transport belek fot. PIM

Poznań: 30-tonowe belki przejechały przez miasto!

Będą podstawą konstrukcji wiaduktów węzła drogowego w miejscu skrzyżowania ul. Lechickiej i Naramowickiej. A ze względu na nietypowe gabaryty – mają po 28 metrów długości – były wiezione w specjalnych konwojach i nocą.

28 belek zostało przetransportowanych w dwie noce z zakładu produkcyjnego firmy Pekabex przy ul. Szarych Szeregów w konwojach po trzy sztuki na każdym pojeździe. Będą częścią wiaduktu tramwajowego. Zamontowano je od razu po przetransportowaniu na przygotowanych wcześniej rusztowaniach, a prace trwały do późnych godzin porannych. Do prac konieczny był żuraw o udźwigu 250 ton.

– Transport i montaż tak wielkich elementów jest wyzwaniem logistycznym, dlatego wybraliśmy porę nocną – mówi Grzegorz Bubula, wiceprezes zarządu spółki Poznańskie Inwestycje Miejskie. – Mówimy o belkach, które posłużą jako element nośny przęseł wiaduktu. Jedna sztuka waży prawie 30 ton i liczy niemal 28 metrów długości!

Prace te prowadzone są wraz z budową trasy tramwajowej na Naramowice. Roboty podzielone są na etapy tak, by w miarę możliwości utrzymywana jak najdłużej była przejezdność skrzyżowania bez konieczności całościowego zamknięcia. Do tej pory zrealizowano m.in. nowe rondo od strony ul. Dworskiej, a od 26 czerwca kierowcy mają do dyspozycji nową, południową łącznicę węzła oraz kolejną część północno-zachodniej łącznicy. Takie rozwiązanie pozwoliło wyłączyć z ruchu dotychczasowy przejazd i kontynuować tam prace budowlane.

– Zamontowanie tych belek to kolejny ważny krok w postępie prac na placu budowy – mówi Jacek Jaśkowiak, prezydent Poznania. – Węzeł, który powstaje w miejscu skrzyżowania ul. Lechickiej i Naramowickiej, to dwupoziomowy układ dróg. Dzięki niemu tramwaj przejedzie bezkolizyjnie, a ruch drogi krajowej nr 92 nie będzie ograniczony przez ruch lokalny.

Kolejne tego typu transporty będą związane z realizacją wiaduktu drogowego i nastąpią wraz z postępem prac. Zrealizowano już około 65 proc. całego zadania obejmującego plac budowy między pętlą Wilczak a ul. Błażeja. Prace wykończeniowe prowadzone są już pomiędzy pętlą Wilczak a ul. Lechicką, dzięki czemu tramwaj będzie mógł w pierwszej kolejności dojechać do przystanku Włodarska. Uruchomienie całej trasy do ul. Błażeja wraz z układem drogowym planowane jest na przyszły rok.

PIM

4 1 vote
Oceń artykuł
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze