W Poznaniu trwa budowa nowych przepraw pieszo-rowerowych, które mają połączyć Chwaliszewo, Ostrów Tumski oraz Berdychowo, zwiększając atrakcyjność nadwarciańskich terenów. 10 czerwca br. miało miejsce ważne wydarzenie związane z tym projektem – w konstrukcji mostu nad rzeką Wartą zamontowano kapsułę czasu zawierającą akt erekcyjny. Ten symboliczny gest ma stanowić pamiątkę dla przyszłych pokoleń i podkreśla znaczenie tej inwestycji dla miasta.
Zastępca prezydenta Poznania, Jędrzej Solarski, podkreślił, że moment umieszczenia aktu erekcyjnego w konstrukcji nie był przypadkowy. Zbiegł się on z montażem ostatniego elementu stalowego łuku mostu, co symbolicznie połączyło brzegi Chwaliszewa i Ostrowa Tumskiego. Wyraził przekonanie, że nowe przeprawy znacząco przyczynią się do rozwoju terenów nadwarciańskich i będą cieszyć się popularnością wśród mieszkańców, zwłaszcza w okresie letnim.
Konstrukcja mostu nad Wartą jest imponująca – każdy z montowanych elementów łuku waży około 25 ton i ma długość 23 metrów. Łącznie, do zbudowania całej szerokości mostu potrzeba pięciu takich części. Prace nad drugim mostem nad Kanałem Ulgi są jeszcze bardziej zaawansowane. Ten most, łączący Berdychowo z Ostrowem Tumskim, ma długość 117 metrów i jego konstrukcja stalowa została połączona już pod koniec kwietnia.
Na placu budowy wykorzystywany jest żuraw samojezdny o udźwigu 1200 ton. Elementy konstrukcji są montowane na tymczasowych podporach w nurcie rzeki, a po zakończeniu prac konstrukcyjnych zostaną one zdemontowane, nadając mostom lekkość i unikatowy wygląd.