Firma Mirbud przedstawiła najkorzystniejszą cenowo propozycję w przetargu na budowę drugiej jezdni obwodnicy Wyrzyska. Kwota ponad 121 milionów złotych okazała się najmniejszą spośród sześciu złożonych ofert. Inwestycja stanowi kolejny etap rozbudowy drogi ekspresowej S10 w województwie wielkopolskim.
Rozbudowa jednojezdniowej obwodnicy Wyrzyska, funkcjonującej od 2010 roku, wchodzi w decydującą fazę. Inwestycja zostanie zrealizowana w formule “Projektuj i buduj”, a podpisanie umowy z wykonawcą zaplanowano na drugi kwartał bieżącego roku.
Harmonogram prac przewiduje, że wykonawca będzie miał dziesięć miesięcy na przygotowanie projektu budowlanego oraz złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID. Po siedmiomiesięcznym okresie procedowania dokumentacji, rozpoczną się prace w terenie, które potrwają 22 miesiące. Warto zaznaczyć, że z okresu realizacji wyłączone będą przerwy zimowe między 16 grudnia a 15 marca.
Według przyjętego planu, pierwsze maszyny budowlane pojawią się na placu budowy w pierwszej połowie 2027 roku. Kierowcy będą mogli korzystać z nowej dwujezdniowej trasy ekspresowej około połowy 2029 roku.
Rozbudowa obwodnicy Wyrzyska to nie jedyna inwestycja realizowana na S10 w województwie wielkopolskim. W lipcu 2024 roku podpisano umowę z firmą Budimex na budowę 13-kilometrowego odcinka łączącego koniec obwodnicy Wałcza (Witankowo) z węzłem Piła Północ. Wartość tego kontraktu wynosi ponad 721 milionów złotych. Aktualnie trwają prace projektowe, a rozpoczęcie robót budowlanych przewidziano na koniec 2025 roku. Oddanie trasy do użytku planowane jest w drugim kwartale 2028 roku.
Równolegle trwają prace administracyjne związane z 31-kilometrowym odcinkiem S10 między Piłą Wschód a Wyrzyskiem. Obecnie Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Poznaniu prowadzi postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla tego fragmentu trasy.