Najstarszy sprawny parowóz w Polsce, Borsig Bn2t o numerze 11458, przejdzie kompleksowy remont z okazji swoich setnych “urodzin”. Umowa na naprawę główną tej wyjątkowej lokomotywy, która jest ozdobą taboru Kolejki Parkowej Maltanka w Poznaniu, została już podpisana.
Parowóz Borsig Bn2t, wyprodukowany w 1925 roku w berlińskich Zakładach Augusta Borsiga, ma za sobą fascynującą historię. Początkowo pracował w majątku ziemskim w Obrzycku, a po II wojnie światowej został przeniesiony do Zakładów Azotowych w Chorzowie, gdzie służył na kolei zakładowej.
Po zakończeniu eksploatacji w 1977 roku, lokomotywa przez dwa lata pełniła funkcję pomnika techniki w parku przy zakładzie. Na początku lat 90. dzięki wysiłkom Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych, parowóz trafił do Poznania. Po gruntownym remoncie, w 1999 roku rozpoczął służbę na torach Maltanki, stając się własnością MPK Poznań.
Od tego czasu Borsig Bn2t jest prawdziwą atrakcją, przyciągającą uwagę wielu odwiedzających. Jednak w sezonie 2024 parowóz nie pojawił się na Maltance z powodu przygotowań do naprawy głównej, obejmującej również rewizję wewnętrzną kotła. Ta procedura, przeprowadzana co 6 lat, obejmuje dokładny przegląd wszystkich elementów lokomotywy, a w razie potrzeby ich naprawę lub wymianę.
Ze względu na unikatowy charakter Borsiga, niektóre części mogą wymagać specjalnego zamówienia i wykonania, co czyni proces konserwacji jeszcze bardziej złożonym i czasochłonnym. Gruntowną renowację przeprowadzi Stowarzyszenie Miłośników Kolejki Średzkiej “Bana”. Remont ma zająć blisko 12 miesięcy, jednak dzięki tym zabiegom wiekowy parowóz będzie zdolny do dalszej eksploatacji przez następne lata.