czwartek, 28 marca, 2024

Wściekłość: 100 lecie praw kobiet w Polsce

Taki tytuł nosił konkurs na scenariusz teatralny ogłoszony przez Teatr Ósmego Dnia. Teraz laureaci zaprezentują efekty swojej pracy. Jako pierwszy, 24 listopada, wystąpi Teatr art. 51. ze Zgierza.

“Ustaw dziecko do pionu. Niech zna swoje miejsce. Niech poczuje chorobę, która rozgościła się w jego ciele na dobre i złe. Niech poczuje słabość, która jest początkiem uległości. Takie wychowanie zaprocentuje w przyszłości. Nowy obywatel doceni opiekę i odrobinę komfortu – będzie za nie wdzięczny. Właściwie czemu miałby z nich rezygnować? Dla niepewności i trudnej do określenia prawdy?”

Tak piszą artyści w opisie spektaklu „Comfort zone vol. 2”.
– W „Comfort Zone vol. 2” drążymy tematy, które nas uwierają.- dodają. – Obecna władza i społeczeństwo z określania norm zrobiła nie tylko fetysz, ale i potężne narzędzie przemocy. Pora powiedzieć: „Sprawdzam!”.

Tydzień później na deskach Ósemek zobaczymy spektakl „bez_tytułu”. To performatywny spektakl skomponowany z herstorii wielu kobiet, połączonych doświadczeniem codziennej opresji, bezsilności i niemocą wyrażenia wściekłości, w którym ważność nadawana jest temu kobiecemu działaniu, które zazwyczaj niewidoczne, może zawierać w sobie akt wielkiej odwagi. Za koncepcję i realizację przedsięwzięcia odpowiedzialni są Magdalena Mellin, Kajetan Hajkowicz, autorem muzyki będzie Hubert Wińczyk.

Specjalna konstrukcja sceny podkreśli napięcie między patrzeniem a byciem obserwowanym / obserwowaną, zwraca uwagę na intymność, siłę, ale i przemoc związaną z obecnością, byciem świadkiem / świadkinią, podkreśla fragmentaryczność widzenia. Celem twórców jest wyjęcie na światło dzienne tego co ukryte i lekceważone, wyjście z zastanego obrazu, próba rozpisania na nowo męskości i kobiecości oraz relacji między nimi. W spektaklu naświetlane będą różne aspekty życia w poszukiwaniu momentu, w którym rodzi się wściekłość oraz innego sposobu jej wyrażania niż przemoc czy agresja.

Jako – nomen omen – ostatnia zaprezentowana będzie propozycja przygotowana przez Latający Cyrk Idei „Ostatnia wieczerza: Slavery still exists”. Spektakl koncentruje się na wyodrębnieniu najważniejszych przyczyn stanu rzeczy, czyli dramatycznego rozziewu między „wzrostem gospodarczym” a poziomem relacji społecznych.

– Spoglądamy na zjawisko w czterech przestrzeniach: religijnej (msza laicka), edukacyjnej (lekcja języka polskiego), domowej (krótka historia kobiety) i mediasfery (przestrzeń publiczna) – mówią twórcy spektaklu. – Niezwykle współcześnie brzmią dzisiaj teksty zespołów punk-rockowych, ale czy ktoś obrazi się, gdy mu wykrzyczymy w twarz „Tchórzy” Dezertera?
Formalnie Slavery still exists to najbardziej spektakl muzyczno-taneczny. To kolejna realizacja, którą Fundacja Pomysłodalnia wypełnia trwającą od kilku lat ideę wspierania kultury pozainstytucjonalnej. W ramach Latającego Cyrku Idei zapraszamy twórców z różnych środowisk, tworzymy sytuacje przyjazne dla integracji twórców offowych reprezentujących różne doświadczenia. Ta premiera to efekt pracy wielu twórców. Za koncept i reżyserię odpowiada Piotr Wyszomirski, scenariusz przygotowali Magdalena Olszewska i Piotr Wyszomirski, za choreografią stoi Katarzyna Pastuszak, a muzyką zajął się Krzysztof Wojciechowski. W spektaklu zobaczymy wizualizacje spod ręki Art Vyrzecky, natomiast twórca plakatu jest Jacek „Jacx Badder” Staniszewski.

24. listopada 2018 19:00
“COMFORT ZONE vol.2”
Teatr ART. 51
Scenariusz i reżyseria: zespół
Występują: Agata Drewnicz-Kaczmarek, Anna Perek-Kowalska, Anna Rogala
Wizualizacje: Bartosz Strusewicz
Technika: Zbyszek Kowalski
Teksty zespół oraz fragmenty tekstów z: Julie Gregory, Noam Chomsky, Christopher Hitchens, Wikipedia, komentarze internetowe

Teatr Ósmego Dnia

Strona głównaKulturaWściekłość: 100 lecie praw kobiet w Polsce