Sprawdzanie zgód TCF
czwartek, 25 kwietnia, 2024

Poznań: Co zmienił park kulturowy?

Reklamy są dyskretniejsze i dopasowane stylistycznie do zabytkowego otoczenia, coraz mniej też neonowych kolorów na elewacjach i we wnętrzach. To efekty działania “Parku Kulturowego Stare Miasto”. Można je podziwiać na wystawie na Wolnym Dziedzińcu.

To efekt pracy wielu osób – ale też zmian zachodzących w świadomości mieszkańców. Kiedyś trzeba było długo walczyć o zdjęcie nielegalnej czy szczególnie szpetnej reklamy. Dziś sami przedsiębiorcy – niestety, jeszcze nie wszyscy – rozumieją, że krzykliwy szyld w złym guście raczej zmęczy i odstręczy klienta niż go przyciągnie. I że Stare Miasto w ogóle, a Stary Rynek w szczególności są miejscami, które wymagają specjalnego podejścia, gdy chce się tu robić interesy. Jest ono nieco kosztowniejsze – ale w efekcie się opłaca. No i, jak się okazuje, władze miasta też to doceniają.

Jak podkreślają pracownicy Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków, udało się zbudować lokalną społeczność, której zależy na dbaniu o wspólne dziedzictwo. Przedsiębiorcom wyróżniającym się dbałością o estetykę wręczono Certyfikat Dobrych Praktyk. Dużym zainteresowaniem cieszyły się wydarzenia towarzyszące kampanii promocyjnej, takie jak Pogrzeb Zimy w Parku Kulturowym czy akcja Wiosennych Porządków – pospolitego ruszenia w kwestii demontażu nielegalnych nośników reklamowych. Dla przedsiębiorców zorganizowano otwarte konsultacje – w czerwcu w Galerii Miejskiej Arsenał oraz we wrześniu podczas XIV Weekendu z Historią organizowanego przez Bramę Poznania. Nie zabrakło atrakcji dla najmłodszych w postaci warsztatów i kolorowania zabytków Starego Miasta.

Przedsiębiorcy cały czas mogą liczyć na wsparcie merytoryczne pracowników Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków. Co istotne, proponowane zmiany nie są kosztowne. Ograniczenie treści i uproszczenie komunikatu to rozwiązania tańsze od wcześniej przyjętych.

– Za nami są setki rozmów i uzgodnień z przedsiębiorcami. Ze strony naszego biura cały czas deklarujemy pełne wsparcie, przede wszystkim merytoryczne i czekamy na dalsze efekty – zapewnia Joanna Bielawska-Pałczyńska, Miejski Konserwator Zabytków.

To marchewka. Ale jest też i bat. W procesie egzekwowania zapisów uchwały ważną rolę pełni straż miejska. Za łamanie zasad parku kulturowego strażnicy miejscy wystawiają mandaty lub kierują wnioski do sądu. Dla lokali, które nadal nie uporządkowały swoich szyldów, wszczęto postępowania administracyjne. Niestety, nadal są takie firmy, którym są obce zasady nie tylko parku kulturowego, ale zwyczajnie dobrego gustu.

Jesienią działania Biura Miejskiego Konserwatora Zabytków będą skierowane głównie na uporządkowanie witryn sklepów sieciowych i banków. Pozostałe działania będą skupiać się na dotarciu i informowaniu o parku kulturowym właścicieli budynków, by również oni intensywniej włączyli się w prace nad poprawą estetyki przestrzeni publicznych.

O tym, ile pracy trzeba włożyć, by przestrzeń wokół nas była lepsza, opowiada wystawa poświęcona Parkowi Kulturowemu Stare Miasto w Poznaniu, która 29 października stanęła na Wolnym Dziedzińcu Urzędu Miasta.

– Wystawa prezentuje to, co zyskała przestrzeń miejska dzięki rozwiązaniom wynikającym z zapisów parku kulturowego – mówi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Widzimy konkretne efekty, co przekłada się na radość i satysfakcję. Wiemy, że porządkowanie miejskiej przestrzeni ma sens. Dzięki temu osoby powtarzające, że centrum jest brzydkie i nic się tam nie zmienia, zobaczą, że to nieprawda. Prezentujemy pozytywne praktyki przedsiębiorców, licząc, że w ich ślady pójdą kolejni.

Zdjęcia będzie można oglądać do 27 listopada. Zmiany zachodzące na terenie objętym uchwałą systematycznie relacjonowane są na stronie parku kulturowego na Facebooku.

BMKZ/AJ

Strona głównaPoznańPoznań: Co zmienił park kulturowy?