Zakończyły się prace na estakadzie i wiadukcie trasy Pestki. Kiedy wrócą tramwaje?

remont trasy PST fot. MPK

Prace na remontowanym torowisku PST, na estakadzie Bogdanki i wiadukcie nad ulicą Poznańską trwa układanie szyn na torze w kierunku centrum. W styczniu tramwaje mają wrócić na trasę do ulicy Słowiańskiej.

– Prace prowadzone na trasie PST idą zgodnie z harmonogramem i codziennie widać ich postęp – zapewnia Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania. – Zdajemy sobie sprawę, jak jest ona ważna dla mieszkańców północnej części miasta, dlatego najpóźniej w styczniu przywrócony zostanie ruch dla pasażerów między Teatralką a ul. Słowiańską. Reszta trasy w stronę os. Sobieskiego gotowa będzie na przełomie maja i czerwca przyszłego roku.

Przypomnijmy, że remont trasy PST jest ze względu na dofinansowanie podzielony na dwa odcinki: część od ul. Roosevelta do przystanku Słowiańska realizuje na zlecenie MPK Poznań firma PORR SA, a część od Słowiańskiej do Szymanowskiego konsorcjum NDI Energy sp. z o. o. oraz NDI SA na zlecenie ZTM. Ten drugi odcinek uzyskał wsparcie ze środków Rządowego Funduszu Polski Ład. Po zakończeniu prac tramwaje po trasie Pestki znów mają kursować z prędkości 70 km na godzinę.

Wykonawcy dwoją się i troją: na estakadzie Bogdanki oraz wiadukcie nad ul. Poznańską położono już nową izolację, a na odcinku między Roosevelta a przystankiem Słowiańska kończy się układanie torów – w kierunku Piątkowa wyraźnie widoczne jest już nowe torowisko, trwa jego układanie w kierunku centrum. Najpóźniej w styczniu 2023 roku prace na tym fragmencie PST mają zostać zakończone i tramwaje znów będą kursować pomiędzy mostem Teatralnym a Słowiańską.

Zaawansowane są także prace na prawie czterokilometrowym odcinku Pestki od przystanku Słowiańska do Szymanowskiego. Tam także trwa modernizacja torowiska, układanie nawierzchni torowej i wymiana krawędzi peronów na przystankach: Słowiańska, Al. Solidarności, Lechicka/Poznań Plaza, Kurpińskiego i Szymanowskiego. Warto dodać, że przed każdym przystankiem na długości około 40 metrów tory będą zamontowane nie na podsypkowej podbudowie, ale na płytach. To pozwoli w sytuacjach nadzwyczajnych lub awaryjnych zamontowanie tam rozjazdu nakładkowego. Nakładka, podobna do tej, która funkcjonowała przy Kupcu Poznańskim, pozwoli na funkcjonowanie komunikacji na części trasy w przypadku awarii. Do remontu trzeba było w tym celu wyłączać całą trasę. To właśnie dzięki nakładce będzie można uruchomić komunikację z centrum do przystanku Słowiańska, mimo że dalej na trasie w kierunku Piątkowa wciąż będą się toczyły prace.

Zakończenie całości remontu Pestki planowane jest na przełom maja i czerwca przyszłego roku.

Podziel się: