pętla Unii Lubelskiej fot. L. Łada

Kolejne zmiany w miejskiej komunikacji. Radny Sowa protestuje. „Bardzo niemiłe zaskoczenie”

„Zmiany są dużym zaskoczeniem, bardzo niemiłym szczególnie dla mieszkańców Starołęki, której kilka miesięcy wcześniej zaproponowano ciekawy układ komunikacyjny” – napisał radny w mediach społecznościowych – i w interpelacji do prezydenta Jaśkowiaka. Chodzi o linie nr 3 i 11, które nagle zniknęły z pętli Unii Lubelskiej.

Zdaniem radnego zmiany zostały wprowadzone z zaskoczenia dla mieszkańców Starołęki, którzy dopiero co trochę odetchnęli po remoncie wiaduktu na Golężyckiej i remoncie pętli tramwajowej na Starołęckiej. Trudno je też zrozumieć pod kątem budowania stabilnej oferty dla nowootwartych tras komunikacyjnych, jak zauważa Paweł Sowa. Dlatego postanowił napisać interpelację do prezydenta Jaśkowiaka w sprawie przebiegu linii tramwajowych na Naramowice i Unii Lubelskiej.

Oto treść interpelacji:

„Szanowny Panie Prezydencie,
ukończona kilkanaście miesięcy temu trasa tramwajowa na Unii Lubelskiej oraz będąca ciągle jeszcze w budowie, jednak już użytkowana na odcinku do skrzyżowania Naramowicka/Lechicka, trasa w kierunku Naramowic, są bardzo potrzebnymi inwestycjami infrastrukturalnymi.

Trasy te mogą zachęcić dużą liczbę mieszkańców do przesiadki na transport zbiorowy. By tak się stało potrzebna jest dobra polityka, uwzględniająca stałość oferty. Należy przez to rozumieć zaproponowanie pasażerom najbardziej efektywnych tras, a następnie utrzymywać je długo w niezmienionym przebiegu.

W tym kontekście chciałem zwrócić Pańską uwagę na problem zmian tras dwóch linii tramwajowych, które nagle zaszły w zeszłym tygodniu (13 grudnia br.). Zmiany niezrozumiałe, gdyż w ich przebiegu nie trwają obecnie żadne remonty torów (pisząc to, mam świadomość skali prac remontowych w różnych częściach naszego miasta). Zmiany, które spowodowały wiele głosów krytycznych, jak wynika z przeprowadzonych przeze mnie dyskusji z mieszkańcami. Chciałbym się nimi z Panem podzielić, po to, by w przyszłości takie sytuacje nie miały miejsca.

Sytuacja po 13 grudnia 2021:
Linia nr 3 kursująca dotychczas na wschód miasta (Franowo), teraz jedzie na zachód (Ogrody).
Linia nr 11 kursująca dotychczas na Unii Lubelskiej, teraz jedzie na Dębiec, czyli znika z pętli Unii Lubelskiej (!).

Warto podkreślić, że linia 11 wraz z liniami 5 i 174 tworzyła (!) od kilku miesięcy szkielet nowego układu komunikacyjnego dla mieszkańców Minikowa i Starołęki Wielkiej, którym niedawna radykalna zmiana układu linii autobusowych w połączeniu z bardzo dobrą „ofertą” nowej, bardzo wygodnej pętli tramwajowej Unii Lubelskiej wprowadziła daleko idące dobre zmiany w połączeniach ZTM z wieloma obszarami Poznania, sprzyjając długotrwałemu – zapewne – procesowi pozyskania nowych pasażerów. Ten proces teraz może niestety wyhamować.

Trasy obu linii omijały remonty torowisk. Ludzie nie rozumieją, dlaczego zatem zmieniono ich przebieg? Szczególnie w sytuacji, w której kursy cieszyły się sporym zainteresowaniem.

Opinia mieszkańców jest różna co do optymalnego przebiegu tras, jednak wszyscy zgodnie zwracają uwagę na niestabilność oferty. Ta niestabilność krzyżuje im codzienne plany zawodowe lub prywatne i zmusza do szukania alternatyw. Innymi słowy zniechęca do komunikacji publicznej. To w mojej ocenie jest poważnym problemem, który nie powinien był w sytuacji funkcjonowania dwóch nowych tras tramwajowych wystąpić.

W związku z powyższym chciałbym zwrócić się z pytaniem – jakie linie na stałe będą obsługiwały pętle: Błażeja oraz Unii Lubelskiej? Jaki będzie przebieg ich tras?

Już w sierpniu br. kilkanaście rad osiedli (w tym RO Naramowice) wystosowały swoje stanowiska nt. przebiegu linii tramwajowych obsługujących nowobudowaną trasę na Naramowice. Do dzisiaj nie ma żadnej odpowiedzi. Tymczasem inwestycja zakończy się za kilka miesięcy. Warto by już promować, informować i przyzwyczajać ludzi do nowej sytuacji, przede wszystkim w kontekście zachęcania do przesiadki do transportu zbiorowego. Obecną sytuację komunikacyjną Naramowic wielu pasażerów ocenia krytycznie, szczególnie w kontekście słabego połączenia z centrum (zlikwidowana linia autobusowa nr 151, utykające w korkach i objazdach 167 i 911)”.

0 0 votes
Oceń artykuł

0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze