podpisanie umowy na budowę obwodnicy Gostynia fot. WZDW

Wielkopolska: Rusza budowa obwodnicy Gostynia!

31 stycznia wojewoda wielkopolski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), a 10 lutego jej wykonawca rozpocznie już prace. Budowa obwodnicy Gostynia w ciągu drogi wojewódzkiej nr 434 stanie się faktem.

– To jedna z największych i najważniejszych inwestycji ostatnich lat na drogach wojewódzkich – mówi Wojciech Jankowiak, wicemarszałek województwa wielkopolskiego. – To również zadanie strategiczne pod kątem transportu w tej części Wielkopolski, gdyż w zakresie ruchu lokalnego obwodnica będzie alternatywą dla dróg krajowych, a tym samym przyczyni się do większej płynności ruchu. Na uzyskanie stosownych pozwoleń oczekujemy od długiego czasu, oczekują też mieszkańcy Gostynia – dużego i prężnego ośrodka południowej Wielkopolski. Cieszę się, że podpisana dziś decyzja pozwoli rozpocząć budowę, która – co należy przypomnieć – finansowana będzie z funduszy unijnych w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego i środków budżetowych Samorządu Województwa Wielkopolskiego.

Wyczekiwana obwodnica będzie miała długość 8,4 km (wraz z drogą łączącą ją z istniejącym układem komunikacyjnym o długości 1,8 km). Jej początek będzie miał miejsce na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 4939P Gostyń – Krajewice, a koniec na skrzyżowaniu z drogą powiatową nr 4954P Gostyń – Smogorzewo. Środki na jej budowę pochodzą z Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 i współfinansowane są przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Obwodnica powstaje w dwóch systemach: główny odcinek obwodnicy w systemie „zaprojektuj i wybuduj”, a odcinek drogi włączający obwodnicę do istniejącego układu komunikacyjnego – w systemie „buduj”. W pierwszym przypadku wykonawca najpierw musiał przygotować projekt, uzyskać wszelkie uzgodnienia i wymagane prawem decyzje (w tym wyczekiwany ZRID), a dopiero potem przystąpić do budowy. Natomiast droga łącząca została już wybudowana w 2019 r.

Całkowita wartość: 117,5 mln zł, w tym 85,2 mln zł udział UE. Termin zakończenia inwestycji to 2023 rok, a jej wykonawcą jest STRABAG sp. z o.o.

Źródło: WZDW