Sprawdzanie zgód TCF
sobota, 20 kwietnia, 2024

Umowy na projekty z programu Kolej Plus podpisane!

Mieszkańcy Turku, Międzychodu, Czarnkowa, Gostynia, Śremu zyskają dogodny dostęp do kolei – 27 stycznia PKP PLK podpisały z Urzędem Marszałkowskim Województwa Wielkopolskiego pięć umów na projekty z programu Kolej Plus. Wartość inwestycji jest szacowana na ok. 2,2 mld zł.

W połowie stycznia Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK, poinformował o zakończeniu negocjacji między spółką a samorządem Wielkopolski dotyczącymi programu Kolej Plus i zapowiedział podpisanie umów jeszcze w tym miesiącu.

Tak też się stało: wszystkie pięć umów na pięć projektów, które zostaną dofinansowane z Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 r. zostały podpisane. To, przypomnijmy, rewitalizacje czterech linii i budowa jednej nowej. Teraz mogą zostać ogłoszone przetargi na określenie szczegółowego zakresu inwestycji.

– Te inwestycje pozwolą odbudować kompleksowo sieć kolejową w Wielkopolsce – podkreśla wojewoda wielkopolski Michał Zieliński. – Dzięki tym przedsięwzięciom będziemy kontynuować walkę z wykluczeniem komunikacyjnym. Wielkopolanie, zwłaszcza mieszkający w mniejszych miejscowościach, będą mieli lepszy dostęp do kolei, który dotychczas był mocno ograniczony. Dofinansowane w ramach programu projekty to zwiększenie szans zawodowych dla tych mieszkańców, ale również perspektywy rozwoju całego regionu właśnie poprzez postęp kolejnictwa.

Konin – Turek

Między Koninem a Turkiem przez Tuliszków planowana jest budowa zelektryfikowanej jednotorowej linii. Przejazdy między Turkiem a Koninem zajmą 42 minuty, a na około 38-kilometrowej trasie możliwe będą przejazdy z prędkością 120 km/h, na siedmiu stacjach: Brzeźno, Żychlin, Żdżary, Tuliszków, Słodków, Turek Zachodni i Turek powstaną perony przystosowane dla osób niepełnosprawnych. W dalszej przyszłości mogą powstać kolejne w Kiszewach, Grzymiszewie, Imiełkowie i Obrzębinie.

Czarnków –

Na trasę do Czarnkowa (linie nr 390 i 236) wrócą pociągi pasażerskie – obecnie trasa jest wykorzystywana tylko dla ruchu towarowego, a przebudowany tor na odcinku około 64 km pozwoli na przejazdy z prędkością 120 km/h. Linia zostanie połączona ze zmodernizowaną trasą Poznań – Piła. Pociągi dojadą z Czarnkowa do Poznania w ok. 1h 40 min. Perony powstaną w Czarnkowie (Czarnków i Czarnków Zachodni), Goraju, Lubaszu, Jędrzejewie, Połajewie, Ryczywole, Runowie i Wągrowcu (Zachód). Prace obejmą też stację Rogoźno Wielkopolskie. W przyszłości możliwa będzie budowa kolejnych przystanków: Pianówka, Lubasz Zachód, Prusinowo, Ciążyń, Skrzetusz, Wiardunki, Kaziopole, Potuły, Runowskie i Wiatrowiec.

Międzychód – Szamotuły

Pociągi pojadą też do Międzychodu niewykorzystywaną linią nr 368 z Szamotuł. Będą to przejazdy trakcją spalinową z prędkością 120 km/h, która “włączy się” w zmodernizowaną już na wielkopolskim odcinku linię Poznań – Szczecin. Dojazd koleją do Poznania szacowany jest na ok. 1h 30 min. Podróżni zyskają odpowiednio przygotowane perony w Szamotułach (Zachodnie), Szczepankowie, Ostrorogu, Dobrojewie, Nojewie, Chrzypsku Wielkim, Sierakowie, Kłosowicach i Międzychodzie (Międzychód Letnisko i Międzychód). Pozostawiona będzie rezerwa pod budowę 5 kolejnych przystanków (Binino, Kikowo, Ryżyn, Międzychód Bielsko i Międzychód Lipowiec).

Gostyń – Kąkolewo

Mieszkańcy Gostynia będą mogli pojechać linią nr 360 do Kąkolewa – na 20 km trasy niewykorzystywanej od ponad 10 lat w ruchu pasażerskim trasie przybędzie nowy tor. Umożliwi to przejazdy z prędkością 120 km/h. Podróżni będą mieć do dyspozycji przystanki w Gostyniu (Gostyń i Gostyń Zachód), Goli, Hersztupowie, Krzemieniewie i Garzynie. Podróż między Gostyniem a Poznaniem zajmie ok. 1h 50 min.

Śrem – Czempiń

Między Śremem a Czempiniem (linia nr 369) także zostanie zbudowany nowy tor i sieć trakcyjna, a linia zostanie dostosowana do prędkości 120 km/h. Dojazd do stolicy Wielkopolski, z wykorzystaniem zmodernizowanej linii Wrocław – Poznań, potrwa wówczas około 55 min. Nowe perony powstaną w Manieczkach, Szymanowie, Psarskim i Śremie, a w planach są przystanki w Grabianowie i Szołdrach.

Przypomnijmy, że w ramach programu Kolej Plus do realizacji zakwalifikowano 34 inwestycje w 11 województwach: 7 w śląskim, 5 w lubelskim oraz wielkopolskim, po 4 w małopolskim i mazowieckim, 3 dolnośląskim, 2 w łódzkim, po 1 w lubuskim, opolskim, podlaskim i świętokrzyskim. Projekty obejmują łącznie 34 wskazane przez wnioskodawców miasta powyżej 10 tys. mieszkańców, które nie mają obecnie pasażerskich połączeń kolejowych lub połączenia wymagają usprawnienia. Dzięki realizacji Kolei Plus ok. 1,5 mln ich mieszkańców zyska lepszy dostęp do kolei pasażerskiej. Samorządy województw muszą zapewnić jednak co najmniej 15 proc. kosztów kwalifikowalnych i zawrzeć umowę z PKP PLK. Program Kolej Plus ma zostać zrealizowany do 2029 r.

Strona głównaBiznes i FinanseUmowy na projekty z programu Kolej Plus podpisane!