Sprawdzanie zgód TCF
piątek, 26 kwietnia, 2024

Historia starego mostu przez Wartę. Budowało go trzydzieści osób!

Projekt przygotowała Politechnika Poznańska, a wybudowała go… kobieta. Zyta Omiga-Osmecka była kierownikiem budowy i zarządzała pracą 30 osób z Płockiego Przedsiębiorstwa Robót Mostowych, bo tyle budowało ten most.

Od kilku miesięcy kierowcy, piesi i rowerzyści korzystają z nowego mostu przez Wartę w Rogalinku, a po starym moście nie pozostał nawet ślad. Ale tylko na brzegu rzeki – bo jak podkreśla Wielkopolski Zarząd Dróg Wojewódzkich historia jego budowy jest ważna i trzeba o niej pamiętać. Na dowód na swoim profilu społecznościowym przytacza kilka mało znanych faktów z historii budowy starego mostu.

Okazuje się, że projekt mostu przygotowała Politechnika Poznańska, a sam most wybudowało Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych, przy czym kratownicę stalową wykonano z elementów mostu na Noteci w Drezdenku. Przy budowie mostu pracowało około 30 osób, a kierownikiem budowy była Zyta Omiga-Osmecka.

Po zakończeniu budowy przeprowadzono próbę wytrzymałości, dokładnie, jak to się robi z mostami i dzisiaj. Ale na most nie wjechały kilkunastotonowe ciężarówki, tylko… trzy czołgi. Cóż, to były takie czasy, że czołgi były łatwiej dostępne niż ciężarówki…

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=pfbid028nsEt9gWrVLYo7UsAC9tb7rw67qo76sTtTU3MAfX1xRwygmpqU4JrGuvKyPaW6mrl&id=100057417619546

Most otwarto 22 lipca 1960 roku, a pierwszy remont odbył się w latach 1977/78. Miejmy nadzieję, że nowy most, oddany do użytku w tym roku, wytrzyma co najmniej tyle samo do pierwszego remontu. Oczywiście, ruch kołowy na moście jest znacznie większy niż w latach 60. czy 70. – ale z drugiej strony, obecnie do budowy przepraw używa się i nowocześniejszych technologii – i lepszych materiałów…

Strona głównaPoznańHistoria starego mostu przez Wartę. Budowało go trzydzieści osób!