Poznań: Miasto unieważniło przetarg na budowę trasy tramwajowej!

fot. UMP

Władze Poznania zdecydowały, że mimo zaawansowanych przygotowań i dofinansowania z funduszy unijnych miasta nie stać na budowę trasy tramwajowej w ulicy Ratajczaka. Jej odcinek od Św. Marcina do Niezłomnych nie powstanie – przynajmniej na razie.

Już miesiąc temu informowaliśmy, że miasto ma problem z ta inwestycją – po otwarciu ofert okazało się, że wszyscy wykonawcy chcieli znacznie więcej pieniędzy za budowę torowiska niż założyło miasto. Poznań na budowę tramwaju przeznaczył 106 mln zł, z czego prawie 60 to fundusze unijne. Natomiast w przetargu, w którym złożono 6 ofert, nawet najtańsza jest o 28 mln droższa – wykonawcy zaproponowali ceny od 134,5 mln do prawie 187 milionów złotych brutto.

Powodem jest oczywiście inflacja, ale także wzrost płac, który sprawił, że inwestycja zaplanowana kilka lat temu, gdy były zupełnie inne ceny, nie ma szans na zmieszczenie się w budżecie. Swoje dołożył Polski Ład, który zmniejszył dochody samorządów, więc miasto nie jest w stanie dołożyć brakujących pieniędzy ze swojego budżetu, zwłaszcza że to nie jedyna duża inwestycja, którą prowadzi.

Miasto zdecydowało się więc unieważnić przetarg, choć wcześniej próbowało znaleźć brakujące środki, między innymi w Ministerstwie funduszy i polityki regionalnej. Najwyraźniej starania się nie powiodły – władze Poznania mają jednak nadzieję, że może chociaż uda się te 60 mln, które miały zostać przeznaczone na tramwaj w Ratajczaka, przesunąć na inną inwestycję. W tej sprawie nie ma jeszcze odpowiedzi.

Druga część trasy tramwajowej w ulicy Ratajczaka, czyli odcinek od Świętego Marcina do 27 Grudnia powstanie. Zostanie wykonana w ramach Projektu Centrum, jako część remontu ciągu komunikacyjnego w ulicy 27 Grudnia. Przebudowane zostanie także skrzyżowanie św. Marcin z Ratajczaka. Dzięki temu, gdy miasto będzie miało możliwości finansowe, by dokończyć tę trasę, nie będzie trzeba w tym celu wyłączać ruchu tramwajowego w centrum. Natomiast kolejny odcinek, od Niezłomnych do Królowej Jadwigi i Wierzbięcic, zostanie wybudowany w kolejnej perspektywie unijnej.

Podziel się: