Sprawdzanie zgód TCF
czwartek, 25 kwietnia, 2024

Święty Marcin mocno się zmienia

Prace na ul. Św. Marcin zbliżają się do końca. W styczniu rozpoczną się odbiory, ale już pod koniec tego roku będzie widać efekt kilkunasto miesięcznych prac. Święty Marcin sukcesywnie przeradza się w całkowicie nową ulicę.

We wrześniu na odcinek pomiędzy ulicą Gwarną i Ratajczaka wróciły tramwaje. W związku z tym, że cały czas jest to plac budowy jeżdżą one z ograniczoną prędkością. Pasażerowie podróżujący tą trasą regularnie mogą na bieżąco, z okien tramwajów, obserwować postęp prac.

Zielona aleja

Od początku października sadzone są kilkumetrowe drzewa. Łącznie na odcinku wzdłuż wieżowców Alf będzie ich 67, czyli dwukrotnie więcej niż przed inwestycją. Klony pospolite i lipy holenderskie zadecydują o nowym obliczu rewitalizowanej części miasta. Zieleń wzbogacą również niskie nasadzenia na powierzchni 150 metrów kwadratowych, których część widać już bliżej ul. Gwarnej.

Wszystkie drzewa, których będzie ponad dwa razy więcej niż rosło tam przed rozpoczęciem robót, ulokowane będą w specjalnych komorach antykompresyjnych. Są to konstrukcje pozwalające na rozwój systemów korzeniowych bez kolizji i zagrożenia dla infrastruktury podziemnej oraz umożliwiające podlewanie drzew.

– Przed rozpoczęciem przebudowy ul. Św. Marcin drzewa rosły tylko w środkowym jej pasie, przy torowisku. Teraz zostaną posadzone wzdłuż alei spacerowych. Nowe, wysokie drzewa ożywią ulicę, a – w połączeniu z przemyślaną infrastrukturą i elementami małej architektury – sprawią, że ta najbardziej rozpoznawalna ulica Poznania naprawdę wypięknieje – mówi Jacek Jaśkowiak, Prezydent Miasta Poznania.

Szczególnie ciekawym zabiegiem związanym z aranżacją przestrzeni będzie 16 drzew skupionych u zbiegu z ulicą Ratajczaka tuż przy nowym hotelu Altus zlokalizowanym w jednym z budynków Alf. Wszystkie drzewa mają zostać posadzone do końca listopada.

Jasny bruk i witryny

Nawierzchnia ze specjalnej kostki brukowej zaczyna pokrywać coraz większą powierzchnię chodników i jezdni. Obecnie trwają prace brukarskie, które mają zostać zrealizowane do końca listopada. Dobór jasnych materiałów i sposób ich ułożenia sprawiają, że ulica Święty Marcin będzie miła dla oka, a przede wszystkim elegancka. Wykonawca zajmuje się również odwodnieniem i nawodnieniem terenu. Po zakończeniu tych prac rozpocznie się etap związany z mniejszą infrastrukturą.

Na rewitalizowanym odcinku Świętego Marcina zamontowane będą też nowe witryny sklepowe. Znajdą się one w 18 miejskich lokalach. Zarząd Komunalnych Zasobów Lokalowych przeznaczy na ten cel ponad 700 tysięcy złotych. Nowe witryny w większości będą aluminiowe, wszystkie uzgodnione i zaakceptowane przez Miejskiego Konserwatora Zabytków. Ich kształt i kolorystyka dostosowane będą do stylu, jaki przeważa na Świętym Marcinie. Ich wymiary zagwarantują doświetlenie lokali, a kolorystyka ustalona z Plastykiem Miejskim doda uroku i ciepła kamienicom.Działania ZKZL wpisują się w strategię ożywienia całej przestrzeni w obszarze objętym pracami remontowymi.

Prace na ul. Św. Marcin pomiędzy ul. Gwarną a Ratajczaka powinny zakończy się na przełomie roku. W styczniu rozpoczną się odbiory, które nie powinny mieć wpływu na funkcjonowanie i korzystanie z ulicy.

Ciąg dalszy Projektu

W październiku spółka Poznańskie Inwestycje Miejskie ogłosiła przetarg na wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego przebudowy ulicy Święty Marcin, na odcinku od mostu Uniwersyteckiego do Al. Niepodległości wraz ze skrzyżowaniem z Al. Niepodległości oraz ul. Towarową. Do wybranego w postępowaniu przetargowym wykonawcy, poza opracowaniem dokumentacji projektowej, należała będzie również inwentaryzacja istniejącego stanu terenu wraz z inwentaryzacją przestrzenną uzbrojenia podziemnego, a także uzyskanie niezbędnych decyzji budowlanych w ramach tego zadania inwestycyjnego.

Przebudowany ma być układ komunikacyjny na skrzyżowaniu i zmodernizowane torowisko. Projekt przewiduje też wprowadzenie nowego przystanku tramwajowego i fragmentu torowiska umożliwiającego skręt z ul. Św. Marcin w ul. Towarową. Przy poprzedniej przebudowie nie został on zbudowany. Gdyby był gotowy przed remontem ronda Kaponiera, trasy objazdów tramwajów mogłyby być krótsze. Można było wówczas zaoszczędzić kilka milionów złotych.

W przyszłości trasa tramwajowa przez ul. Towarową ma być przedłużona i poprowadzona przez Wolne Tory aż do ul. Hetmańskiej.

Skrzyżowanie ul. Święty Marcin, Al. Niepodległości i ul. Towarowej to jedno z newralgicznych miejsc Programu Centrum, którego celem jest odnowa znaczącej części śródmieścia Poznania. Ma się stać ono przyjazną przestrzenią publiczną wszystkich jej użytkowników – mieszkańców, turystów, studentów. Przyświeca temu idea ograniczenia indywidualnego ruchu samochodowego na rzecz transportu publicznego oraz nadanie preferencji dla ruchu pieszego i rowerowego. Aby osiągnąć te cele, godząc jednocześnie interesy wszystkich sąsiadów projektowanej przestrzeni, w wypracowywaniu wytycznych dla rozwiązań komunikacyjnych w tym rejonie uczestniczyły poznańskie uczelnie: Uniwersytet Ekonomiczny, Uniwersytet Adama Mickiewicza i Akademia Muzyczna.

Prace powinny się rozpocząć w drugiej połowie 2019 roku.

Projekt Centrum etapami

Projekt Centrum to największa inwestycja rewitalizacyjna prowadzona obecnie w Poznaniu. Przebudowa ulicy Św. Marcin jest częścią większego projektu, który ma na celu nie tylko rewitalizację centrum Poznania, lecz także usprawnienie działania komunikacji. Miasto czekają kolejne zmiany w śródmieściu. Projekt Centrum polega na nadaniu nowej jakości w obrębie ulic Święty Marcin, Fredry, Mielżyńskiego, 27 Grudnia, Towarowa i placu Wolności. Obszar ten zdefiniowano jako pierwszy etap inwestycji. Drugim jest budowa trasy tramwajowej wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego w Ratajczaka.

Zakres inwestycji obejmuje przebudowę torowisk tramwajowych i uspokojenie ruchu. W ramach realizacji projektu zmodernizowana zostanie sieć tramwajowa, nastąpi zwężenie jezdni i poszerzenie chodników. Wprowadzona zostanie strefa uspokojonego ruchu samochodowego oraz powstaną przestrzenie dla rowerów. Projekt zakłada także wprowadzenie większej ilości zieleni, zarówno wysokiej w postaci drzew, jak i zieleni niskiej, w postaci krzewów i kwiatów. A wzdłuż budynków Alfa na ul. Św. Marcin i ul. 27 Grudnia powstanie szeroka aleja spacerowa.

Obecnie realizowany jest tzw. zakres I. W drugiej połowie przyszłego roku rozpoczną się prace przy skrzyżowaniu Św. Marcin/Niepodległości/Towarowa, na który właśnie rozpoczęto przetarg. Po nim prace przeniosą się na zakres II (27 Grudnia, Al. Marcinkowskiego, Św. Marcin, Gwarną oraz skrzyżowanie ulic Fredry i Mielżyńskiego), którego przebudowa powiązana będzie z budową tramwaju w ul. Ratajczaka (II etap Projektu Centrum). Całość zakończy się w 2022 roku.

Łącznie cały Program Centrum kosztować będzie 231,7 mln zł. Oba główne etapy uzyskały dofinansowanie unijne. Pierwszy – 45,4 mln zł, a drugi – 59 mln zł.

Autor: UMP

Strona głównaPoznańŚwięty Marcin mocno się zmienia