Sprawdzanie zgód TCF
czwartek, 2 maja, 2024

Zmiana układu linii autobusowych na północy Poznania. Mieszkańcy protestują

Od Nowego Roku zmieni się układ linii autobusowych na północy Poznania, jak poinformował ZTM. jednak proponowane zmiany wywołały protesty, zwłaszcza mieszkańców Winograd i Podolan, którzy nie chcą zmiany tras linii 168 i 171.

Propozycja ZTM

Według propozycji Zarządu Transportu Miejskiego, przygotowanej z uwzględnieniem uwag i opinii rad osiedli, jak informuje sam ZTM, proponowane zmiany wzmocnią komunikację autobusową na Strzeszynie dzięki nowej linii numer 197 i wydłużeniu linii numer 170. Zapewnią także mieszkańcom zachodnich rubieży Poznania lepszy dojazdu do tras tramwajowych – a głównie o to chodzi w nowym projekcie.

Nowa linia numer 197 ma kursować z pętli Puszkina przez Strzeszyn Grecki i Golęcin w kierunku Winograd i dalej aż do osiedla Różany Potok i Kampusu UAM Morasko, zapewniając dojazd do tras tramwajowych, wzmacniając transport w rejonie ulicy Wrzoska i znajdujących się tam szpitali, do których obecnie kursuje tylko linia 170. Z kolei linia nr 198 będzie uzupełnieniem linii nr 197 w dniach zajęć na UAM w kampusie Morasko.

Trasa linii 170 też się zmieni – zostanie wydłużona od ronda Solidarności przez Winogrady i Naramowice aż na Piątkowo – do Dworca Os. Sobieskiego. Linia numer 146 także zostanie zmieniona w rejonie Piątkowa – ma kursować od przystanku Os. Marysieńki ulicami Stróżyńskiego, Wojciechowskiego i Kurpińskiego.
“Na tym odcinku autobusy linii nr 146 i 170 będą miały taką samą trasę, co pozwoli na synchronizację ich rozkładów jazdy i umożliwienie kursowania w godzinach szczytu co 15 minut” – informuje ZTM. – “Dzięki temu zwiększona zostanie dostępność komunikacji dla mieszkańców Strzeszyna, Golęcina, Winograd, Naramowic i Piątkowa”.

Linia nr 178 z rejonu Wilczego Młyna będzie kursował ulicami Naramowicką i Serbską, by dowieźć pasażerów do trasy tramwajowej na Naramowice. Skrócona zostanie trasa linii nr 169 – autobus kursujący z os. Kopernika będzie dojeżdżał tylko do os. Wichrowe Wzgórze. Dalej pasażerowie w kierunku Piątkowa będą mieli do dyspozycji wydłużoną linię nr 170 i linię nr 146.

“Z uwagi na fakt, że w rejonie ulicy Murawa na Winogradach pojawią się dwie nowe linie (nr 170 i 197), linia nr 171 zostanie przekierowana na Podolany i Strzeszyn PKM i zastąpi przewidzianą do zawieszenia linię nr 168” – podał ZTM. – “Mieszkańcy zachodnich części miasta autobusem linii nr 171 będą mogli dojechać zarówno do węzła przy Al. Solidarności z możliwością wygodnej przesiadki na tramwaj (PST) i do Dworca Głównego, ale także zyskają bezpośredni dojazd w rejon Wildy, Dębca i Dębiny”.

Mieszkańcy protestują

Jednak zawieszenie linii nr 168 bardzo nie podoba się mieszkańcom Podolan, a zmiana trasy linii nr 171 – mieszkańcom Winograd. Jedni i drudzy są zdania, że zmiany w trasach są spowodowane nie interesem pasażerów, a oszczędnościami i nie chcą, by te oszczędności odbywały się ich kosztem. Zastąpienie linii 168 linią 171 po zmianie trasy uważają za bezsensowne: ta linia już teraz notuje duże opóźnienia, bo jedzie przez całe miasto, a zmiany jeszcze wydłużą jej trasę i oczywiście zwiększą możliwość utknięcia w korkach.

Argument o poprawie oferty komunikacyjnej dzięki przesiadkom jest ich zdaniem średnio zasadny: przesiadki na pewno nie ułatwią dotarcia na miejsce osobom starszym, z trudnościami w poruszaniu i z większym bagażem – a duży bagaż trzeba tu brać pod uwagę, bo w końcu linia nr 168 jeździ na dworzec kolejowy.

Mieszkańcy Podolan przygotowali petycję, w której zwracają uwagę, że proponowane zmiany pozbawiają ich jedynego autobusu, który dowoził ich do centrum miasta i do dworca kolejowego. Teraz mają dostać autobus, który wprawdzie dłuższą drogą, ale dowiezie ich do centrum. Jednak na dworzec już nie dojadą – będą do niego mieli kilkaset metrów.

Zmiany nie podobają się także mieszkańcom Winograd, którzy także podpisali petycję. “Co jeszcze zabiorą Połabskiej?” – pytają mieszkańcy, zwracają uwagę na zmniejszenie liczby linii tramwajowych, kursujących do tej pętli. Zwracają uwagę, że dwie nowe linie nic nie dadzą sporej części Winograd.
“Obydwie pojadą Murawą, a Połabska? Winogrady to nie tylko okolice Murawy – to także okolice Połabskiej” – napisał jeden z komentujących zmiany. – “Teraz mieszkańcy z tych rejonów osiedla, także młodzież z XX LO, mają przez całe osiedle maszerować do Murawy?”.

8 listopada Rada Osiedla Podolany poinformowała, że zaprosiła przedstawicieli ZTM na spotkanie w sprawie zmian w układzie linii autobusowych na Podolanach. Czeka na wyznaczenie terminu.

Strona głównaPoznańZmiana układu linii autobusowych na północy Poznania. Mieszkańcy protestują