Poznań: Dlaczego tramwaje stoją w korkach?

Jeden z naszych Użytkowników zwrócił uwagę na to, że tramwaje ostatnio wyjątkowo długo stoją na wjazdach na skrzyżowania. “Czy to efekt wyłączenia w ostatnim czasie priorytetu dla tramwajów na wielu skrzyżowaniach w naszym mieście?” – pyta użytkownik. ZTM zapewnia, że nie.

Nasz Użytkownik Jakub sam wielokrotnie zauważył taką sytuację, a wcześniej na trasie, którą jeździ, to się nie zdarzało. Założył więc, że przyczyna jest wyłączenie priorytetu dla tramwajów przy wjeździe na skrzyżowanie, co sprawa, że gdy pojazdów jest więcej, ustawiają się w długim korku, w którym trzeba czasem poczekać nawet kilkanaście minut. Taka sytuacja jest obecnie choćby na rondzie Śródka.

“Zakładam, że intencją jest poprawa ruchu samochodowego, jednak nie jest to dobra droga” – napisał nasz Użytkownik. – “Jest to frustrujące dla pasażerów, którzy potem rezygnują z tramwajów, przesiadają się do aut i zwiększają korki; sfrustrowani są też motorniczy, którzy tracą przez to czas i posuwają się niekiedy do niebezpiecznych przejazdów na mrugającym sygnalizatorze “stop”.

Podejrzenia pana Jakuba potwierdził zaprzyjaźniony motorniczy – jednak nie potwierdza Zarząd Transportu Miejskiego.
– Na rondzie Śródka nie został wyłączony priorytet – tłumaczy Bartosz Trzebiatowski, rzecznik prasowy ZTM – ale ze względu na zamknięty dla ruchu tramwajowego most Królowej Jadwigi oraz ograniczoną liczbę linii tramwajowych, które mogą przejechać przez tymczasowy łuk przy pl. Wiosny Ludów, przez rondo Śródka odbywa się obecnie główny ruch tramwajowy ze wschodniej części miasta do centrum.

Jak informuje rzecznik, obecnie tą trasą kursuje 7 linii tramwajowych, z czego na aż sześciu tramwaje wjeżdżają na rondo od strony ulicy Jana Pawła II – to duże natężenie ruchu tramwajowego, więc zdarza się, że tworzą się korki. Dodatkowo od 1 września tramwaje kursują w godzinach szczytu częściej niż w wakacje, a to też oczywiście może generować dodatkowe korki.

– Cały czas monitorujemy sytuację i wspólnie z Zarządem Dróg Miejskich, Miejskim Inżynierem Ruchu oraz MPK Poznań szukamy rozwiązań mających na celu usprawnienie sytuacji – zapewnia rzecznik. – Trzeba jednak pamiętać, że faktyczna poprawa może nastąpić dopiero po otwarciu mostu Królowej Jadwigi, bo to spowoduje, że w rejonie ronda Śródka będzie funkcjonowała mniejsza liczba linii tramwajowych. Obecnie ta sytuacja jest wymuszona dostępnymi trasami przejazdu przez Wartę.

Przypomnijmy, że prace prowadzone na ulicy Krzywoustego, które uniemożliwiły korzystanie z tej przeprawy przez Wartę, są częścią przebudowy ronda Rataje. Ta inwestycja ma się zakończyć w marcu 2022 roku.

0 0 votes
Oceń artykuł
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze