wtorek, 19 marca, 2024

Kiedy skończy się remont trasy kolejowej do Warszawy? Poseł złożył interpelację

Rozpoczął się w 2017 roku i miał skończyć po dwóch latach. Poseł Adam Szłapka zapytał ministra Adamczyka, kiedy remont trasy między Poznaniem a Warszawą się skończy, a jakość połączeń poprawi. “Od 2015 roku jakość transportu kolejowego radykalnie się pogorszyła” – napisał.

Jak przypomniał poseł w swojej interpelacji do Andrzeja Adamczyka, ministra infrastruktury, remont linii kolejowej z Warszawy do Poznania rozpoczął się w czerwcu 2017 r. i miała trwać tylko dwa lata. Ale teraz okazuje się, że może potrwać nawet do grudnia 2023, chociaż, ze względu na kilkakrotnie przesuwane terminy, także i ten nie wydaje się być pewny. Drastycznie wzrosły również koszty inwestycji – według informacji posła mogły dojść nawet do poziomu 2,6 mld zł. W dodatku przed remontem pociągi na tej trasie poruszały się szybciej i bardziej regularnie niż może mieć to miejsce po remoncie.

– W sprawnym państwie niezwykle ważne są wysokiej jakości usługi publiczne, bo wyrównują one szanse, dają możliwość walki z biedą i podniesienie poziomu życia – uważa szef Nowoczesnej. – Jedną z takich usług jest transport publiczny, a w szczególności – kolejowy. Niestety w ciągu ostatnich lat, od 2015 roku, jakość transportu kolejowego radykalnie się w Polsce pogorszyła.

Poseł zwrócił też uwagę, że poznański dworzec to jeden z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w Polsce, tymczasem dziesięć lat temu najszybsza podróż z Poznania do Warszawy trwała 2 godziny 20 min, a dzisiaj, o ile nie ma opóźnień, są to 2 godziny i 52 minuty.
– Po drugie, rozkład jazdy ułożony jest absurdalnie, mamy przerwy wynoszące prawie 3 godziny pomiędzy pociągami, żeby potem pociągi do Warszawy odjeżdżały parami, po kilkunastu minutach – podkreśla poseł. – Po trzecie, w rozkładzie jazdy nie ma praktycznie połączeń, które nie byłyby opóźnione. Popełniane są błędy w zarządzaniu, logistyce i koordynacji, bo niestety władzę w spółkach kolejowych zamiast menadżerów przejęli działacze partyjni z legitymacjami PiS. Ludzie będą jeździć pociągami, jeśli te połączenia będą skoordynowane, bez opóźnień i przede wszystkim będą tanie. Dzisiaj mamy do czynienia z sytuacją odwrotną, tak jakby PiS chciał realizować program “kolej w ruinie”.

Dlatego w swojej interpelacji do ministra poseł zapytał, kiedy ma się skończyć remont trasy kolejowej Warszawa-, ile dotąd kosztowała ta inwestycja i ile jeszcze będzie kosztować, a także, o ile skróci się czas połączenia na odcinku Warszawa-Poznań w wyniku modernizacji tej linii i kiedy w takim czasie te pociągi będą pokonywać tę trasę.

Natomiast prezesowi PKP SA Ireneuszowi Merchelowi poseł w swoim piśmie zwrócił uwagę na chaos na kolei, zwłaszcza jeśli chodzi o połączenia kolejowe na linii Warszawa – Poznań. Chodzi tu nie tylko o znacznie dłuższy czas podróży.

“Źle wygląda układ połączeń, bo w wielu przypadkach interwał między nimi wynosi więcej niż 60 minut” – wylicza poseł. – “Często pomiędzy połączeniami tworzy się dwugodzinna dziura. Co gorsza, pociągi z Poznania do Warszawy jeżdżą parami. Gdy jeden odjeżdża o 07:09, kolejny startuje 18 minut później o 07:27. Podobnie wygląda to o godzinie 08:37 i 08:55. Brakuje też pociągu, który pozwalałby dojechać do Warszawy na godz. 8:00, a kursy które są dostępne w ofercie PKP są notorycznie opóźnione”.

Poseł zwrócił uwagę, że te kwestie potęgują poczucie nieładu i chaosu na kolei, nie mówiąc już o utrudnianiu podróży pasażerom. Dlatego zaapelował o przedstawienie wyjaśnień w tej sprawie.

Strona głównaPodróżeKiedy skończy się remont trasy kolejowej do Warszawy? Poseł złożył interpelację