Sprawdzanie zgód TCF
poniedziałek, 29 kwietnia, 2024

Kolej wróci na północ Wielkopolski. PLK SA podpisały umowę

Mieszkańcy Czarnkowa za kilka lat będą mogli wybrać się w podróż pociągiem. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę za blisko 13,5 mln zł na przygotowanie projektu rewitalizacji trasy na odcinku – Rogoźno – .

Inwestycja ma zostać zrealizowana w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus. Projekt, który powstanie dzięki podpisanej umowie, ma określić optymalny zakres prac na kolejowym ciągu komunikacyjnym Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec (linie kolejowe nr 390 i 236) i umożliwić realizację inwestycji.
– Rządowy Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus niweluje wykluczenie komunikacyjne, zwiększając dostępność transportu publicznego – podkreślił Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i pełnomocnik rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu. – To szczególnie ważne zadanie w takich miastach jak Czarnków, gdzie mieszkańcy czekają na powrót pociągów od ponad 30 lat. Dzięki rewitalizacji trasy kolejowej wkrótce zyskają dogodne połączenie z Wągrowcem, Rogoźnem i Poznaniem.

Linia kolejowa między tymi miastami co prawda istnieje, ale jest wykorzystywana wyłącznie do ruchu towarowego. By mogły nią jeździć pociągi pasażerskie, niezbędna jest przebudowa tak torowiska, jak i urządzeń sterowania ruchem na tej trasie. Koncepcja przewiduje też powstanie łącznicy, dzięki której pociągi będą omijać stację Bzowo-Goraj i jechać szybciej, nawet z prędkością 120 km/h. Odnowiona trasa zostanie włączona w zmodernizowaną już, choć niestety jednotorową linię – i wtedy czas przejazdu koleją z Czarnkowa do stolicy regionu potrwa około 1 godziny i 40 minut.

– Projekt umożliwi wskazanie konkretnych rozwiązań służących podróżnym w większych i mniejszych miejscowościach położonych na trasie tak, aby przygotować dla mieszkańców możliwie najdogodniejsze przejazdy pociągiem do stolicy regionu – tłumaczył Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Projekt dotyczy też odpowiedniego przygotowania peronów na stacjach w Czarnkowie (Czarnków i Czarnków Zachodni), Goraju, Lubaszu, Jędrzejewie, Połajewie, Ryczywole, Runowie i Wągrowcu (Zachód) oraz stację Rogoźno Wielkopolskie. W przyszłości, jeśli okaże się to potrzebne, możliwa będzie budowa także kolejnych przystanków na tej trasie, na przykład w Pianówce, Prusinowie, Ciążyniu, Potułach czy Wiatrowcu.

PKP Polskie Linie Kolejowe S. A. podpisały umowę z firmą IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo sp. z o.o. – to ona opracuje dokumentację projektową i będzie pełnić nadzór autorski w ramach projektu za ok. 13,5 mln zł (netto). Zakończenie prac nad dokumentacją przewidywane jest w 2026 r., a zakończenie robót budowlanych na tej trasie – na przełomie 2028 i 2029 r. Wartość całej inwestycji szacowana jest łącznie na ok. 600 mln zł (netto).

Przypomnijmy, że do programu Kolej Plus zakwalifikowano 35 inwestycji zgłoszonych przez samorządy 11 województw dla miast powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia te wymagają usprawnienia. W Wielkopolsce program obejmuje rewitalizację czterech linii (poza linią Międzychód – Szamotuły także Śrem – Czempiń, Gostyń – Kąkolewo, Czarnków – Wągrowiec) i budowę nowej trasy kolejowej (Konin – Turek). Szacunkowa wartość wszystkich inwestycji w regionie o łącznej długości ponad 200 km wynosi ok. 2,2 mld zł.

Źródło: PKP PLK SA
Strona głównaWielkopolskaKolej wróci na północ Wielkopolski. PLK SA podpisały umowę