Zarząd Transportu Miejskiego szczegółowo przeanalizował możliwość wyposażenia kontrolerów biletów w kamery nasobne. Choć obecnie nie planuje wdrożenia tego rozwiązania, nie wyklucza jego wprowadzenia w przyszłości. Temat pozostaje w obszarze zainteresowania jednostki.
Kwestia wyposażenia kontrolerów biletowych w kamery nasobne wzbudza coraz większe zainteresowanie w polskich miastach. Radny Andrzej Prendke zwrócił się do władz miejskich z interpelacją w tej sprawie, wskazując na przykład Szczecina, gdzie takie rozwiązanie jest obecnie testowane w formie pilotażu.
Według Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, stosowanie kamer przez kontrolerów biletów nie jest zabronione, mimo braku jednoznacznych regulacji prawnych w tym zakresie. Konieczne jest jednak odpowiednie oznakowanie i zapewnienie dostępu do kompletnych informacji na temat przetwarzania danych osobowych w postaci wizerunku.
Obecnie w Polsce jedynie Opole zdecydowało się na pełne wdrożenie tego systemu. Większość organizatorów transportu publicznego wstrzymuje się z implementacją tego rozwiązania, głównie ze względu na brak jednoznacznych podstaw prawnych.
ZTM przeprowadził szczegółową analizę możliwości wprowadzenia kamer, uwzględniając między innymi specyfikę środowiska pracy, ryzyko wystąpienia aktów agresji, koszty wdrożenia oraz aspekty organizacyjne. Jednostka zwraca uwagę na znaczącą poprawę bezpieczeństwa w ostatnim czasie – w 2024 roku nie odnotowano żadnych wypadków z udziałem kontrolerów.
Warto zaznaczyć, że organizacja już teraz stosuje szereg rozwiązań zwiększających bezpieczeństwo. Kandydaci na kontrolerów przechodzą wieloetapową rekrutację, włączając w to badania psychologiczne i testy wiedzy. W ostatnich dwóch latach przeprowadzono również innowacyjne szkolenia, obejmujące między innymi techniki radzenia sobie ze stresem.
Forum Organizatorów Transportu podjęło inicjatywę zwiększenia ochrony prawnej kontrolerów. W odpowiedzi na ich apel, Ministerstwo Infrastruktury rozważa możliwość zrównania ich statusu z osobami kierującymi środkami transportu publicznego podczas planowanej nowelizacji przepisów.
ZTM dysponuje już systemem monitoringu w większości pojazdów oraz programem komputerowym umożliwiającym śledzenie pracy kontrolerów w czasie rzeczywistym. We współpracy z Uniwersytetem im. A. Mickiewicza opracowano również procedury postępowania w sytuacjach zagrożenia zdrowia i życia.