Ryjek fot. MPK

Poznań: Ryjek znów wyjedzie na tory!

MPK odkupiło najstarszy w zachowany w Polsce autobus szynowy, czyli legendarnego “Ryjka”, którego wielu poznaniaków pamięta z dziecięcych przejażdżek. “Ryjek” znów wyruszy na trasę Maltanki.

Powrót “Ryjka”na trasę stał się możliwy dzięki porozumieniu z Poznańskim Klubem Modelarzy Kolejowych.
– Wiele lat temu, z myślą o Maltance, klub pozyskał tabor wąskotorowy z całej Polski. Stopniowo, w miarę możliwości, remontował go własnymi środkami i przy pomocy firm, które oferowały wsparcie. Nawet pojawiały się wówczas plany utworzenia skansenu wąskotorówek – wspomina Ryszard Pyssa, prezes Zarządu Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych. – Jednak z biegiem czasu klub przeprofilował swoją działalność, koncentrując się na modelarstwie i tworzeniu makiet. Ubywało również ludzi, którzy mieli czas i serce, aby poświęcić się taborowi i szukaniu środków na konieczne naprawy.

I wtedy też pojawił się problem, co zrobić z ze zgromadzonym sprzętem. A ponieważ PKMK chciał, żeby tabor został w Poznaniu, bardzo ucieszył się z możliwości przekazania go MPK, bo ta spółka nie tylko zadba o prawidłowy stan techniczny pojazdów, ale też dzięki niej one wrócą na tory.
– Co bardzo ważne, tabor pozostanie ozdobą Maltanki, stanowiąc niezwykłą atrakcję turystyczną dla wszystkich odwiedzających – podkreśla Ryszard Pyssa.

– Zarówno PKMK, jak i naszej spółce zależy, aby wąskotorowy tabor uratować jako dziedzictwo kolei. Naszą intencją jest, aby pociągi zostały w Poznaniu i nadal mogły cieszyć oczy mieszkańców – mówi Wojciech Tulibacki, prezes Zarządu MPK Poznań Sp. z o. o. – Dzięki temu nasze dzieci nie będą oglądały kolejek wąskotorowych wyłącznie w skansenach. Każdy chętny nadal będzie mógł przejechać się wąskotorówką, zobaczyć zmieniający się za oknem krajobraz, wsłuchać w stukot kół oraz dźwięk gwizdawek.

Tak naprawdę “Ryjek” nosi poważną nazwę – jest przedwojennym wagonem z napędem spalinowym serii MBxc1-41. To jego kształt sprawił, że poznaniacy pieszczotliwie ochrzcili go “Ryjkiem”.

– “Ryjek” to wąskotorowy wagon spalinowy, wyprodukowany w 1932 roku w warszawskiej fabryce Lilpop, Rau & Loewenstein. Pracował na Bydgoskiej Kolei Powiatowej, później został przekazany na kolejkę wąskotorową w Witaszycach. Gdy w 1991 roku zapadła decyzja o jej likwidacji, wagon został przekazany Poznańskiemu Klubowi Modelarzy Kolejowych. Po remoncie w 1994 roku w ZNTK Poznań “Ryjek” trafił na trasę Kolejki Parkowej Maltanka – mówi Krzysztof Dostatni, wiceprezes MPK Poznań ds. operacyjnych. – W tamtych czasach, z uwagi na możliwość ogrzewania przedziału pasażerskiego Maltanka mogła funkcjonować przez cały rok.

Od 2004 roku “Ryjek” nie był jednak wykorzystywany, a żeby ponownie mógł wyruszyć w trasę, musi przejść remont.
– Należy oczyścić pudło wagonu z pozostałości powłok malarskich i ponownie je zabezpieczyć, wymienić stopnie wejściowe oraz elementy stolarki – stwierdza Filip Bebenow, współautor raportu z przeprowadzonych jesienią oględzin “Ryjka”. – Podczas demontażu poszczególne elementy i instalacje będą poddawane drobiazgowej ocenie i w razie konieczności będą wymieniane bądź regenerowane. Ale biorąc pod uwagę postój od 2004 roku, narażenie na działanie warunków atmosferycznych, ale również duży zakres prac przy naprawie głównej w 1994 roku i niewielki przebieg wagonu w latach 1994-2004, należy ocenić stan pojazdu jako dobry

“Ryjek” odzyska też swoje pierwotne kolory: górna część będzie w odcieniu miętowej, jasnej zieleni, środkowa i dolna – ciemnej zieleni z pomarańczowym pasem przez całą długość. Dach będzie szary, a napisy na wagonie – kremowe. A gdy już będzie gotowy, MPK wystąpi o niezbędne pozwolenia, by mógł wyruszyć na trasę Maltanki.

MPK

5 1 vote
Oceń artykuł
guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze