Tramwaj na Naramowice fot. L. Łada

Poznań: Jeszcze w sierpniu pojedziemy tramwajem na Naramowice

21 sierpnia – to oficjalny termin wyruszenia w drogę tramwaju na Naramowice, jak poinformowały dziś władze Poznania. Na razie na pierwszy odcinek trasy, do przystanku Włodarska.

– “To wyczekiwana, jedna z najważniejszych inwestycji w naszym mieście” – napisał w mediach społecznościowych prezydent Jacek Jaśkowiak. – “Cieszę się, że jest sprawnie realizowana. Już 21 sierpnia oddamy do użytku pierwszy odcinek nowej trasy”.

Pierwszy odcinek to ten od pętli Wilczak do przystanku Włodarska. Na przełomie czerwca i lipca odbyły się testowe przejazdy pojazdów technicznych i tramwajów, które przebiegły bez problemów, jak informują Poznańskie Inwestycje Miejskie. Dlatego 21 sierpnia nową trasą będą już mogli pojechać pasażerowie.
Próbne przejazdy przebiegły bezproblemowo. Od tego czasu trwały intensywne prace wykończeniowe.

– Odcinek do ul. Włodarskiej był najbardziej obciążony utrudnieniami z uwagi na całkowite zamknięcie ul. Naramowickiej – tłumaczy Justyna Litka, prezes spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. – Teraz mieszkańcom np. os. Kosmonautów czy rejonu ul. Hawelańskiej możemy wynagrodzić te uciążliwości, bo będą mogli wkrótce dojechać tramwajem do centrum Poznania.

W sobotę, 21 sierpnia, od samego rana tramwaje linii numer 3 będą już jeździły do przystanku Włodarska, co oznacza, że po wyjeździe z pętli Wilczak tramwaj przetnie ul. Słowiańską i pojedzie wzdłuż osiedla Pod Lipami aż do przystanku przy ul. Serbskiej. Następnym przystankiem będzie już Włodarska, gdzie do chwili otwarcia torowiska do ul. Błażeja będzie znajdował się tymczasowy przystanek końcowy. Trasa będzie obsługiwana dwukierunkowymi tramwajami.

Warto dodać, że torowisko zostało wybudowane w technologii pozwalającej na cichą jazdę tramwajów, co z pewnością ucieszy mieszkańców bloków położonych najbliżej trasy. Wprowadzano na niej również nowe rozwiązania techniczne: z myślą o motorniczych przewidziano system awaryjnego sterowania zwrotnicami. Gdy nie zadziała normalnie wykorzystywany system sterowany z kabiny prowadzącego, to nowe rozwiązanie umożliwi przełączenie położenia zwrotnicy za pomocą specjalnego pulpitu – bez konieczności wykorzystania tradycyjnego zwrotnika. Z myślą o osobach z niepełnosprawnościami przygotowano też system naprowadzania dźwiękowego do poszczególnych przystanków.

Również prace drogowe między pętlą Wilczak a ul. Włodarską dobiegają końca, a wielkim placem budowy jest teraz węzeł w miejscu skrzyżowania ul. Lechickiej i Naramowickiej. Intensywne roboty prowadzone są zarówno przy wznoszonym wiadukcie tramwajowym, jak i wiadukcie drogowym. Trwają również prace na skrzyżowaniu ul. Lechickiej z ul. Murawa. Do ul. Sarmackiej trasa jest już bardzo dobrze widoczna – pokrył ją rozchodnik i montowane są słupy trakcyjne.

Na ostatnim odcinku, czyli między tzw. ul. Nową Stoińskiego i Błażeja, także montowane są słupy i widać zarys powstającej ulicy wraz z tramwajowym przystankiem końcowym i miejscem na autobusowy. W sumie powstająca trasa liczy ok. 3,3 km długości. Licząc od pętli Wilczak do ul. Błażeja, tramwaj zatrzymywał się będzie na ośmiu przystankach. Z kolei długość dróg, włącznie z dojazdowymi i skrzyżowaniami, wyniesie prawie 7,5 km.

Zakończenie wszystkich prac związanych z budową trasy tramwajowej na Naramowice wraz z towarzyszącym jej układem drogowym planowane jest na przyszły rok.

0 0 votes
Oceń artykuł
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze