rondo Kaponiera fot. UMP

Poznań: Zmiany na rondzie Kaponiera. Powstanie dwukierunkowa droga rowerowa

Wszyscy poznaniacy muszą się przygotować na duże zmiany, które od sierpnia pojawią się na rondzie Kaponiera. Tymczasowo zostanie tam zmieniona organizacja ruchu.

Wprowadzanie zmian rozpocznie się w sierpniu. W skrócie: usprawniony ma zostać ruch pojazdów transportu zbiorowego oraz przejazdy w relacji południe-północ Poznania. Teoretycznie łatwiej będzie można wyjechać z centrum. Docelowo, w następnym roku, rowerzyści mają zyskać dwukierunkową drogę pomiędzy Jeżycami a Starym Miastem.

– Prace przy rondzie Kaponiera wynikają z dynamicznych zmian struktury ruchu w całym mieście. Mają one też ułatwić i poprawić przepustowość dla transportu publicznego, a także dostosować ruch do obecnej sytuacji – zaznacza Krzysztof Olejniczak, dyrektor Zarządu Dróg Miejskich w Poznaniu.

Zmiany związane są m.in. z projektowaną przebudową ul. Św. Marcin, na odcinku od mostu Uniwersyteckiego do al. Niepodległości wraz ze skrzyżowaniem al. Niepodległości i ul. Towarową, oraz wyznaczeniem dwukierunkowej drogi rowerowej w ul. Zwierzynieckiej łączącej Jeżyce z Centrum – na odcinku od ronda Kaponiera do ul. Mickiewicza.

Zmiany dla rowerzystów

Wprowadzanie zmian podzielono na etapy. W pierwszym, w sierpniu 2019 roku, przesunięty zostanie pas rowerowy znajdujący się na wjeździe na rondo Kaponiera od strony ul. Św. Marcin. Rowerem będzie można przejechać w stronę ul. Zwierzynieckiej po istniejącej drodze rowerowej znajdującej się wzdłuż chodnika, po północnej stronie mostu Uniwersyteckiego. Z kolei wewnętrzny pas jezdni zostanie przeznaczony dla samochodów.

Dojeżdżając samochodem od strony ul. Św. Marcin do Ronda Kaponiera, kierowcy będą mieli do dyspozycji dwa pasy do skrętu w lewo przez rondo, jeden do jazdy na wprost i jeden do skrętu w prawo. Ma to usprawnić ruch wyjeżdżających z centrum, którzy obecnie stoją w zatorze od pl. Mickiewicza i w ten sposób generują zwiększoną emisję spalin.

Przesunięty zostanie pas rowerowy znajdujący się na wjeździe na rondo Kaponiera od strony ul. Św. Marcin. Jednośladem będzie można przejechać na wprost w stronę ul. Zwierzynieckiej po istniejącej drodze rowerowej znajdującej się wzdłuż chodnika, po północnej stronie mostu Uniwersyteckiego. W tym celu trzeba będzie wjechać rowerem do śluzy rowerowej.

Docelowo w tym miejscu powstanie dwukierunkowa droga zamiast obecnego jednokierunkowego pasa rowerowego. Projektowanie rozpocznie się w sierpniu tego roku, a budowa w przyszłym.

W układzie komunikacyjnym ronda Kaponiera zachowany zostanie pas rowerowy od ul. Zeylanda w kierunku centrum, którego znaczenie w najbliższym czasie ma wzrosnąć w związku z budową drogi rowerowej na ul. Grunwaldzkiej.

Zmiany, zmiany, zmiany…

W celu sprawniejszego omijania centrum, również w sierpniu, wprowadzona będzie kolejna zmiana na Kaponierze. Ułatwi ona przejazd z południowych do północnych osiedli miasta. poprzez zmianę organizacji ruchu na jezdni ul. F.D. Roosevelta, od strony mostu Dworcowego.

Lewy skrajny pas będzie przeznaczony do skrętu w lewo, dwa kolejne do jazdy na wprost, a prawy dla jadących w stronę ul. Św. Marcin. Ma to na celu ograniczenie wjazdu aut w stronę centrum. Nie będzie wówczas dochodziło do blokowania jednego z pasów ruchu, którym obecnie można jechać w kierunku północnym.

Dzięki temu poprawi się przejazd i więcej kierowców zamiast śródmiejskimi lub jeżyckimi uliczkami, będzie miało możliwość sprawniejszego przejazdu ulicami I ramy komunikacyjnej, w tym ul. Roosevelta. Zmniejszy się liczba samochodów jadących pomiędzy kamienicami, a tym samym ilość spalin wśród zwartej zabudowy.

Kolejne etapy, drugi i trzeci, będą wprowadzane już w przyszłym roku, gdy rozpocznie się przebudowa skrzyżowania ul. Św. Marcin z al. Niepodległości oraz budowa dwukierunkowej drogi rowerowej w ul. Zwierzynieckiej. Ostateczna forma zmiany organizacji ruchu na rondzie Kaponiera uzyskana zostanie po zakończeniu obu inwestycji.

Co z komunikacją miejską?

Zmiany dotyczyć będą również komunikacji publicznej. Dla tramwajów jadących od strony ul. Głogowskiej, ul. Grunwaldzkiej i skręcających w prawo w ul. Św. Marcin zamontowany zostanie dodatkowy sygnalizator. Pasażerowie tramwajów linii nr 5 i 13 sprawniej przejadą w kierunku ul. Św. Marcin, bo częściej otrzymają zielone światło.

Aby ograniczyć blokowanie torowiska przez samochody, które nie mogą zjechać z ronda, zamontowane zostaną sygnalizatory kierunkowe. Dla samochodów skręcających w lewo pojawią się one na wlotach na rondo od strony ul. Św. Marcin i z ul. Roosevelta. Pozwoli to na lepszą kontrolę ilości wjeżdżających pojazdów na rondo. Na zmianie powinni zyskać również pasażerowie autobusów linii nr 163 i 169, którzy szybciej przejadą przez rondo.

Docelowo…

W przyszłym roku rozpocznie się przebudowa skrzyżowania ul. Św. Marcin z al. Niepodległości oraz budowa dwukierunkowej drogi rowerowej w ul. Zwierzynieckiej. Docelowy układ zostanie uzyskany po zakończeniu tych inwestycji.

Obecne zmiany będą wprowadzane w sierpniu i zakończą się przed pierwszym września. Prace nie powinny utrudniać ruchu na rondzie.

Autor: ZDM / UMP op. AS

5
Dodaj komentarz

avatar
wojtas
wojtas

Najwyrzszy czas wogóle zamknąć kaponierę dla samochodów. Na środku postawić pomnik niejakiego Jaśkowiaka.

wawa
wawa

jacuś nie rozumie, że ruch rowerowy należy rozwijać OBOK ciągle usprawnianego ruchu samochodowego, a nie ZAMIAST.

lolo
lolo

Rzadko można spotkać ronda, na którym chcąc skręcić w lewo trzeba pokonać trzy sygnalizacje świetlne, między którym jest przestrzeń mieszcząca trzy samochody osobowe.

rwrw
rwrw

Ideolog Jaśkowiak! Ciekawe, kto na niego głosował?

poznaniak
poznaniak

to rondo jest jak MIŚ, i tym rondem udowodnimy że kwadrat jest kołem, i będą tam tylko chodzić parady LGBT