Mieszkańcy powiatu poznańskiego padli ofiarą zorganizowanego oszustwa, tracąc w ciągu jednego dnia blisko 350 tysięcy złotych. Przestępcy, podszywając się pod pracowników banku, wykorzystali metodę tzw. “spoofingu” telefonicznego, aby wyłudzić oszczędności życia od dwóch osób.
Oszuści skontaktowali się telefonicznie z ofiarami, twierdząc, że ktoś próbuje włamać się na ich konta bankowe i zaciągnąć pożyczkę. Następnie, podając się za pracowników banku, przekonali pokrzywdzonych do przelania pieniędzy na rzekomo bezpieczne konto lub wypłacenia gotówki i wpłacenia jej na rachunek techniczny. W wyniku kilkugodzinnych rozmów i wielu operacji bankowych, ofiary straciły łącznie prawie 350 000 złotych.
Kilka dni wcześniej podobnej sytuacji udało się zapobiec dzięki czujności kierowcy taksówki w Poznaniu. Mężczyzna, zauważywszy nerwowe zachowanie starszej pasażerki, która przez całą podróż rozmawiała przez telefon i otrzymywała polecenia, domyślił się, że może być ona ofiarą oszustwa. Natychmiast powiadomił policję, która potwierdziła jego przypuszczenia i udaremniła próbę wyłudzenia pieniędzy.
Policja apeluje o zachowanie szczególnej ostrożności podczas rozmów telefonicznych dotyczących finansów. Prawdziwi pracownicy banków nigdy nie żądają przelewania pieniędzy na nieznane konta, nie proszą o dane do logowania ani dane osobowe, ani nie namawiają do instalacji nieznanego oprogramowania. Każdą podejrzaną prośbę należy osobiście zweryfikować w swoim banku.
Funkcjonariusze zachęcają do rozmów z osobami starszymi na temat potencjalnych zagrożeń związanych z oszustwami telefonicznymi. Warto również zwracać uwagę na samotnie mieszkających seniorów i uświadamiać ich o metodach działania przestępców.
W przypadku jakichkolwiek prób wyłudzenia pieniędzy, należy niezwłocznie poinformować policję, dzwoniąc na numer alarmowy 112.