Zdrowie bez względu na porę roku, czyli o efektywnym budowaniu odporności

Kiedy wieczory stają się coraz chłodniejsze, a dni krótsze, oznacza to, że lato dobiega końca. Kolejne kartki w kalendarzu nieubłaganie wskazują na zbliżający się sezon jesienno-zimowy. Dla wielu z nas jest to czas nie tylko kapryśnej pogody, która zniechęca do wychodzenia z domu, ale także okres infekcji i obniżonej odporności.

Czy istnieją sposoby, aby cieszyć się pełnią zdrowia mimo mokrych czy chłodnych dni? Oczywiście, że tak, jednak wymaga to od nas całorocznej pracy i dbania o swój organizm. Jak to zrobić? O tym przeczytasz w poniższym artykule.

Dieta witaminowa

Sezon jesienno-zimowy sprzyja przyjmowaniu większej ilości pokarmów w porównaniu do okresu letniego. Kiedy wracamy do domu zmarznięci lub przemoczeni, sięgamy po jedzenie ciepłe, a przy tym cięższe i tłustsze. Jest to naturalna reakcja organizmu, który dąży do przywrócenia odpowiedniej równowagi kalorycznej. Niestety wiąże się to z pomijaniem ważnych produktów, które powinny znajdować się w naszej diecie przez cały rok, takich jak warzywa i owoce. Ich właściwości są nieocenione w drodze do budowania odporności, ponieważ zawierają m.in. witaminy oraz antyoksydanty eliminujące wolne rodniki. Zasadnicze znaczenie ma witamina C, która znajduje się np. w czarnej porzeczce czy pietruszce. Jej działanie wzmacnia błony śluzowe, dzięki czemu infekcje słabiej się rozwijają. Równie ważne jest dbanie o odpowiedni poziom miedzi i cynku, które współtworzą komórki odpornościowe w naszym organizmie. Spożywane posiłki powinny być również regularne, co bez problemu osiągniesz dzięki SuperMenu diecie pudełkowej w Poznaniu, układanej zgodnie z filozofią żywieniową Anny Lewandowskiej. Zespół specjalistów tworzący catering dba o odpowiedni dobór produktów do Twoich potrzeb, dzięki czemu całoroczne budowanie odporności stanie się jeszcze łatwiejsze.

Sport to zdrowie

To popularne stwierdzenie niesie w sobie 100% prawdy. Regularne uprawianie sportu realnie wpływa na naszą odporność, choćby ze względu na redukowanie stresu, który z kolei wpływa na nią negatywnie. Aktywność fizyczna powoduje wytwarzanie dwóch hormonów: serotoniny i dopaminy wywołujących takie reakcje jak poczucie szczęścia, motywacja do działania czy odprężenie. Dodatkowo regularne ćwiczenia obniżają ryzyko zachorowania na choroby górnych dróg oddechowych, ze względu na korzystne oddziaływanie na układ immunologiczny. Aby cieszyć się zdrowiem przez cały rok, sport należy uprawiać minimum trzy razy w tygodniu przez przynajmniej pół godziny. Aktywność zaleca się osobom w każdym wieku, ponieważ efekty ćwiczeń są odczuwalne nawet dzięki umiarkowanemu wysiłkowi. Osoby początkujące mogą zacząć od powolnego spaceru, który z czasem warto intensyfikować, choćby o lekki trucht. Bardziej zaawansowani powinni zainteresować się ofertami okolicznych siłowni czy basenów. W czasie chłodnych dni doskonale sprawdzą się także ćwiczenia w domu na macie, do których można wykorzystać programy treningowe dostępne online. Aby odprężyć organizm, zregenerować po ciężkim dniu i przygotować do snu warto spróbować jogi, która dodatkowo rozluźni spięte mięśnie. Zaraz obok właściwej diety, aktywność fizyczna jest najważniejszym czynnikiem, który przyczynia się do budowy odporności człowieka.

Stresowi mówimy stop!

Stres to jeden z głównych czynników przyczyniających się do znacznego obniżenia odporności. Jesteśmy na niego narażeni przez cały rok, dlatego tak ważne, aby potrafić go skutecznie zwalczać. Dla każdego czas relaksu będzie oznaczał co innego, jednak najważniejsze by był w pełni poświęcony samemu sobie. Być może doskonale sprawdzi się zaległa książka w połączeniu z kubkiem zielonej herbaty, lub też wyjście ze znajomymi na miasto. Gorąca kąpiel z olejkami eterycznymi, w towarzystwie zapalonych świec ukoi zszargane nerwy i poprawi jakość snu. Znakomitym sposobem na spędzenie tego wolnego czasu jest zorganizowanie seansu filmowego, dzięki któremu odprężysz się i zdystansujesz do własnych problemów. Aby cieszyć się pełną odpornością przez cały rok, pamiętaj, aby znajdować w nim czas tylko dla siebie.

Artykuł sponsorowany

Dodaj komentarz

avatar