W ramach rozbudowy sieci dróg ekspresowych w Polsce, podpisano umowę na zaprojektowanie i wykonanie odcinka drogi ekspresowej S10 od Wałcza (Witankowo) do Piły Północ o długości 13 km. Wartość inwestycji przekracza 721 mln zł.
Nowo zaplanowany fragment S10 jest czwartym z ośmiu odcinków drogi ekspresowej między Szczecinem a Piłą. Trzy wcześniejsze odcinki zostały zlokalizowane w województwie zachodniopomorskim, natomiast obecny projekt będzie pierwszym realizowanym w województwie wielkopolskim. W ubiegłym roku ogłoszono przetargi na budowę łącznie 113 km trasy S10.
Zgodnie z harmonogramem rządowego programu budowy dróg krajowych do 2030 roku, prace projektowe mają zająć 10 miesięcy. Po tym czasie wykonawca złoży wniosek o decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Procedowanie tej decyzji może potrwać kolejne siedem miesięcy, a właściwe prace budowlane – 22 miesiące, z wyłączeniem okresów zimowych. Oczekuje się, że prace terenowe ruszą pod koniec 2025 roku, a droga zostanie otwarta dla kierowców w II kwartale 2028 roku.
Droga S10 zacznie się na końcu obwodnicy Wałcza, omijając miejscowości Nowa i Stara Łubianka, i przejdzie przez tereny leśne, zbliżając się do obecnego przebiegu DK10. Na trasie zaplanowano budowę sześciu wiaduktów, czterech estakad oraz przejść dla zwierząt. Węzeł Piła Północ umożliwi połączenie z drogą S11 prowadzącą z Koszalina do Poznania.
W ramach dalszej rozbudowy S10 trwają prace nad uzyskaniem decyzji środowiskowych dla odcinków w województwie wielkopolskim, a także przygotowania dokumentacji dla odcinków pomiędzy Bydgoszczą a Toruniem. Równolegle prowadzone są prace nad opracowaniem dokumentacji dla wspólnego przebiegu autostrady A1 i drogi ekspresowej S10, co może wiązać się z potrzebą poszerzenia autostrady o dodatkowy pas ruchu.