Poznań: Miastu grozi paraliż? “Utrudnienia będą naprawdę znaczące”

1 sierpnia wstrzymany zostanie ruch tramwajowy pomiędzy placem Wielkopolskim a rondem Śródka. Dwa dni później zmieniona zostanie organizacja ruchu przy samym rondzie. Sporo zmian czeka poznaniaków również na Głogowskiej.

– 1 sierpnia rozpoczną się prace na pl. Wielkopolskim i moście Bolesława Chrobrego. Od tego dnia na tym odcinku nie będą jeździć tramwaje. Dwa dni później ruszą roboty związane z rozpoczęciem II etapu na rondzie Śródka – mówi Wojciech Tulibacki, prezes zarządu MPK Poznań.

Przy placu Wielkopolskim zamknięty będzie wyjazd w stronę ul. Wolnica. Możliwy będzie wjazd i wyjazd na ul. 23 Lutego. Na moście Bolesława Chrobrego wyłączony zostanie lewy pas ruchu jezdni w stronę ronda Śródka.

Najważniejsze zmiany będą przeprowadzone jednak na rondzie Śródka. Zamknięty zostanie ruch tramwajowy od strony ul. Wyszyńskiego, co uniemożliwi bezpośredni przejazd w relacji Podwale – Jana Pawła II oraz Warszawska – Jana Pawła II. Aby przejechać w kierunku ul. Jana Pawła II stworzona zostanie przewiązka usytuowana za przystankiem tramwajowym na ul. Wyszyńskiego.

– Spodziewamy się największych utrudnień na ulicy Warszawskiej, a także na ulicy Podwale. Chciałbym uczulić, że utrudnienia będą naprawdę znaczące. Większe niż te, które były dotychczas przy okazji prac wzdłuż ul. Jana Pawła II – zaznacza Łukasz Dondajewski, Miejski Inżynier Ruchu. – Sytuacja na skrzyżowaniu jest o tyle trudna, że mamy tu bardzo dużą ilość pieszych. W momencie wyłączenia sygnalizacji świetlnej prosimy o szczególną ostrożność i uszanowanie wszystkich uczestników ruchu. W tym czasie, miejsca te będą monitorowane przez służby nadzoru ruchu MPK i policję.

Prace przy rondzie Śródka spowodują znacznie większe utrudnienia niż prace wykonywane w poprzednich etapach remontu. W szczególności dotyczyć to będzie lewoskrętu z ul. Warszawskiej oraz przejazdu z ul. Podwale na wprost. W związku z powyższym wprowadzone zostaną dodatkowe tablice informujące, zachęcające kierowców do omijania ronda Śródka oraz obrazujące zasady poruszania się na tym obszarze podczas prowadzonych prac.

W godzinach od 7 do 19 przewiduje się wyłączenie sygnalizacji świetlnej na rondzie oraz sterowanie ręczne ruchem poprzez uprawnione służby Policji oraz Nadzoru Ruchu MPK.

Dostępne relacje na rondzie Śródka podczas prowadzonych prac:

– wlot ul. Wyszyńskiego (kierunek wyjazdowy z miasta) – wytyczone zostaną 2 przewiązki. Pierwsza służyć będzie do zawracania, a druga umożliwi wyjazd transportu publicznego z dworca autobusowego bezpośrednio w lewo w ul. Wyszyńskiego (pod nadzorem służb MPK),

– wlot ul. Warszawskiej: wlot zostanie zwężony do 3 pasów ruchu. Lewy pas będzie umożliwiał skręt w lewo poprzez przewiązkę zlokalizowaną za skrzyżowaniem, środkowy pas umożliwi jazdę na wprost, a prawy – skręt w prawo w kierunku ul. Podwale,

– ul. Podwale: wlot zostanie ograniczony do 2 pasów (tylko dla skrętu w prawo), przy czym prawy pas przeznaczony będzie wyłącznie dla autobusów,

Proponowane objazdy ronda Śródki:

– kierowcom jadącym do autostrady A2 sugerujemy korzystanie z obwodnicy wschodniej,

– wjeżdżającym do miasta od strony ul. Warszawskiej w kierunku zachodnim sugerujemy dojazd do centrum poprzez ciąg ulic: Browarna / Dymka / Baraniaka / Berdychowo (dla pojazdów o masie poniżej 8 ton),

– jadącym od zachodu (Rataje) na wschód – dojazd do centrum poprzez ulice: Hetmańską, Królowej Jadwigi, Berdychowo – most Rocha.

– jadących od strony północnej (ul. Lechicka) zachęcamy do objazdu ronda Śródka poprzez węzeł Antoninek.

– Radzę tym, którzy nie muszą jechać przez Śródkę, aby w sierpniu omijali ten rejon i wybrali alternatywne dojazdy. Kto jednak musi dojechać – niech wybierze środki komunikacji publicznej. Tych, którzy będą się musieli się poruszać samochodami, uczulam na zwracanie uwagi na tymczasową organizację ruchu i postępowanie zgodnie z wskazaniami – dopowiada podkomisarza Paweł Ożarski z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Poznaniu.

Funkcjonowanie komunikacji publicznej w czasie remontów

– Kolejny etap oznacza również zmiany w organizacji układu linii komunikacyjnych. Przede wszystkim wracają tramwaje na wyłączony w tym momencie odcinek od skrzyżowania z Kórnicką do Ronda Śródka. Oznacza to, że część linii wraca na swoje trasy, natomiast na wyłączonym odcinku – pomiędzy placem Wielkopolskim a rondem Śródka – będzie uruchomiona komunikacja zastępcza, linia autobusowa T8 – wyjaśnia Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego w Poznaniu.

Od 1 sierpnia na odcinku od ronda Śródka do pl. Wielkopolskiego nie będą kursowały tramwaje. Do nocy z 2 na 3 sierpnia prace będą prowadzone poza pasami ruchu drogowego – w tarczy samego ronda oraz w obrębie przejścia dla pieszych przy przystanku.

Wykonany został tymczasowy przejazd pozwalający na wyjazd autobusów z dworca Śródka bezpośrednio w lewo w ul. Wyszyńskiego. Dzięki temu autobusy jadące w kierunku ul. Garbary (T8, 167 i 911) nie będą musiały objeżdżać ronda.

Aby ułatwić podróżowanie od ronda Śródka w stronę centrum, uruchomiona zostanie linia autobusowa “za tramwaj” T8. Będzie ona dojeżdżać do Al. Marcinkowskiego i zawracać na wysokości placu Wolności.

Uruchomiona zostanie linia nr 4, jednak jej trasa – z uwagi na prace na ul. Wyszyńskiego – ulegnie skróceniu. “Czwórka” będzie kursować od pętli Połabska do pl. Wielkopolskiego.

Innymi trasami niż w lipcu będą poruszać się linie nr 8 i 17. “Siedemnastką” będzie można dojechać do pętli Zawady przez Św. Marcin i most Rocha. Druga, poza “siódemką”, linia tramwajowa na Zawady, nie tylko wzmocni komunikacyjnie obszar Śródki, ale także pozwoli części mieszkańców, którzy dojeżdżają od wschodniej strony, przesiadkę na tramwaj już na pętli na Zawadach. Tramwaje linii nr 8 zamiast przez plac Wielkopolski pojadą przez ul. Św. Marcin, most Rocha, Jana Pawła II i dalej na pętlę przy ul. Warszawskiej.

Zmiany również na Głogowskiej

1 sierpnia rozpocznie się także kolejny etap remontu na ul. Głogowskiej – w rejonie pętli Górczyn, a dwa dni później prace, powodujące utrudnienia dla kierowców, na skrzyżowaniu Głogowska / Ściegiennego.

W związku z wymianą nawierzchni torowej i drogowej w tym miejscu wprowadzona zostanie następująca organizacja ruchu:

– skręt w lewo od wiaduktu Kosynierów Górczyńskich w ul. Ściegiennego będzie możliwy przez przewiązkę zlokalizowaną bezpośrednio za skrzyżowaniem,

– jadąc od ul. Krzywej, żeby dostać się na wiadukt lub ul. Ściegiennego, również trzeba będzie skorzystać z tej przewiązki,

– zachowana będzie jedynie relacja w prawo z ul. Ściegiennego w stronę wiaduktu – objazd łącznicami zjazdową i wjazdową na wiadukt.

Ul. Głogowska nie jest dostępna dla tramwajów pomiędzy mostem Dworcowym a ul. Hetmańską. Od 1 sierpnia nie będą one dojeżdżały również dalej, do pętli Górczyńskiej. Trasy linii nr 8 i 14 zostaną skrócone do przystanku Głogowska/Hetmańska. Do tego węzła – a dokładnie do przystanku tymczasowego zlokalizowanego na czas prowadzonych prac przy zajezdni MPK Poznań – dojeżdżać też będą autobusy linii nr 610, 614, 616, 701, 702, 703, 704 i 710, co ułatwi pasażerom przesiadkę.

Ulicą Głogowską, aż do przystanku Poznań Główny nadal będą kursowały autobusy linii nr 149, 175 i 180, obsługiwane taborem o większej pojemności.

Dodatkowo, aby ułatwić przemieszczanie się w tym rejonie, w dni robocze na trasie Poznań Główny – Ostatnia uruchamiana będzie linia autobusowa za tramwaj T5. Na tzw. dolnej trasie PST – z Piątkowa do Dworca Zachodniego – nadal będzie kursował tramwaj linii nr 19 (w dni robocze, w godzinach szczytu).

Pasażerowie, aby “ominąć” miejsca, w których będą występować utrudnienia, mogą korzystać z połączeń kolejowych. Posiadacze ważnego w strefie A biletu okresowego na sieć mogą podróżować po Poznaniu także pojazdami POLREGIO i Kolei Wielkopolskich pomiędzy stacjami posiadającymi w nazwie Poznań oraz Kiekrz (bez konieczności zakupu dodatkowego biletu na kolej). Ta oferta z pewnością zainteresuje podróżnych z okolic stacji kolejowych Poznań Wschód, Poznań Antoninek czy Poznań Górczyn.

To nie koniec zmian w Poznaniu. Również w sierpniu rozpoczną się prace na rondzie Kaponiera (więcej informacji można o tym przeczytać tutaj).

MPK, ZTM, MIR, UMP / op. AS

0 0 votes
Oceń artykuł
1 Komentarz
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze