PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały o planach modernizacji i budowy infrastruktury kolejowej w Polsce. Środki na realizację tych projektów mają pochodzić z pieniędzy uzyskanych w ramach Krajowego Planu Odbudowy (KPO).
Z perspektywy Wielkopolski, jednym z kluczowych przedsięwzięć jest rozbudowa linii kolejowej nr 354. Planowana jest budowa drugiego toru oraz nowej przeprawy mostowej na Warcie na odcinku między posterunkiem odgałęźnym Oborniki Wielkopolskie Most a stacją Oborniki Wielkopolskie.
Kolejnym ważnym projektem w tym regionie jest modernizacja linii nr 355 na odcinku Ostrów Wielkopolski – Grabowno Wielkie.
A jak to będzie wyglądało w reszcie kraju? Przewidziano szereg projektów w różnych częściach Polski. Obejmują one między innymi modernizację linii nr 8 między Warszawą a Krakowem, remont tunelu kolejowego w Unisławiu Śląskim, czy przebudowę wiaduktu kolejowego w Gdyni Port.
Spółka planuje również poprawę bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych oraz rozbudowę systemów informacji pasażerskiej. Te ostatnie mają pojawić się na linii nr 7 między Otwockiem a Lublinem oraz na wybranych stacjach w aglomeracji warszawskiej.
Wszystkie te inwestycje mają zostać zrealizowane do sierpnia 2026 roku. Każdy projekt zostanie zweryfikowany przez Centrum Unijnych Projektów Transportowych pod kątem zgodności z wymaganymi kryteriami. Pierwsze przetargi związane z nowymi inwestycjami mają zostać ogłoszone w ostatnim kwartale 2024 roku.