Podpisanie umowy fot. UMWW

Oborniki: Będzie drugi tor na trasie do Piły!

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na opracowanie dokumentacji – a gdy już będzie gotowa, ruszy budowa drugiego mostu kolejowego przez Wartę i mijanki w Parkowie, co bardzo zwiększy przepustowość trasy kolejowej na Piłę.

Projekt nosi nazwę „Budowa drugiego toru kolejowego wraz z przeprawą mostową na rzece Warcie na odcinku linii kolejowej nr 354 od posterunku odgałęźnego Oborniki Wlkp. Most do stacji Oborniki Wlkp.”. Dokumentacja będzie kosztowała prawie 2 mln zł, a część środków, ponad 1,6 mln zł, pochodzi Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego 2014-2020.

Nareszcie będzie drugi tor

Dzięki projektowi powstanie drugi tor z siecią trakcyjną na ponad 2 km odcinku od posterunku Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskie. Na Warcie planowany jest drugi most kolejowy, a dodatkowo mijanka zaplanowana w Parkowie pozwoli na zwiększenie przepustowości trasy, która obecnie na odcinku do Piły ma tylko jeden tor. Skróci też czas przejazdu pociągu między Poznaniem a Piłą o 35 minut – obecnie ta podróż najszybszym pociągiem trwa 70 minut.

– Musimy cofnąć się do czasu realizacji największego – wartego 600 mln złotych – projektu, dofinansowanego przez Samorząd Województwa Wielkopolskiego z funduszy unijnych, jakim była rewitalizacja linii z Poznania do Piły – mówił podczas podpisania umowy wicemarszałek Wojciech Jankowiak. – Już wtedy było wiadomo, że będzie trzeba doprowadzić brakującą linię dwutorową przynajmniej do stacji Oborniki oraz zbudować przeprawę przez Wartę. Wtedy nie było nas stać na tę inwestycję. Teraz właśnie przystępujemy do realizacji tego planu razem z PKP PLK. Z programu regionalnego w ramach nowej perspektywy unijnej – a liczę, że pojawią się na to środki finansowe – planujemy zrealizować już samą inwestycję. Jej koszty szacujemy na ponad 100 mln złotych.

Umowa na projekt podpisana

Umowę z wicemarszałkiem Jankowiakiem podpisali Piotr Bruss, dyrektor PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. Centrum Realizacji Inwestycji Region Zachodni i Zbigniew Miliński, zastępca dyrektora PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. Centrum Realizacji Inwestycji Region Zachodni.

– PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. wykorzystują środki budżetowe i unijne dla rozwoju kolei w aglomeracjach regionach i połączeniach dalekobieżnych – powiedział Mirosław Skubiszyński, wiceprezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. – Podpisanie umowy na opracowanie dokumentacji zapowiada kolejne korzystne zmiany dla podróżnych na linii Poznań – Piła. Przygotowywana inwestycja umożliwi obsługę większej liczby pociągów, a w efekcie mieszkańcy zyskają jeszcze sprawniejsze i dogodniejsze przejazdy koleją.

Budowa drugiego toru to główny, ale nie jedyny aspekt tego projektu. W Obornikach powstanie drugi peron na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto z wiatami, oświetleniem i udogodnieniami dla podróżnych z ograniczoną możliwością poruszania się. Stacja w Obornikach będzie kolejną zmodernizowaną na tej trasie po stacjach między innymi w Pile, Chodzieży i Rogoźnie, gdzie także perony zostały przystosowane do potrzeb osób mających trudności z poruszaniem się, mają wiaty, ławki i jasne oświetlenie.

Dokumentacja ma być gotowa do końca 2023 r. Po jej uzyskaniu możliwe stanie się rozpoczęcie prac budowlanych – po zapewnieniu finansowania w nowej perspektywie finansowej Unii Europejskiej. Operatorem na tej trasie są m.in. samorządowe spółki: Koleje Wielkopolskie i POLREGIO.