nowe torowisko, rondo Rataje fot. UMP

Poznań: Wracają tramwaje na Jana Pawła II i Zamenhofa!

Od 2 sierpnia znów będzie można pojechać tramwajem po przebudowanym torowisku w rejonie ronda Rataje. Pojazdy linii 7, 9 i 13 jadące ulicą Zamenhofa będą mogły kontynuować trasę wzdłuż ul. Jana Pawła II.

– Postępy prac cieszą, bo rondo Rataje jest jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Poznaniu – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Torowisko pomiędzy ul. Kórnicką a Piłsudskiego jest po gruntownej przebudowie, co na lata zwiększy bezpieczeństwo i komfort podróżowania. Przebudowane zostały też przystanki tramwajowe, przy których po zakończeniu wszystkich prac zatrzymywać się będą również autobusy. Z pewnością usprawni to przesiadki.

Prace na ul. Jana Pawła II pomiędzy rondem a ul. Kórnicką zakończyły się już wiosną tego roku. Teraz dobiegają końca prace na ul. Zamenhofa na odcinku do ul. Piłsudskiego i Wioślarskiej, co pozwala na uruchomienie torowiska dla tramwajów kursujących w relacji północ-południe – czyli między rondami Śródka i Starołęka.

– Zakładaliśmy, że tramwaje będą mogły wrócić na przebudowany odcinek torowiska przed rozpoczęciem roku szkolnego, ale udaje się to ponad trzy tygodnie wcześniej niż zakładał harmonogram – mówi Grzegorz Bubula, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. – Na ul. Zamenhofa postępują też prace przy budowie chodników, ścieżek rowerowych i jezdni. Cieszymy się z takiego zaawansowania prac i jednocześnie prosimy o ostrożność, bo nadal w rejonie ronda toczą się prace budowlane.

Ze względów bezpieczeństwa tramwaje przez rondo pojadą ostrożnie i znacznie wolniej niż zwykle. Ostrożni muszą też być pasażerowie wysiadający na ul. Zamenhofa, ponieważ tam będą jeszcze prowadzone prace drogowe i wykończeniowe. O uwagę są również proszeni kierowcy – powrót tramwajów oznacza, że nie należy blokować torowiska, umożliwiając im wjazd i zjazd z ronda. Przed uruchomieniem regularnych kursów tramwajowych torowisko przejdzie wymagane testy techniczne, by 2 sierpnia od rana tramwaje mogły wyruszyć na trasę już z pasażerami.

2 sierpnia zostanie też zlikwidowany tramwaj wahadłowy nr 92 dojeżdżający w rejon ul. Serafitek, ponieważ rozpocznie się tam przebudowa torowiska na odcinku pomiędzy rondem a mostem Królowej Jadwigi. Zakończenie zasadniczych robót budowlanych w ramach inwestycji planowane jest na wiosnę przyszłego roku.

– Właśnie tam obecnie będą się koncentrować zasadnicze prace modernizacyjne – wyjaśnia Wojciech Miechowicz, zastępca dyrektora ds. publicznego transportu zbiorowego ZTM w Poznaniu.

Z tego powodu tramwaj linii nr 18 będzie także kursował zmienioną trasą z Ogrodów przez PST do Os. Sobieskiego. Na pozbawionych ruchu tramwajowego fragmentach ulic Królowej Jadwigi i Krzywoustego transport zapewnią autobusowe linie numer 174 i 190 – linia nr 190 zostanie skrócona do ronda Rataje. Skrócona zostanie także linia nr T4, która od 2 sierpnia dojeżdżać będzie tylko do ronda Starołęka, ale za to częstotliwość kursów zostanie zwiększona.

Otwarta zostanie także pętla Zawady, przy której w tym roku wyremontowano przejazdy drogowe przez torowisko. Będzie tam kursować tramwaj linii nr 7, który wróci na swoją stałą trasę z Ogrodów przez ulice Reymonta, Hetmańską, Zamenhofa i Jana Pawła II właśnie na Zawady.

Aby wzmocnić komunikację tramwajową w rejonie Starołęki (do Unii Lubelskiej nie będzie już dojeżdżać “siódemka”) od 2 sierpnia do pętli Unii Lubelskiej zostaną skierowane linie nr 9 i 13.

Szczegóły dotyczące tras tramwajów:

Linia nr 7
OGRODY – Dąbrowskiego – Przybyszewskiego – Reymonta – Hetmańska – rondo Starołęka – Zamenhofa – rondo Rataje – Jana Pawła II – rondo Śródka – Podwale – ZAWADY

Linia nr 9
DĘBIEC – 28 Czerwca 1956 r. – Górna Wilda – Królowej Jadwigi – Strzelecka – Lewandowskiej – pl. Bernardyński – Mostowa – Kórnicka – Jana Pawła II – rondo Rataje – Zamenhofa – rondo Starołęka – Żegrze – UNII LUBELSKIEJ

Linia nr 13
JUNIKOWO – Grunwaldzka – Bukowska – Święty Marcin – Gwarna – pl. Ratajskiego – pl. Wielkopolski – Małe Garbary – Estkowskiego – Wyszyńskiego – rondo Śródka – Jana Pawła II – rondo Rataje – Zamenhofa – rondo Starołęka – Żegrze – UNII LUBELSKIEJ

Linia nr 18
OGRODY – Dąbrowskiego – Most Teatralny – trasa PST – OS. SOBIESKIEGO

Linia nr 92 – zlikwidowana

Linia nr 190
OS. SOBIESKIEGO – Jaroczyńskiego – Wojciechowskiego – Piątkowska – Słowiańska – Szelągowska – Garbary – Królowej Jadwigi – Krzywoustego – RONDO RATAJE.

Linia nr T4

STAROŁĘKA – Starołęcka – RONDO STAROŁĘKA
Na linii nr T4 autobusy będą kursowały ze zwiększoną częstotliwością.

UMP

0 0 votes
Oceń artykuł
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze