Po trzech dekadach przerwy województwo wielkopolskie planuje przywrócić połączenia pasażerskie na trasie z Gniezna do Sławy Wielkopolskiej.
Wielkopolska stawia kolejny krok w kierunku rozwoju transportu kolejowego. 22 listopada odbył się wyjątkowy przejazd pociągu na trasie łączącej Poznań Główny ze Sławą Wielkopolską przez Gniezno. To pierwsza od blisko 30 lat podróż składu pasażerskiego na odcinku między Gnieznem a Sławą Wielkopolską.
Wydarzenie stanowiło okazję do oceny stanu infrastruktury kolejowej. Podczas postojów na wybranych stacjach uczestnicy przejazdu mogli dokładnie przyjrzeć się torom i obiektom kolejowym. Według wicemarszałka województwa wielkopolskiego Wojciecha Jankowiaka, przywrócenie ruchu pasażerskiego na tej trasie nie wymaga znaczących nakładów finansowych, zwłaszcza że linia jest wciąż wykorzystywana w ruchu towarowym.
Kulminacyjnym momentem wydarzenia była konferencja prasowa zorganizowana w sławieńskim “Multicentrum Kolejnictwa”. Przedstawiciele samorządu wojewódzkiego oraz PKP PLK podpisali tam dwa istotne listy intencyjne. Pierwszy dokument dotyczy przygotowania dokumentacji związanej z reaktywacją połączeń pasażerskich na trasie Gniezno – Sława Wielkopolska. Drugi koncentruje się na elektryfikacji linii nr 356 (Poznań Wschód – Wągrowiec) oraz nr 236 (Rogoźno Wielkopolskie – Wągrowiec).
Zgodnie z przedstawionymi planami, regularne połączenia pasażerskie na trasie z Gniezna do Sławy Wielkopolskiej mają zostać wznowione najpóźniej w grudniu 2026 roku. Równolegle realizowany będzie projekt elektryfikacji odcinka Gniezno – Gniezno Winiary.