Wojciech Jankowiak, Maciej Adamczak, podpisanie umowy fot. UMWW

Wielkopolska: Wstępne studia planistyczne dla linii Konin – Turek oraz Gostyń – Kąkolewo

Linia Konin – Turek powstałaby od podstaw, natomiast linia Gostyń – Kąkolewo już istnieje, ale potrzebna jej rewitalizacja. I budowa, i rewitalizacja staną się bardziej realne po opracowaniu zleconych przez samorząd Wielkopolski wstępnych studiów planistyczno-prognostycznych.

W piątek wicemarszałek Wojciech Jankowiak i Maciej Adamczak, prezes zarządu spółki BBF Sp. z o.o. podpisali umowy („Opracowanie dokumentacji pod nazwą: Wstępne Studium Planistyczno – Prognostyczne dla projektów w ramach programu Kolej+”) dla dwóch ważnych kolejowych projektów: „Rewitalizacja linii kolejowej nr 360 na odcinku Gostyń – Kąkolewo” oraz „Budowa nowej linii kolejowej Turek – Konin”.

– Budowa nowej linii z Turku do Konina oceniana jest na 600 milionów złotych, jednak docelowo ta kwota może być znacznie wyższa – tłumaczy Wojciech Jankowiak. – Jeśli miałaby zostać zrealizowana, będą w to oczywiście zaangażowane środki z budżetu państwa, natomiast samorządy będą musiały wyłożyć minimum 15 procent.

Rewitalizacja linii kolejowej Gostyń-Kąkolewo to przedsięwzięcie, które również może pochłonąć setki milionów złotych.
– Jednak ostateczną odpowiedź, ile mogą kosztować te dwie inwestycje, da nam właśnie przygotowane studium – wyjaśnia wicemarszałek.

Przypomnijmy, że do rządowego programu Kolej+ Samorząd Województwa Wielkopolskiego zgłosił łącznie pięć projektów:

1) „Rewitalizacja kolejowego ciągu komunikacyjnego na liniach kolejowych nr 390/236 Czarnków – Rogoźno – Wągrowiec”;

2) „Rewitalizacja linii kolejowej nr 368 Międzychód – Szamotuły”;

3) „Rewitalizacja linii kolejowej nr 369 na odcinku Śrem – Czempiń”;

4) „Rewitalizacja linii kolejowej nr 360 na odcinku Gostyń – Kąkolewo”;

5) „Budowa nowej linii kolejowej Turek – Konin”.

Wszystkie projekty uzyskały akceptację organizatora naboru, czyli PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. i zostały zakwalifikowane do II etapu programu. W jego ramach Województwo Wielkopolskie zobowiązane jest w terminie do 24.11.2021 r. do opracowania i przekazania kolejowej spółce między innymi WSPP wykonanego dla każdego ze zgłoszonych projektów.

– Zlecone studia są finansowane wspólnie przez Samorząd Województwa i zainteresowane gminy oraz powiaty. Połowę dajemy my, a na drugą połowę zrzucają się lokalne samorządy – tłumaczy Wojciech
Jankowiak. – W przypadku opracowania WSPP dla rewitalizacji linii na odcinku Gostyń – Kąkolewo i budowy linii Turek – Konin ta kwota wyniosła łącznie 1,5 mln zł. To wszystko potwierdza, że Samorząd
Województwa zawsze stawiał na transport zbiorowy. Jesteśmy w tym konsekwentni.

Podpisana dziś umowa jest czwartą i ostatnią z kolei. W trzech pierwszych przypadkach umowy podpisano jeszcze w lipcu.

UMWW

0 0 votes
Oceń artykuł
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze