MTP fot. L. Łada

Poznań: Na MTP? Tylko z paszportem covidowym!

Wszyscy wybierający się tej zimy na imprezy organizowane przez MTP będą musieli przed wejściem pokazać paszport covidowy albo wynik testu na koronawirusa. Taką decyzję podjął zarząd Międzynarodowych Targów Poznańskich, a powodem jest wzrost zakażeń w Polsce.

O tym, że targi przymierzają się do takiej decyzji Tomasz Kobierski, prezes zarządu MTP, mówił już 9 listopada w rozmowie z 300Gospodarka, zwracając uwagę na trudną sytuację branży targowej. – Szczepienia to jedyna droga, abyśmy mogli działać, abyśmy mogli się spotykać – podkreślał. – Być może w czasie rosnącej liczby zakażeń będziemy musieli rozważyć wprowadzenie obowiązkowego paszportu covidowego, ale przy jednoczesnej dbałości o osoby niezaszczepione, które na miejscu mogłoby wykonać test i uzyskać paszport na np. 2 dni. Rozważamy różne scenariusze, a priorytetem jest bezpieczeństwo.

Prezes zwrócił uwagę, że na terenie MTP odbywają się nie tylko imprezy branżowe i wystawiennicze, ale też wiele imprez masowych czy koncertów dla mieszkańców miasta i regionu. A to oznacza, że targi muszą być miejscem naprawdę bezpiecznym. Podkreślił też, że wejście za okazaniem paszportu covidowego jest stosowane już przez wielu organizatorów imprez targowych. W Poznaniu już wprowadzono je dla uczestników kongresów i zjazdów branżowych, które się odbywają na MTP i nie budziło to żadnych kontrowersji, bo jak wynika z dotychczasowych doświadczeń pracowników MTP, 94 proc. biznesmenów jest zaszczepionych przeciwko koronawirusowi. Inaczej nie byliby w stanie prowadzić interesów.

Wpuszczanie na MTP tylko osób zaszczepionych zwiększy obecność na targach gości z Europy Zachodniej, którzy u siebie stosują te same rozwiązania – to ważne, bo po lockdownie branża targowa jest w zapaści finansowej i każdy klient czy wystawca jest podwójnie cenny. Gdyby sytuacja epidemiologiczna znów się pogorszyła do tego stopnia, że trzeba byłoby wprowadzić lockdown – branża mogłaby tego już nie wytrzymać.

I tak, jak szacują MTP, odrabianie strat potrwa długo: obecnie, mimo że imprezy targowe odbywają się już według regularnego, stałego programu, to jednak przybywa na nich około 60 proc. tych wystawców i klientów, co przed pandemią. Szczególnie spadł udział wystawców zagranicznych, a oni stanowili znaczącą grupę, zwłaszcza ci z Niemiec i Chin, dwóch największych partnerów MTP. Wprowadzenie paszportów covidowych sprawi, że przynajmniej część z nich wróci.

Straty branży targowej na świecie są szacowane na około 300 mld zł, a ponad 70 proc. firm z tej branży straciło ponad 90 proc. przychodów. Do tego doszły zwolnienia personelu – pracę straciło w sumie ponad 60 tys. osób. MTP nie musiały redukować personelu i wyszły z lockdownu obronną ręką. Przyczyniła się do tego pomoc kolejnych rządowych tarcz finansowych. Wpływy z zakończonych już imprez sprawiają, że mimo trudności spółka ten rok zakończy na plusie. Jednak to wszystko może się bardzo szybko zmienić, jak to się już okazało podczas lockdownu.

Źródło: money.pl

2.6 5 votes
Oceń artykuł
1 Komentarz
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze