czwartek, 18 kwietnia, 2024

Poznań: Powstał projekt uchwały krajobrazowej

Projekt uchwały krajobrazowej jest już gotowy. Ma on pomóc walczyć z reklamami w przestrzeni publicznej i praktycznie eliminuje możliwość stosowania największych billboardów.

Dokument ma pozwolić uporządkować przestrzeń publiczną w mieście – a dokładnie będzie to zbiór wytycznych dotyczących reklam, małej architektury i ogrodzeń.

– Dzięki tej uchwale będziemy mieli narzędzia do walki z chaosem reklamowym w naszym mieście. Pozwoli ona na wyeliminowanie krzykliwych reklam, szyldów, banerów oraz innych elementów zaśmiecających nasze otoczenie – podkreśla Jacek Jaśkowiak, prezydent miasta. – To bardzo ważne, bo uporządkowana przestrzeń nie tylko poprawia komfort życia mieszkańców, ale w dużej mierze decyduje też o atrakcyjności miasta, jego wizerunku i rozwoju.

Stworzenie dokumentu było możliwe dzięki przyjęciu przez sejm ustawy krajobrazowej. To ona umożliwiła samorządom sporządzanie własnych dokumentów, które będą regulowały kwestie reklam w mieście. W Poznaniu prace nad dokumentem zaczęły się jeszcze w 2017 roku i objęły szereg konsultacji zarówno z mieszkańcami, jak i właścicielami firm zarządzających dużymi powierzchniami reklamowymi.

Efektem konsultacji jest podział miasta na cztery strefy – w każdej z nich zasady dotyczące reklam będą nieco inne. Pierwszym obszarem jest staromiejski (obejmujący Stary Rynek), drugim centrum miasta i tzw. “dzielnice historyczne”, trzecim jest obszar przyrodniczy wbudowany w poznańskie kliny zieleni, a ostatnia strefa to osiedla mieszkaniowe.

Największe i najbardziej kontrowersyjne reklamy – ogromne billboardy zostały dopuszczone do użytku tylko w ostatniej strefie oraz na obrzeżach dzielnic historycznych. We wszystkich strefach w dalszym ciągu będzie można używać słupów ogłoszeniowo – reklamowych oraz tzw. citylightów, które głównie znajdują się na przystankach komunikacji miejskiej. Stosowanie tych rodzajów reklam na obszarze staromiejskim ma jednak zostać ograniczone.

Nowy dokument ma również sprawić, że w praktyce z przestrzeni publicznej znikną reklamy wielkoformatowe – używanie ich będzie możliwe tylko w kilku szczególnych przypadkach. Jednocześnie w dalszym ciągu dozwolone będą murale reklamowe.

Projekt do radnych ma trafić pod koniec roku. Wcześniej miasto umożliwi mieszkańcom składanie poprawek do ustawy (w tym celu można wysłać emaila na adres: [email protected]). Dodatkowo 25 kwietnia odbędzie się w Sali Białej Urzędu Miasta spotkanie informacyjno – konsultacyjne (godz. 17).

Autor: SS / źródło: poznan.pl / fot. UMP

Strona głównaPoznańPoznań: Powstał projekt uchwały krajobrazowej