerowie sprawnie dojadą do celu.

Miasto przypomina, że w ramach zasadniczej zmiany organizacji ruchu ul. Naramowicka zostanie zamknięta na dwóch odcinkach: od ul. Słowiańskiej do zjazdu przy ul. Naramowickiej 31 (przed przystankiem autobusowym) oraz od ul. Serbskiej do ul. Lechickiej (nie dotyczy dojazdów do posesji). Przejezdne w obu kierunkach pozostaną ulice przecinające ul. Naramowicką, czyli ul. Serbska oraz ul. Włodarska/Ziarnista. Dojazd do poszczególnych posesji zostanie zachowany, podobnie jak ruch pieszych i rowerzystów.

Skrzyżowanie ulic Lechickiej i Naramowickiej nie zostanie całkowicie zamknięte, ale znacząco zmieni się organizacja ruchu. Część relacji pozwolą zachować specjalne łącznice, które umożliwią wyłączenie centrum skrzyżowania. Jedną łącznicę zrealizowano przy stacji paliw Lotos (północno-zachodnia strona). Drugą natomiast w ciągu ul. Lechickiej, w relacji wschód-zachód.

W ramach zasadniczej zmiany organizacji ruchu, na ul. Lechickiej wprowadzony zostanie zakaz poruszania się pojazdów o masie powyżej 16 ton. Będzie obowiązywał na odcinku między ul. Serbską a rondem Obornickim w godzinach szczytu porannego (między 7:00 a 9:00) i popołudniowego (między 15:00 a 18:00).

Przygotowane rozwiązania, już wdrażane w życie i tak denerwujące kierowców, zostały przygotowane z myślą o ułatwieniu funkcjonowania głównie komunikacji publicznej. Dlatego prezes Litka zachęca do korzystania z miejskich autobusów w tym czasie – im będzie znacznie łatwiej przejechać przez strefę budowy.

Po buspasach mogą się także poruszać rowery, motory, motocykle, pojazdy elektryczne, taksówki i służby miejskie. System buspasów usprawni przejazdy autobusów i to nie tylko tam, gdzie poprowadzone objazdem będą linie kursujące dotychczas ul. Naramowicką. Nowe buspasy wprowadzono także na ul. Serbskiej oraz nieco dalej – na ul. Stoińskiego i ul. Wiechowicza, by pasażerowie mogli przesiąść się na przystanku Kurpińskiego na Poznański Szybki Tramwaj. Sieć uzupełnia także buspas na ul. ks. Mieszka I (między ul. Słowiańską i ul. Pułaskiego w stronę centrum).

Infrastruktura autobusowa pojawiła się również w rejonie węzła Lechicka/Naramowicka – jezdnia ul. Lechickiej została poszerzona pomiędzy ul. Murawa a wjazdem na stację paliw. W przeciwieństwie do pozostałych pojazdów, autobusy będą mogły skręcić z ul. Lechickiej od strony mostu Lecha w lewo w ul. Murawa oraz w lewo w ul. Naramowicką z wykorzystaniem łącznika przy stacji paliw Lotos.

Autobusy linii nr 151, 167 i 911 na odcinku od Wilczaka do Naramowic kursować będą przez ulice Słowiańską i Murawa. Wyłączone z użytkowania zostaną przystanki Naramowicka, Włodarska i Naramowicka/Serbska na ulicy Naramowickiej. Linia nr 144 zostanie wzmocniona i zsynchronizowana z linią nr 146, która zostanie skierowana przez Kurpińskiego. Łącznie te dwie linie będą kursować co 10 minut, tak żeby umożliwić dogodniejszy dojazd do trasy Poznańskiego Szybkiego Tramwaju.

Rozkłady jazdy i szczegółowe informacje na temat kursowania poszczególnych linii na stronie ztm.poznan.pl. Szczegółowe i aktualne informacje na temat budowy trasy tramwajowej na Naramowice dostępne są na stronie TramwajnaNaramowice.pl

PIM, el

Strona głównaPoznańPoznań: Remont na Naramowicach jeszcze się nie zaczął - a już są...