W Poznaniu została uruchomiona pierwsza w Polsce publiczna stacja tankowania wodoru przez PKN Orlen. Obiekt, który działa przez całą dobę, jest przeznaczony do obsługi zarówno pojazdów osobowych, jak i ciężarowych, w tym miejskich autobusów. Dzięki tej inwestycji, 25 autobusów Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji w Poznaniu będzie mogło korzystać z nowoczesnego źródła paliwa, co wpisuje się w dążenie miasta do zwiększenia ekologiczności miejskiego transportu.
Stacja znajduje się przy ulicy Warszawskiej 231, w sąsiedztwie pętli tramwajowej Miłostowo, co ułatwia dostępność dla różnych typów pojazdów. Orlen zainstalował na stacji trzy dystrybutory – dwa przeznaczone do pojazdów o większym zapotrzebowaniu na wodór (autobusy i ciężarówki) z ciśnieniem 350 bar oraz jeden dla samochodów osobowych, działający pod ciśnieniem 700 bar. Tankowanie autobusu do pełna zajmuje około 15 minut, co pozwala na przejechanie około 350 km, natomiast samochód osobowy można zatankować w ciągu około 5 minut, co umożliwia przejechanie do 600 km.
Wodór dostarczany jest z instalacji produkcyjnej Grupy Orlen we Włocławku, a stacja ma możliwość tankowania ponad jednej tony wodoru dziennie. Prezydent Poznania, Jacek Jaśkowiak, podkreślił znaczenie stacji dla rozwoju ekologicznego transportu w mieście. Projekt ten jest wspierany przez środki unijne w ramach programu Clean Cities oraz krajowe środki z programu “Zielony transport publiczny”.
Artur Osuchowski, członek zarządu Orlenu, wskazał na znaczenie wodoru jako bezpiecznego i ekologicznego źródła energii, które przyczynia się do redukcji emisji dwutlenku węgla. W ciągu najbliższych 15 lat, Orlen planuje dostarczyć 1,8 mln kg wodoru do Poznania, co pozwoli na znaczne zmniejszenie emisji CO2.
Poznańskie MPK, które podpisało umowę z Orlenem w 2022 roku, obecnie eksploatuje 25 autobusów zasilanych wodorem. Są one wykorzystywane głównie na liniach wschodniej części miasta, ale dzięki dużemu zasięgowi i krótkiemu czasowi tankowania, mogą obsługiwać różne trasy. Autobusy te, oprócz bycia ekologicznymi, oferują pasażerom wysoki komfort podróży, w tym klimatyzację, system informacji pasażerskiej, ładowarki mobilne i inne udogodnienia.
Zakup autobusów z napędem wodorowym był możliwy dzięki dofinansowaniu z programu Zielony Transport Publiczny. MPK Poznań planuje dalsze inwestycje w technologię wodorową, rozważając zakup kolejnych pojazdów tego typu.