PKP Intercity fot. MOs810 (zdjęcie ilustracyjne)

Poznań: Więcej pociągów do Warszawy? Na razie nie ma szans

Remont trasy kolejowej między Poznaniem a Warszawą w zasadzie się zakończył, ale czas przejazdu pozostawia wiele do życzenia, połączeń jest za mało. Poseł Adam Szłapka złożył w tej sprawie interpelację.

Szef Nowoczesnej poruszył temat problemów z połączeniami i czasem przejazdu na tej trasie już w ubiegłym roku – jednak w tym sytuacja wcale nie wygląda lepiej. W obecnym rozkładzie jazdy, jak napisał poseł w interpelacji, zwracają uwagę duże odstępy czasowe między odjazdami pociągów do Warszawy: „pociąg IC Zielonogórzanin odjeżdża ze stacji Poznań Główny o 5.35, a kolejny pociag jadący do stolicy do EIC Varsovia o godzinie 9.00. Tymczasem w poprzednim rozkładzie jazdy, który obowiązywał do 29 sierpnia pociągi do Warszawy odjeżdżały kolejno o 5.54, 6.03, 7.27, 8.43 i 9.02. Zmiany wprowadzone we wrześniu praktycznie uniemożliwiają korzystanie komunikacji PKP osobom biznesowym” – napisał poseł.

Adam Szłapka zapytał, z czego wynika tak drastyczne zmniejszenie liczby połączeń i czy jest możliwość zmiany tej sytuacji. Z upoważnienia Ministra Infrastruktury odpowiedział mu sekretarz stanu Andrzej Bittel.

„Na czas przejazdu oraz liczbę pociągów na trasie Poznań – Warszawa mają wpływ obecnie prowadzone
prace budowlane na linii kolejowej nr 3 Warszawa Zachodnia – Kunowice oraz inwestycje na terenie
warszawskiego węzła kolejowego, a w szczególności modernizacja stacji Warszawa Zachodnia, której
koniec jest przewidziany na IV kw. 2023 r.” – czytamy w odpowiedzi. – „Celem obecnej modernizacji linii kolejowej nr 3 jest dostosowanie niezmodernizowanej infrastruktury technicznej do prędkości 160 km/h dla pociągów pasażerskich i 120 km/h dla pociągów towarowych oraz nacisku na oś wynoszącego 221 kN. Podniesienie prędkości do 160 km/h obejmuje jednak niewielką część odcinka niezmodernizowanej linii kolejowej, a skrócenie czasu podróży nie jest priorytetem obecnie
realizowanego projektu. Prace prowadzone na ww. linii kolejowej mają na celu głównie zwiększenie na niej przepustowości, dostosowanie linii do podstawowych standardów jakości jednolitych w europejskim rynku transportowym w zakresie prędkości, bezpieczeństwa oraz interoperacyjności (zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej)”.

Ministerstwo Infrastruktury podjęło też działania, by poprawić częstotliwość połączeń między Poznaniem i Warszawą: „od 07.11.2021 do 11.12.2021 wytrasowano pociąg EIC 7100 w relacji Poznań Główny – Warszawa Wschodnia z godziną odjazdu o 7:00 ze stacji Poznań Gł. i przyjazdem do stacji Warszawa Centralna o godzinie 10:00. Pociąg ten kursuje od poniedziałku do soboty. Natomiast w relacji Warszawa Wschodnia – Poznań Główny odjazd z Warszawy Centralnej o godzinie 17:38 a przyjazd do stacji Poznań Gł. o godzinie 20:38. Pociąg kursuje od poniedziałku do
soboty. Ponadto w relacji Poznań – Warszawa pasażerowie mają do dyspozycji pociągi w następujących
godzinach: 2:34 / 5:21 / 6:11 / 7:00 / 9:02 / 10:49 / 12:24 / 12:44 / 14:46 / 16:44 / 17:36 / 18:44 / 19:35 /20:44.

Jak więc wynika z odpowiedzi, kłopoty na trasie między Poznaniem a Warszawą potrwają jeszcze do końca 2023 roku. Częstotliwość połączeń została już poprawiona na tyle, na ile to możliwe, a skrócenie czasu podróży nie jest priorytetem – jest nim dopasowanie trasy do standardów Unii Europejskiej. Gdyby więc ktoś myślał, że pociągi kursują dla pasażerów i powinny to robić tak, jak pasażerom pasuje – już wie, że nie miał racji.

0 0 votes
Oceń artykuł

0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze