Sprawdzanie zgód TCF
sobota, 20 kwietnia, 2024

Poznań: plac zabaw z błota, gliny i wikliny

Naturalny, czyli z żywych krzewów, wikliny, a nawet… piasku i błota. Tak wyglądają naturalne place zabaw, które powstały w niektórych poznańskich przedszkolach.

Idea jest prosta: funkcje zabawek pełnią tu naturalne elementy przyrody, takie jak krzewy posadzone w formie labiryntu, szałasy z żywej wikliny, które na wiosnę wypuszczają liście, pagórki ziemne, kuchnie błotne albo ścieżki z pni drzew. Do tego jeszcze kilka grządek, na których dzieci moga uprawiać własne roślinki – i mamy naturalny plac zabaw, na którym dzieci oswajają się ze światem przyrody, obserwują rośliny, owady i ptaki. Jest tu też oczywiście trochę tradycyjnych zabawek, jak huśtawki czy drabinki, ale stanowią one tylko uzupełnienie tego, co powstało z elementów naturalnych.

– Aranżując przedszkolną przestrzeń, stwarzamy warunki do tego, by dzieci mogły poznawać przyrodę i spędzać wolny czas w sposób aktywny – wyjaśnia Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Poprzez zastosowane rozwiązania odkrywają otaczający ich świat.

W Poznaniu w latach 2017-2018 stworzono trzy takie naturalne place zabaw w ogródkach w Przedszkolu nr 42, nr 46 i nr 87. W ramach pilotażowego projektu “Aktywne sposoby edukacji przedszkolnej” powstał też poradnik, w którym zawarto wskazówki dotyczące aranżacji ogródków przedszkolnych. Stworzone w ramach tego projektu rozwiązania okazały się innowacyjne w skali Poznania i całego kraju, a informacje o poznańskich przedszkolach trafiły nawet na łamy międzynarodowego czasopisma “Sustain Europe”.

– Przestrzenie, które powstały w ramach projektu to tło dla aktywności dzieci, dla ich działań twórczych – tłumaczyła Alina Skrobek, dyrektorka Przedszkola nr 87.- Tam nie ma żadnych barier. Dzieci mogą swobodnie tą przestrzenią manipulować, aranżować, korzystać z niej tak, jak uważają za stosowne. Chciałam podkreślić, że najmłodsi brali udział w aranżacji tej przestrzeni. Powstała koncepcja to odpowiedź na ich potrzeby.

W 2019 r. w kolejnych 12 poznańskich przedszkolach powstaną naturalne place zabaw. W ramach projektu “Connecting Nature” (Program Ramowy Horyzont 2020) przedszkola otrzymują wsparcie architekta krajobrazu, który wykonuje dla nich projekt zagospodarowania ogródka. Każdy projekt jest przygotowywany na podstawie indywidualnych konsultacji z przedszkolem, aby uwzględnić warunki naturalne, a także potrzeby dzieci i kadry pedagogicznej oraz plany związane z jego przyszłością.

W ogródkach powstaną też eko-demonstratory służące edukacji ekologicznej: szałasy z zaplecionej żywej wierzby, pergola obsadzona krzewami owocowymi czy stół z roślinnością. Dopełnieniem idei będzie cykl działań informacyjnych, których celem jest promowanie wśród przedszkoli budowy naturalnych placów zabaw. W zaplanowanym cyklu warsztatów weźmie udział łącznie ok. 200 nauczycieli i dyrektorów poznańskich przedszkoli. Modernizacja ogródków zrealizowana zostanie ze środków Wydziału Oświaty UMP oraz Budżetu Obywatelskiego, a cały projekt jest koordynowany jest przez Biuro Koordynacji Projektów i Rewitalizacji Miasta.

UMP, el

Strona głównaPoznańPoznań: plac zabaw z błota, gliny i wikliny