Sprawdzanie zgód TCF
poniedziałek, 6 maja, 2024

Tramwaje wracają na trasę kórnicką i do centrum

“16 grudnia dojedziemy wygodnie do zmieniającego się centrum miasta. Tramwaje wrócą też na trasę kórnicką” – napisał prezydent Jacek Jaśkowiak w mediach społecznościowych. Tramwaje pojadą już nowymi trasami.

– Trasa kórnicka to mniej więcej 80 mln, z czego 38 mln wydaliśmy na remont torowisk – mówił prezydent Jacek Jaśkowiak podczas konferencji prasowej poświęconej otwarciu trasy. – Mój poprzednik wydawał na remonty torowisk 3 mln zł rocznie. Cała ta inwestycja w układzie Górnego Tarasu Rataj, to 260 mln, a do tego należałoby dołożyć rondo Rataje. I kiedy spojrzymy na to, co udało się zrobić: i remont PST, to jest 57 mln, i Wierzbięcice, i szereg innych – to pokazuje skalę tego, co robimy.

Prezydent zaznaczył, że remonty torowisk nie skończą się nigdy, ale jeżeli będą one wykonywane systematycznie, a miasto nie będzie dopuszczało do ich degradacji, to nie będą uciążliwe dla mieszkańców. Dotychczasowe inwestycje w układzie transportowym miasta nazwał “rewolucją”, dzięki której tramwaje będą mogły jeździć szybciej i bezpieczniej i w której zmianie podlegają nie tylko trasy tramwajowe.
– Powstają piękne wiaty przystankowe, w których podróżujący transportem publicznym mogą poczekać na tramwaj w wygodnych warunkach – mówił. – Przy okazji powstają porządne ścieżki rowerowe. Skala inwestycji naprawdę niesamowita. Lekkie opóźnienie z uwagi na traszki, tu mieliśmy pewne elementy, które musieliśmy uwzględnić, natomiast w zakresie tych inwestycji, które w ogóle oddajemy – naprawdę dziewięć na dziesięć to są inwestycje oddawane w terminie. Co więcej, dzięki temu, co się udało teraz zakończyć, tramwaje wracają do centrum.

Prezydent zaznaczył, że we wszystkich rankingach transportu publicznego już dzisiaj ma bardzo mocną pozycję.
– Jestem przekonany, że w następnych latach będziemy absolutnym liderem w Polsce z uwagi na jakość torowisk, wydzielone torowiska i nowoczesny sprzęt – zapewnił Jacek Jaśkowiak.

Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta, zwrócił uwagę, że remont trasy kórnickiej wieńczy jedną z największych modernizacji linii tramwajowych w Polsce. Mowa o Górnym Tarasie Rataj, który obejmował też budowę trasy do Unii Lubelskiej i przebudowę ronda Rataje, łącznie ponad 9 km torów zmodernizowanych.
– To było pięć lat intensywnych prac, poetapowanych, żeby starać się to możliwie sensownie zorganizować – mówił. – Bardzo chcieliśmy podziękować wszystkim mieszkańcom Rataj, Chartowa, Żegrza, Nowego Miasta za cierpliwość. Kto korzysta już z linii tramwajowej pomiędzy osiedlem Lecha a rondem Żegrze, doskonale wie, jak tam porusza się komfortowo tramwajem: płynnie, po zielonym torowisku.

Justyna Litka, prezes Poznańskich Inwestycji Miejskich, zwróciła uwagę, że ta trasa to nie tylko nowa sieć trakcyjna i tory, ale też przebudowa instalacji podziemnych, która bardzo często sprawiała najwięcej problemów.
– To jest cała infrastruktura podziemna, której nie widzimy, a która pozwoli nam korzystać z infrastruktury tramwajowej przez wiele lat w sposób stabilny i bezpieczny – zapewniła.

Prezes PIM zaprosiła wszystkich poznaniaków od soboty do korzystania z infrastruktury tramwajowej, ale podkreśliła, że na niektórych odcinkach to wciąż będzie plac budowy, więc trzeba będzie zachować szczególną ostrożność. Nie będzie działała sygnalizacja świetlna i niektóre przejścia, dlatego prezes zwróciła się do poznaniaków o zachowanie ostrożności i zwracanie uwagi na obowiązujące oznakowanie.

Jan Gosiewski, dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego, podkreślił, że nowe trasy i nowe rozwiązania dają też nowe możliwości organizacji uchu tramwajowego w mieście.
– To będzie ten dzień, w którym wprowadzamy nowy i dyskutowany publicznie układ linii tramwajowych – powiedział. – Bardzo obszerny komunikat jest dostępny na stronie Zarządu Transportu Miejskiego. Jestem przekonany, że to jest ten moment, na który wszyscy czekaliśmy. Już w maju, kiedy po remoncie trasy PST i częściowym otwarciu centrum nastąpiło przywrócenie ruchu w tych relacjach, zaobserwowaliśmy powrót pasażerów do korzystania z transportu publicznego. Myślę, że również w najbliższych miesiącach będziemy obserwowali powrót tych, którzy podczas remontów na pewien czas być może zrezygnowali z korzystania z transportu publicznego. Mamy również nadzieję, że nowe osoby zauważą te nowe możliwości i korzyści, jakie daje korzystanie ze sprawnego, wygodnego i szybkiego transportu publicznego.

Strona głównaPoznańTramwaje wracają na trasę kórnicką i do centrum