Od Nowego Roku zmieni się układ linii autobusowych na północy Poznania, jak poinformował ZTM. jednak proponowane zmiany wywołały protesty, zwłaszcza mieszkańców Winograd i Podolan, którzy nie chcą zmiany tras linii 168 i 171.
Propozycja ZTM
Według propozycji Zarządu Transportu Miejskiego, przygotowanej z uwzględnieniem uwag i opinii rad osiedli, jak informuje sam ZTM, proponowane zmiany wzmocnią komunikację autobusową na Strzeszynie dzięki nowej linii numer 197 i wydłużeniu linii numer 170. Zapewnią także mieszkańcom zachodnich rubieży Poznania lepszy dojazdu do tras tramwajowych – a głównie o to chodzi w nowym projekcie.
Nowa linia numer 197 ma kursować z pętli Puszkina przez Strzeszyn Grecki i Golęcin w kierunku Winograd i dalej aż do osiedla Różany Potok i Kampusu UAM Morasko, zapewniając dojazd do tras tramwajowych, wzmacniając transport w rejonie ulicy Wrzoska i znajdujących się tam szpitali, do których obecnie kursuje tylko linia 170. Z kolei linia nr 198 będzie uzupełnieniem linii nr 197 w dniach zajęć na UAM w kampusie Morasko.
Trasa linii 170 też się zmieni – zostanie wydłużona od ronda Solidarności przez Winogrady i Naramowice aż na Piątkowo – do Dworca Os. Sobieskiego. Linia numer 146 także zostanie zmieniona w rejonie Piątkowa – ma kursować od przystanku Os. Marysieńki ulicami Stróżyńskiego, Wojciechowskiego i Kurpińskiego.
“Na tym odcinku autobusy linii nr 146 i 170 będą miały taką samą trasę, co pozwoli na synchronizację ich rozkładów jazdy i umożliwienie kursowania w godzinach szczytu co 15 minut” – informuje ZTM. – “Dzięki temu zwiększona zostanie dostępność komunikacji dla mieszkańców Strzeszyna, Golęcina, Winograd, Naramowic i Piątkowa”.
Linia nr 178 z rejonu Wilczego Młyna będzie kursował ulicami Naramowicką i Serbską, by dowieźć pasażerów do trasy tramwajowej na Naramowice. Skrócona zostanie trasa linii nr 169 – autobus kursujący z os. Kopernika będzie dojeżdżał tylko do os. Wichrowe Wzgórze. Dalej pasażerowie w kierunku Piątkowa będą mieli do dyspozycji wydłużoną linię nr 170 i linię nr 146.
“Z uwagi na fakt, że w rejonie ulicy Murawa na Winogradach pojawią się dwie nowe linie (nr 170 i 197), linia nr 171 zostanie przekierowana na Podolany i Strzeszyn PKM i zastąpi przewidzianą do zawieszenia linię nr 168” – podał ZTM. – “Mieszkańcy zachodnich części miasta autobusem linii nr 171 będą mogli dojechać zarówno do węzła przy Al. Solidarności z możliwością wygodnej przesiadki na tramwaj (PST) i do Dworca Głównego, ale także zyskają bezpośredni dojazd w rejon Wildy, Dębca i Dębiny”.
Mieszkańcy protestują
Jednak zawieszenie linii nr 168 bardzo nie podoba się mieszkańcom Podolan, a zmiana trasy linii nr 171 – mieszkańcom Winograd. Jedni i drudzy są zdania, że zmiany w trasach są spowodowane nie interesem pasażerów, a oszczędnościami i nie chcą, by te oszczędności odbywały się ich kosztem. Zastąpienie linii 168 linią 171 po zmianie trasy uważają za bezsensowne: ta linia już teraz notuje duże opóźnienia, bo jedzie przez całe miasto, a zmiany jeszcze wydłużą jej trasę i oczywiście zwiększą możliwość utknięcia w korkach.
Argument o poprawie oferty komunikacyjnej dzięki przesiadkom jest ich zdaniem średnio zasadny: przesiadki na pewno nie ułatwią dotarcia na miejsce osobom starszym, z trudnościami w poruszaniu i z większym bagażem – a duży bagaż trzeba tu brać pod uwagę, bo w końcu linia nr 168 jeździ na dworzec kolejowy.
Mieszkańcy Podolan przygotowali petycję, w której zwracają uwagę, że proponowane zmiany pozbawiają ich jedynego autobusu, który dowoził ich do centrum miasta i do dworca kolejowego. Teraz mają dostać autobus, który wprawdzie dłuższą drogą, ale dowiezie ich do centrum. Jednak na dworzec już nie dojadą – będą do niego mieli kilkaset metrów.
Zmiany nie podobają się także mieszkańcom Winograd, którzy także podpisali petycję. “Co jeszcze zabiorą Połabskiej?” – pytają mieszkańcy, zwracają uwagę na zmniejszenie liczby linii tramwajowych, kursujących do tej pętli. Zwracają uwagę, że dwie nowe linie nic nie dadzą sporej części Winograd.
“Obydwie pojadą Murawą, a Połabska? Winogrady to nie tylko okolice Murawy – to także okolice Połabskiej” – napisał jeden z komentujących zmiany. – “Teraz mieszkańcy z tych rejonów osiedla, także młodzież z XX LO, mają przez całe osiedle maszerować do Murawy?”.
8 listopada Rada Osiedla Podolany poinformowała, że zaprosiła przedstawicieli ZTM na spotkanie w sprawie zmian w układzie linii autobusowych na Podolanach. Czeka na wyznaczenie terminu.