Urząd Miasta

Poznań: Jak wyrobić wtórnik tablicy rejestracyjnej?

Co zrobić jeśli tablice rejestracyjne zniszczyły się, zostały zgubione lub skradzione? Jeżeli nie ma szans na ich odnalezienie – można wyrobić wtórnik w urzędzie, zachowując ten sam numer rejestracyjny.

W czasie nawałnicy, która przeszła nad Poznaniem we wtorek, 22 czerwca, wielu kierowców zgubiło tablice rejestracyjne swoich samochodów. Część z nich udało się znaleźć, jeśli jednak to się nie udało – należy wyrobić wtórnik. Wówczas nie będzie trzeba zmieniać obecnego numeru rejestracyjnego.

Jak wygląda procedura wyrobienia wtórnika? Przede wszystkim należy najpierw umówić się na wizytę przez internet (kalendarz na stronie poznan.pl) lub dzwoniąc do POZnan Kontakt pod nr 61 646 33 44. Wcześniej trzeba będzie pobrać wniosek (dostępny tutaj oraz w załączniku), wydrukować go i podpisać. Jeżeli osoba składająca nie ma możliwości wydrukowania, jest możliwość wypełnienia go go na miejscu. Wniosek można złożyć również w formie elektronicznej.

Uwaga! W związku z wprowadzeniem nowych przepisów z zakresu rejestracji pojazdów, od 11.07.2020 roku obowiązuje nowy wzór tablic rejestracyjnych – z grafiką obrysu wizerunku orła i numerem certyfikatu producenta tablic rejestracyjnych (naniesione techniką laserową). Jeżeli utracona lub zniszczona tablica rejestracyjna, którą wydana była przed tą datą, wówczas trzeba wyrobić wtórniki dwóch tablic (zgodnych z obowiązującymi przepisami).

Jeśli nie można ocenić, czy należy zamówić wtórnik jednej czy dwóch tablic, należy przynieść je ze sobą do urzędu i pokazać pracownikowi podczas składaniu wniosku. I lepiej to zrobić, bo czas oczekiwania na duplikat tablic wydłuży się, jeżeli złożony zostanie wniosek o jedną, podczas gdy potrzebne będą dwie.

Do wniosku należy załączyć następujące dokumenty: dowód rejestracyjny; kartę pojazdu; dowód osobisty lub paszport (w przypadku cudzoziemców spoza UE, należy zabrać paszport z aktualną wizą lub kartę pobytu); oświadczenie pod odpowiedzialnością karną o zagubieniu, zniszczeniu lub kradzieży tablic rejestracyjnych. W przypadku reprezentowania firmy należy przynieść dokument KRS – może być wydruk ze strony internetowej; dowód opłaty; aktualne ubezpieczenie OC.

Wystarczy, że do urzędu przyjdzie jeden z właścicieli pojazdu. Gdy załatwia się za kogoś sprawę, wystarczy pełnomocnictwo od jednego z właścicieli – wzór pełnomocnictwa na stronie BIP Poznań.

W przypadku chęci zmiany numerów trzeba przerejestrować pojazd (Rejestracja (przerejestrowanie) używanego pojazdu).

Dokumenty należy złożyć dokumenty w Wydziale Spraw Obywatelskich i Uprawnień Komunikacyjnych: ul. Gronowa 22a, 61-655 Poznań, sala obsługi, parter, ul. 28 czerwca 1956 r. nr 404, sala obsługi, parter.

Do odwołania sprawy dotyczące pojazdów i kierowców realizowane są tylko na ul. Gronowej 22a oraz na ul. 28 czerwca 1956 r. nr 404. Nie działa filia na ul. Libelta 16/20.

Za wtórnik tablicy rejestracyjnych trzeba wnieść opłatę. Można to zrobić: kartą płatniczą, na stanowisku przy którym załatwia się sprawę (pobierana jest prowizja 2 zł); przelewem na konto Urzędu Miasta Poznania: wtórnik tablic rejestracyjnych – 96 1020 4027 0000 1002 1262 0730 (Bank PKO BP S.A.) w tytule przelewu należy wpisać dane właściciela i nr nadwozia/ VIN (znajduje się w dowodzie rejestracyjnym pod literą E lub w karcie pojazdu); pełnomocnictwo – nr konta 94 1020 4027 0000 1602 1262 0763 (Bank PKO BP S.A.) w tytule przelewu należy wpisać dane właściciela i nr nadwozia/ VIN (znajduje się w dowodzie rejestracyjnym pod literą E lub w karcie pojazdu); gotówką (Agencja finansowa w lokalizacji na ul. Gronowej pobiera prowizję 3 zł).

Jeśli tablice rejestracyjne są ze starymi oznaczeniami (czarne tablice lub białe niezgodne ze wzorem):

w przypadku czarnych tablic rejestracyjnych, należy pojazd przerejestrować na nowe oznaczenia, a opłaty wynoszą tak jak w przypadku przerejestrowania (Rejestracja (przerejestrowanie) używanego pojazdu
93 zł – wtórnik dwóch tablic rejestracyjnych lub w przypadku utraty jednej tablicy, jeżeli dotychczasowe tablice były niezgodne ze wzorem, muszą być zamówione obie tablice rejestracyjne;
53 zł – wtórnik jednej tablicy rejestracyjnej – nie dotyczy tablic rejestracyjnych ze starymi oznaczeniami (czarne tablice rejestracyjne lub białe tablice niezgodne ze wzorem);
43 zł – tylko dla motoroweru;
17 zł – pełnomocnictwo od każdej osoby za którą załatwia się sprawę. W przypadku, gdy pełnomocnikiem będzie mąż, żona, rodzic, dziecko, rodzeństwo, dziadkowie, wnuki – pełnomocnictwo jest bezpłatne. Prokura jako szczególny rodzaj pełnomocnictwa podlega opłacie.
Termin i sposób załatwienia

Nowe tablice rejestracyjne będą gotowe w ciągu 7 dni roboczych. O tym, że tablice są gotowe urząd powiadamia SMS-em lub e-mailem, który zostanie podany we wniosku.

UMP

5 1 vote
Oceń artykuł
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze